Offshore

Z sektora morskiego w delegacji uczestniczą przedstawiciele: Crist SA, Energomontażu Północ Gdynia Sp. z o.o., Nauty SA, Gdańskiej Stoczni Remontowej SA, Remontowej Shipbuilding SA, Remontowej Marine Design & Consulting Sp. z o.o., Centrum Techniki Okrętowej, Vistal Gdynia SA, a z firm wybrzeżowych - Grupy Lotos SA.

W latach 70. i 80. polskie stocznie budowały statki dla armatorów brazylijskich, m.in. masowce-pakietowce (statki do przewozu produktów przemysłu drzewnego) w Gdyni i statki typu ro-ro w Gdańsku. Jednak od wielu lat polski przemysł okrętowy nie odnotował żadnych większych kontraktów zawartych bezpośrednio na rynku brazylijskim przez polskie firmy.

Zdarzały się natomiast sporadycznie w przypadku różnych firm, produkty czy efekty usług, które pośrednio trafiały w ostatnich latach na brazylijski rynek. Informowaliśmy niedawno o urządzeniu (właściwie specjalistycznej jednostce pływającej) do przeładunku ropy na otwartym morzu, które nie było co prawda zaprojektowane wyłącznie z myślą o eksporcie ropy z brazylijskiego szelfu kontynentalnego ale ostatecznie - w pierwszym komercyjnym zatrudnieniu - trafi na ten rynek.

Czytaj także: Teekay przejmuje nowatorską technologię przeładunku zbiornikowców na morzu

Warto odnotować prace polskiego oddziału zagranicznej firmy, która projektuje statki i wyposażenie platform offshore na rynek brazylijski. Pierwszymi statkami z nowej stoczni brazylijskiej STX OSV Promar, należącej do południowo-koreańskiego koncernu STX, będą gazowce (osiem jednostek różnych typów w trzech wielkościach) zaprojektowane w Gdyni przez Wartsila Baltic Design Centre Sp. z o.o. (prywatne biuro projektowo-konsultingowe Baltic Design Centre utworzone przez inżynierów-okrętowców ze Stoczni Gdynia zostało przejęte w listopadzie 2008 roku przez grupę Hamworthy, a niedawno, wraz z firmą-matką, przez koncern Wartsila). Pierwszy gazowiec LPG - typu 5108 (o ładowności 7000 m3), jest już w budowie w Brazylii. Ich operatorem będzie Transpetro, firma zależna od koncernu Petrobras.

Z kolei 5 listopada br. do Brazylii wyruszył zbudowany przez Energomontaż Północ Gdynia pierwszy moduł Flare Gas Recovery Unit (FGRU) dla klienta brazylijskiego Quip, który zainstaluje moduły zbudowane w Polsce na platformie Petrobras P58 i FPSO P62, obsługujących złoża Roncador i Baleia Azul. FGRU został zaprojektowany koncepcyjnie w Hamworthy Oil & Gas Systems (dzis Wartsila Oil & Gas Systems) w norweskim Bergen, a cały projekt wykonawczy, model 3D oraz nadzór konstruktorski został opracowany przez Wartsila Baltic Design Centre. 

Najwięcej jednak związków z rynkiem brazylijskim, za sprawą produktów, które na niego trafiły, ma największy w Polsce gracz na rynku budowy, remontów i przebudów statków - Grupa REMONTOWA, którą w obecnej, brazylijskiej misji gospodarczej reprezentują Janusz Czajkowski, członek zarządu Gdańskiej Stoczni Remontowej SA, Andrzej Wojtkiewicz, prezes stoczni produkcyjnej Remontowa Shipbuilding SA i Dariusz Jaguszewski, prezes biura projektowo-konsultingowego Remontowa Marine Design & Consulting Sp. z o.o. (RMDC).

