Bezpieczeństwo

Dnia 20 września spodziewane jest wejście do gdyńskiego portu dwóch okrętów niemieckich. Będzie to baza okrętów podwodnych FGS Main (A 515), którą gościliśmy już kiedyś w Polsce oraz - po raz pierwszy w naszym porcie - nowoczesny niemiecki okręt podwodny - U 31 (S 181).

Zespół tych dwóch okrętów niemieckiej marynarki wojennej, m.in. w ramach współpracy z innymi krajami NATO, składał liczne wizyty kurtuazyjne i robocze. Niedawno był w Szwecji, w Karlskronie, a dla przykładu w lutym br. odwiedził portugalskie wyspy Azory na Oceanie Atlantyckim.

U 31 (S 181) to pierwszy (z czterech obecnie w służbie) okrętów typu 212A. Zbudowały go stocznie Howaldtswerke-Deutsche Werft AG (HDW) z Kilonii oraz Thyssen Nordseewerke z Emden należące do grupy Thyssen Krupp Marine Systems (TKMS). Chrzest okrętu U 31 miał miejsce 20 marca 2002 roku, a uroczyste wcielenie do służby (wraz z siostrzaną jednostką U 32) - 19 października 2005 r. w Eckernförde.

Wizyta niemieckiego okrętu podwodnego wraz z towarzyszącym mu zaopatrzeniowcem / bazą okrętów podwodnych, ma charakter nieoficjalny ("techniczny", czyli służy np. uzupełnieniu zapasów lub odpoczynkowi załóg). U 31 ma wejść do Gdyni w piątek, 20 września około godziny 09:00, a jego wyjście przewidywane jest wstępnie na poniedziałek, 23 września, także ok. godz. 09:00.

W listopadzie 2011 roku, w zespole czterech okrętów niemieckiej marynarki wojennej, gościliśmy już w Gdyni jednostkę siostrzaną - U 33 (S 183).

Typ 212 to seria zaawansowanych konwencjonalnych okrętów podwodnych opracowanych przez TKMS (głównie przez HDW) dla niemieckiej i włoskiej marynarki wojennej.

Elektryczny silnik napędu głównego okrętu typu 212 zasilany jest przez zespół prądotwórczy oparty na silniku spalinowym lub przez dziewięć wodorowych ogniw paliwowych Siemens'a. Ten ostatni rodzaj napędu jest niezależny od dostawy powietrza (air-independent propulsion - AIP).

Okręt może operować z większyą prędkością na napędzie spalinowo-elektrycznym. W trybie AIP, z wyłączonymi silnikami spalinowymi i przy wykorzystaniu baterii ogniw paliwowych, okręt pływa wolniej, ale znacznie ciszej, mogąc się zanurzać na okres nawet trzech tygodni, bez wynurzenia dla uzupełnienia zapasu powietrza i bez emisji ciepła spalin, co - obok cichej, praktycznie pozbawionej wibracji i szumów pracy układu napędowego, łącznie z bezkawitacyjną śrubą napędową - czyni okręt niemal niewykrywalnym.

Media4Sea

Fot.: HDW

Okręty typu 212 - charakterystyka podstawowa
długość całkowita: 56,00 m / 57,20 m
szerokość: 7,00 m
zanurzenie: 6,00 m
wyporność na powierzchni: 1450 t
wyporność w zanurzeniu: 1830 t
głębokość zanurzenia: ponad 700 m
napęd główny:
- 1 silnik spalinowy MTU 16V396
- 9 ogniw paliwowych typu PEM produkcji HDW/Siemens, 30-40 kW - każde (U31)
- 2 ogniwa paliwowe typu PEM produkcji HDW/Siemens, 120 kW - każde (U32, U33, U34)
- 1 elektryczny silnik napędu głównego Siemens Permasyn - 1700 kW
- 1 siedmiopłatowa śruba napędowa
prędkość:
- 20 węzłów (ok. 37 km/h) w zanurzeniu / 8 węzłów w trypie AIP w zanurzeniu
- 12 w. na powierzchni
zasięg: 8000 Mm (ok. 14 800 km) przy prędkości 8 w. (15 km/h)
autonomiczność / operacje: 3 tygodnie bez wynurzenia / 12 tygodni - maks.
uzbrojenie i systemy obrony oraz wyposażenie elektroniczne:
- 6 wyrzutni torped 533 mm dla torped DM2A4 Seehecht i rakiet IDAS
- 13 torped lub 24 min (inne źródła podają 22 torpedy)
- rakiety IDAS (planowane)
- system obrony przed torpedami Tau, 4 wyrzutnie, 40 celów pozornych / zagłuszaczy
- zestaw sonarów STN Atlas DBQS40 (pasywny) i MOA 3070 bądź ELAK (aktywny)
- peryskopy: Carl Zeiss SERO 14 z systemem FLIR i optycznym dalmierzem, Carl Zeiss SERO 15 z dalmierzem laserowym, maszty peryskopowe i chrapy - Riva Calzoni
- radar nawigacyjny Kelvin Hughes Type 1007 I band
- zestaw ESM EADS FL 1800U
- hydrofony WASS
- autopilot i systemy hydrauliczne Avio GAUDI
- system bojowy Kongsberg MSI-91
załoga: 23-27 osób (w tym 5 oficerów)

 

+8 niemieckie okrety
w 39 tez jeden niemiecki okret nas odwiedzil, wiec uwaga...
18 wrzesień 2013 : 02:26 Guest | Zgłoś
+5 tak , ale
nie musimy się teraz bać, bo nasza flota choć nieduża dzielnie strzeże portów bram.
18 wrzesień 2013 : 06:01 Guest | Zgłoś
0 odwiedziny
Nie nas, tylko WMG!.
21 kwiecień 2021 : 16:14 andy | Zgłoś
+1 wojna
Znowu wrześień i znowu niemieckie okręty... Przypadek?
20 wrzesień 2013 : 01:07 Guest | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9968 4.0776
EUR 4.2794 4.3658
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.9969 5.0979

Newsletter