Bezpieczeństwo

W poniedziałek 30 listopada br., gośćmi Radia Gdańsk byli kapitan Marek Błuś, kapitan Jerzy Sobecki oraz Piotr Stareńczak z Portalu Morskiego. W rozmowie z Tomaszem Olszewskim zastanawiali się, czy porwanie polskich marynarzy powinno być zaskoczeniem oraz jak zapewniać bezpieczeństwo na statku, jak szkoleni są marynarze i jak działa ochrona na statkach pływających w regionie Afryki.

- Ładunek jest najmniej ważny. Trzeba oddać wszystko. Szczególnie, jeśli piratom zależy na łupach. Nie ma co strugać bohaterów, bo najważniejszą wartością jest człowiek. Trzeba ratować życie swoje i innych członków załogi - powiedział stanowczo kpt ż.w. Marek Błuś.

- Mówimy ciągle o Afryce Zachodniej. Tam jednak piraci nie są tacy jak w okolicach Somalii, którzy porywają statek. (...) Nigdy nie miałem styczności z piratami. Pamiętam instrukcje, jak się zachowywać. Najważniejsze było, żeby nie zatrzymywać statku. Pirackie jednostki nie mają dużych zbiorników paliwa, więc często rezygnują z pogoni za statkiem - mówił w audycji kapitan Jerzy Sobecki.

Piotr Stareńczak z Portalu Morskiego podkreślał, że polityka rozwiniętych państw i tak pomogła zmniejszyć poziom piractwa. - W ostatnich latach mocno zmniejszyło się piractwo w okolicach Somalii. To efekt działań wielu państw, zwłaszcza w ramach NATO. Teraz środek ciężkości przeniósł się do Afryki Zachodniej i to Azji Południowo-Wschodniej.

Całej audycji można posłuchać tutaj >>>

Radio Gdańsk

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0044 4.0852
EUR 4.285 4.3716
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.995 5.096

Newsletter