Offshore

Obserwatorzy i analitycy rynku oraz media branżowe sugerują, że zamówiona właśnie przez armatora Mitsui OSK Lines (MOL) jednostka magazynowania i regazyfikacji - FSRU, czyli pływający terminal importowy LNG, o najwyższej dotychczas wartości kontraktowej, przeznaczony jest pod czarter Gaz-Systemu i do eksploatacji w Gdańsku. Wysoka cena nowo budowanego statku na pewno nie pozostanie bez wpływu na poziom opłat czarterowych.

Południowokoreańska stocznia HD Hyundai Heavy Industries zdobyła kontrakt na budowę pływającej jednostki magazynowania i regazyfikacji za rekordową cenę, znacznie wyższą, niż w przypadku ostatniej, poprzednio zawartej umowy na budowę FSRU.

Spółka HD Korea Shipbuilding & Offshore Engineering poinformowała 6 marca, że należąca do jej grupy stocznia HD HHI (Hyundai Heavy Industries) pozyskała zamówienie na budowę jednostki FSRU o pojemności 174 000 m³ "dla europejskiego operatora", nie podając nazwy kontrahenta.

Jeżeli nieoficjalne źródła się mylą i jednak nie jest to jednostka zamówiona przez MOL, to i tak japoński armator FSRU, którego Gaz-System wybrał do ostatecznych negocjacji, będzie musiał wkrótce zamówić jednostkę FSRU, a to będzie oznaczało podobny poziom cenowy, jak w przypadku właśnie zamówionego gazowca LNG z systemem regazyfikacji.

Stocznia wyceniła jednostkę FSRU, która ma zostać dostarczona do lipca 2027 r., na 483,9 mld KRW (363 mln USD). To duży skok w porównaniu z 337 mln USD, zapłaconymi przez amerykańskiego specjalistę i pioniera eksploatacji FSRU, Excelerate Energy, który zakontraktował taki gazowiec LNG z instalacją regazyfikacyjną w tej samej stoczni w październiku 2022 roku.

Brokerzy potwierdzają, że wycena jednostki zamówionej przez Mitsui OSK Lines wygląda na rekordową cenę za nowo budowaną FSRU. 

Przypomnijmy, że na początku lutego ujawniono, iż to MOL (Mitsui OSK Lines) ma dostarczyć FSRU dla polskiej spółki Gaz-System. 30 stycznia 2024 r. spółka ta wybrała najkorzystniejszą ofertę na dostarczenie i obsługę jednostki FSRU, która ma pełnić funkcję terminalu regazyfikacyjnego LNG w Zatoce Gdańskiej. Ogłoszono wtedy, że Gaz-System będzie kontynuował rozmowy dotyczące warunków umowy czarterowej dla FSRU z firmą Mitsui O.S.K. Lines (MOL).

Poza popytem na rynku, również cena budowy nowej jednostki będzie rzutowała na stawkę czarterową w długoterminowej umowie, na mocy której strona polska będzie korzystać z FSRU dostarczonego i zarządzanego techniczno-eksploatacyjnie przez Japończyków. A ceny nowych gazowców LNG i jednostek FSRU mocno ostatnio wzrosły. Dwa-trzy lata temu istniał już trend wzrostowy, ale "na początku górki", więc ceny kontraktowe na takie jednostki były znacznie niższe, niż obecnie.

Więcej o rynku FSRU - w miesięczniku 'Polska na Morzu'.
W wydaniu nr 10/2023 (60) miesięcznika 'Polska na Morzu' publikujemy przegląd rynku FSRU, zawierający m.in. "ABC" techniki FSRU, informacje o wielkości światowej floty FSRU, zamówieniach stoczniowych, głównych graczach na rynku (armatorach, operatorach), itd.

Według nieoficjalnych informacji przekazywanych z rynku brokerskiego i żeglugowego przez międzynarodową prasę fachową - już w chwili ogłoszenia wyboru MOL przez Gaz-System (na początku lutego) - MOL miał zamówić jednostkę FSRU na potrzeby uruchomienia polskiego terminalu, najprawdopodobniej w stoczni HD Hyundai Heavy Industries. Jak widać - doniesienia te najprawdopodobniej znalazły potwierdzenie w rzeczywistości.

Gaz-System informował wcześniej, że planuje zawrzeć 15-letnią umowę na jednostkę FSRU o rocznej zdolności regazyfikacyjnej 6,1 mld m³. Ma ona być uruchomiona w Porcie Gdańsk i zacumowana przy platformie, znajdującej się około 3 km od brzegu. Przy platformie tej przewidziane jest miejsce także dla ewentualnej drugiej jednostki FSRU, która może dołączyć w przyszłości.

Platforma cumownicza dla statku FSRU wraz z falochronem osłonowym ulokowane zostaną w pobliżu istniejącego toru podejściowego do portu. Połączenie gazociągiem podmorskim umożliwi przesył gazu do Krajowej Sieci Przesyłowej

Nowa jednostka FSRU z przeznaczeniem do pracy w Polsce będzie ósmym gazowcem z instalacją regazyfikacyjną u japońskiego armatora MOL. Nowe jednostki FSRU okazują się rzadkością, częściowo ze względu na ograniczoną dostępność miejsc (zdolności produkcyjnych) w stoczniach z oczekiwanymi terminami przekazania statków, ale także z powodu wysokiej ceny nowych jednostek.

Spółka Excelerate Energy zasygnalizowała zainteresowanie zamówieniem drugiej jednostki, a w zeszłym tygodniu podczas prezentacji wyników podkreśliła, że koncentruje się na rozwoju floty i segmentu downstream.

W oddzielnym przypadku - Singapore LNG prowadzi przetarg na FSRU i oczekuje się, że będzie to nowo budowane FSRU. Jednak poza tym potencjalnym biznesem (w Singapurze) i "naszym" FSRU zamówionym przez MOL, deweloperzy projektów wskazują, iż zainteresowanie FSRU koncentruje się głównie na konwersji gazowców LNG na jednostki regazyfikacyjne.

PBS, z mediów

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0044 4.0852
EUR 4.285 4.3716
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.995 5.096

Newsletter