Offshore

Stocznia Gdańsk SA, zakończyła budowę dużej konstrukcji dla branży offshore wind, z zachowaniem niezwykle ostrych wymogów jakościowych i technologicznych.

Konstrukcja, o masie 850 ton, to największa wybudowana w Polsce w całości trafoplatforma - powstała w Stoczni Gdańsk i jej chojnickim oddziale. To także rekordowa tego rodzaju konstrukcja dla bezpośredniego zleceniodawcy budowy - duńskiej firmy Bladt Industries. I największy tego typu projekt dla DONG Energy - operatora farmy wiatrowej, na którą trafi nowy produkt Stoczni Gdańsk.

Konstrukcja zmontowana na nabrzeżu Kaszubskim gdańskiej stoczni jest jednym z elementów morskiej farmy wiatrowej Borkum Riffgrund, budowanej w niemieckiej części Morza Północnego.

Duży barko-ponton, na którym trafoplatforma będzie trasportowana, pojawił się już w Gdańsku. Teraz holenderska firma zajmująca się przewożeniem tak dużych i ciężkich obiektów, konstruuje podbudowę platformy i przygotowuje jej przesunięcie z nabrzeża.

Konstrukcja zostanie zaholowana na barko-pontonie do Danii, gdzie Bladt zainstaluje na niej kilkaset ton wyposażenia, głównie transformatorów, zanim gotowe topisdes trafoplatformy trafią na morską farmę wiatrową. Zgodnie z planem, konstrukcja powinna być gotowa w przyszłym roku. Podłączenie farmy planowane jest na rok 2014.

Posadowiona na niemieckim obszarze Morza Północnego (niedaleko wyspy Borkum) trafostacja Borkum Riffgrund będzie kolektorem. Będzie także miała za zadanie zmianę parametrów prądu generowanego przez turbiny wiatrowe dla jego efektywniejszego przesyłu główną linią na ląd. Końcowe napięcie w linii energetycznej, przesyłającej prąd do odbiorców wyniesie 200 tys. Volt. Farma ma liczyć docelowo 80 "wiatraków". Przy mocy 320 MW, zajmując powierzchnię prawie 35 km kwadratowych, będzie jedną z największych farm wiatrowych w Niemczech. Może pokryć zapotrzebowanie na energię elektryczną w ok. 330 tys. niemieckich gospodarstwach domowych.

Niemcy stawiają na odnawialne źródła energii m.in. w związku z decyzją o rezygnacji z budowy nowych i planowanym zamknięciu istniejących elektrowni jądrowych.

Prace nad trafostacją rozpoczęto w marcu br., od prefabrykacji w Chojnicach. Wyprodukowano tutaj tzw. "drobne elementy" o średniej wadze do 60 ton. Gotowe elementy z Chojnic sukcesywnie dostarczano do Gdańska, gdzie odbywały się kolejne etapy produkcyjne.

- Już w kwietniu ruszył front prac dla stoczniowców - mówi Rafał Rost, dyrektor Biura Konstrukcji Stalowych SG SA. - Najpierw w hali K1, a w następnej kolejności na nabrzeżu Kaszubskim, gdzie w ramach inwestycji przygotowano miejsce do scalania wielkogabarytowych konstrukcji, właśnie takich jak trafostacja.

To nabrzeże było miejscem ostatecznego montażu całej bryły konstrukcji, która składa się z 6 pokładów. Platforma przypomina stalowy budynek o długości 38,5 m, szerokości 16,6 m i wysokości prawie 27 m, co odpowiada kilkupiętrowemu budynkowi mieszkalnemu.

- Realizacja tego projektu była możliwa właśnie dzięki połączeniu doświadczenia i możliwości produkcyjnych zakładów w Gdańsku i Chojnicach - podkreśla Andrzej Stokłosa, prezes SG SA. A co ważniejsze, mam nadzieję, toruje drogę na trudnym rynku konstrukcji offshore.

Warto dodać, że stoczniowa infrastruktura, udźwigowienie oraz znakomita lokalizacja, umożliwiająca transport morski gotowego produktu, były ważnym atutem, wpływającym na decyzję zamawiającego.

Konstrukcja wygląda na pierwszy rzut oka niepozornie. Nadbudówki statków budowanych w polskich stoczniach bywają okazalsze. Nie o rozmiary jednak chodzi, ale o reżim technologiczny i jakościowy, którego trzeba przestrzegać. W branży offshore i offshore wind, wymogi są o wiele ostrzejsze, niż te (i tak wysokie) przy budowie statków towarowych. Dla przykładu, przy budowie tej konstrukcji wymagane były tolerancje rzędu 5 mm, a w konstrukcji stożków służących do precyzyjnego osadzenia powstałych w Gdańsku topsides platformy, na jej podstawie osiągnięto tolerancję 1 mm. Dlatego ukończenie budowy trafoplatformy było dla Stoczni Gdańsk ważnym wydarzeniem i osiągnięciem oraz wyraźnym sygnałem dla potencjalnych klientów o skutecznej dywersyfikacji na nowe, wymagające rynki.

PioSta, rel (Stocznia Gdańsk SA)

Trafoplatforma Borkum Riffgrund ze Stoczni GdańskTrafoplatforma Borkum Riffgrund ze Stoczni Gdańsk