Jedną ze specjalności Remontowej SA są przebudowy zwykłych zbiornikowców na zbiornikowce offshore, czyli tzw. shuttle tankers (zbiornikowce wahadłowe). Głównymi klientami gdańskiej stoczni w tym sektorze są jego potentaci w skali globalnej, Teekay i Knutsen (obecni oczywiście także na brazylijskim rynku offshore). Remontowa SA pomogła kilka lat temu wejść do brazylijskiego sektora offshore także nowemu graczowi na rynku zbiornikowców wahadłowych, będących "pływającymi rurociągami eksportowymi" dla podmorskich złóż ropy - duńskiemu armatorowi Lauritzen. Do Remontowej SA sprowadził on produktowiec Freja, który, po konwersji, opuścił ją jako nowoczesny zbiornikowiec wahadłowy (z systemem pozycjonowanie dynamicznego klasy II - DP2) o nazwie Dan Eagle. Jednostka, wyposażona w stoczni także w dziobowy system cumowania jednopunktowego i przeładunkowy BLS (Bow Loading System), przekazana została firmie Lauritzen Offshore pod koniec 2008 roku i od tego czasu eksploatowana jest w ramach długookresowej umowy czarterowej przez Petrobras.

Czytaj także: opis przebudowy i plan ogólny zbiornikowca wahadłowego Dan Eagle w naszej publikacji "Poland at Sea" na targi Nor-Shipping 2011.

Najprawdopodobniej największym dotąd zrealizowanym w Polsce projektem na potrzeby branży offshore była przebudowa zbiornikowca na pływający system wydobywczy, magazynowy i terminalowy (FPSO), będący - w wielkim uproszczeniu - skrzyżowaniem naftowej kopalni z rafinerią.

Jednostkę, która opuściła Remontową SA jako FPSO Petrojarl Cidade De Rio Das Ostras przebudowano wprawdzie dla norweskiego klienta (Petrojarl ASA - obecnie grupa Teekay), ale od razu z przeznaczeniem do eksploatacji na brazylijskim szelfie kontynentalnym, w ramach długoletniego czarteru na rzecz kompanii naftowej Petróleo Brasileiro SA (Petrobras). To duże i ważne zlecenie stało się okazją do odwiedzin w gdańskiej stoczni, w marcu 2007 roku, delegacji przedstawicieli wielkiego brazylijskiego koncernu, z jego prezesem José Sergio Gabrielli de Azevedo.

Podczas krótkiej wizyty w Europie, Gabrielli wziął udział w socjo-ekonomicznym szczycie "Partnerships for Sustainable Development" w Oslo, a następnie odwiedził Remontową SA. José Sergio Gabrielli de Azevedo i towarzyszący mu przedstawiciele Petrobrasu zostali przyjęci przez prezesa Piotra Soykę, który przedstawił gościom, także podczas krótkiego spaceru przy dokach i po nabrzeżach, możliwości i osiągnięcia Grupy REMONTOWA, szczególnie w sektorze offshore.

Najnowsze doświadczenie Gdańskiej Stoczni Remontowej SA związane z brazylijskim rynkiem offshore, to realizacja kontraktu na modernizację i przebudowę trzech dużych serwisowców AHTS. W ostatnich tygodniach gdańską "remontówkę" opuściły budzące respekt wielkością i możliwościami, wielozadaniowe holowniki pełnomorskie, zaopatrzeniowce i statki do obsługi kotwic jednostek offshore o nazwach Maersk Leader, Maersk Lancer i Maersk Launcher (po 90 m długości, moc napędu głównego ok. 23 500 km i uciąg na palu rzędu 260-270 T). W Gdańsku, te zbudowane w latach 2009-2010 w Niemczech statki, zostały jeszcze wzmocnione i zmodernizowane, w ramach przygotowań do realizacji kontraktu na wymagających, głębokich wodach u wybrzeży Brazylii, jaki zdobył ich armator - duńska firma Maersk Supply Service.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9286 4.008
EUR 4.2444 4.3302
CHF 4.3379 4.4255
GBP 4.9359 5.0357

Newsletter