Inne

We wtorek, 9 września w Hamburgu rozpoczynają się 26. Targi Shipbuilding Machinery & Marine Technology, w skrócie znane jako SMM. Potrwają do piątku - 12 września.

W centrum wystawienniczym Hamburg Messe und Congress ponad 2100 firm światowej branży morskiej z 67 krajów prezentuje swoje wyroby i usługi.

- Gościmy zarówno wielkie globalne koncerny, poprzez duże i średnie firmy, na małych start-upach kończąc. Aż 150 wystawców w tym roku pojawiło się na targach po raz pierwszy – mówił 8 września na konferencji prasowej inaugurującej targi Bernd Aufderheide, prezes Hamburg Messe – organizatora SMM.

Uroczysta inauguracja targów SMM odbyła się w poniedziałek, 8 września. Tego dnia miała także miejsce pierwsza z czterech głównym konferencji tematycznych, dedykowana finansom.

Organizatorzy szacują, że tegoroczne targi SMM odwiedzi ponad 50 tys. zwiedzających. Wśród wystawców, którzy w tym roku mają do dyspozycji 11 hal wystawienniczych o łącznej powierzchni 90 tys. metrów kwadratowych, najwięcej jest stoczni produkcyjnych i remontowych - łącznie 62 proc. Reszta, to producenci wyposażenia na jednostki pływające. Z kolei wśród odwiedzających targi, armatorzy i firmy żeglugowe stanowią 14 proc., a przedstawiciele stoczni - 12 proc.

Odwiedzający targi będą mogli także zobaczyć 27 pawilonów narodowych, w tym po raz pierwszy stoisko Izby Przemysłowo-Handlowej z Dubaju. W tym roku patronat nad imprezą – zresztą po raz kolejny – objęła kanclerz Angela Merkel.

Po raz pierwszy także każdy z pięciu dni targów dedykowany jest innemu tematowi przewodniemu. Ósmego września odbyła się wymieniona już konferencja poświęcona finansowaniu shippingu. Od 9 do 12 września tematyka konferencji będzie dotyczyć kolejno: ochrony środowiska naturalnego, bezpieczeństwa na morzu, sektora offshore oraz rekrutacji i kształcenia kadr morskich. Ekspozycję targową uzupełnią cztery główne konferencje tematyczne oraz przeszło 150 seminariów i warsztatów.

Motywem przewodnim tegorocznej edycji SMM jest szeroko rozumiana ochrona środowiska morskiego, w tym także optymalizacja kosztów i redukcja negatywnego wpływu żeglugi na otoczenie.

- Dla przykładu – rachunek za paliwo dla wycieczkowca z 6 silnikami wynosi rocznie około 30 mln EUR – podkreśla Stephan Timmermann, odpowiedzialny za systemy morskie i obsługę posprzedażową członek Zarządu MAN Diesel & Turbo SE. – Ponieważ koszty paliwa okrętowego znacznie powiększają koszty operacyjne statku, obecnie koncentrujemy się na rozwiązaniach dotyczących optymalizacji napędów. Środowisko żeglugowe we współpracy ze stoczniami i dostawcami wyposażenia na statki inwestuje dziś wiele pieniędzy w rozwijanie i wdrażanie nowych technologii, które będą chronić powietrze i wodę z jednej strony, z drugiej zaś zwiększać efektywność systemów napędowych. Takie rozwiązania są jednak bardzo kosztowne.

- Dziś armatorzy i operatorzy flot muszą stawiać czoła zwyżce kosztów operacyjnych statków, spowodowanych z jednej strony wyższymi cenami energii i paliw, z drugiej, nowymi regulacjami z zakresu emisji gazów i zanieczyszczeń do atmosfery – mówił podczas konferencji 8 września dr Martin Stopford, prezes Clarkson Research. -  To wielkie wyzwanie rynkowe, ponieważ jest bardzo wiele rozwiązań w tym zakresie, z których jedne są lepsze od innych. Np. obecnie szacuje się, że na rynku jest oferowanych od 23 do 45 systemów oczyszczania wody balastowej. Które z nich wybrać? Cała sztuka w dobraniu właściwej dla danego statku, technologii.

Na poszukiwanie innowacji mających na celu przystosowanie żeglugi do nowych regulacji z zakresu ochrony środowiska oraz zwiększanie efektywności statków wskazuje także targowy „gadżet” witający zwiedzających przed wejściem głównym. Już w ub. czwartek, 4 września, przy pomocy wielkiego dźwigu umieszczono tam pięciopłatową śrubę okrętową, tradycyjnie już symbolizującą tę imprezę.

Tym razem, jest to ważąca 80 ton, mierząca ponad 9 m średnicy i 42 m kw. łącznej powierzchni płatów, śruba wykonana przez Mecklemburger Metallguss GmbH (MMG). Będzie ona zainstalowana na jednym z 13 statków kontenerowych o pojemnościach od 7850 do 13 100 TEU – należących do E.R. Schiffahrt. Ta działająca w Hamburgu firma żeglugowa zainwestowała w bieżącym roku ok. 30 mln USD w modernizację swojej floty, aby zredukować zużycie paliwa i emisję szkodliwych substancji do atmosfery. Jak zapewnia Manfred Urban, dyrektor zarządzający producenta (MMG), nowe pędniki dla ww. statków pozwolą na obniżenie przez nie zużycia paliwa o 700 000 t oraz emisji CO2 o 2,1 mln ton w czasie najbliższych 10 lat ich eksploatacji.

Portal Morski jest patronem medialnym imprezy. O przebiegu targów będziemy informować na bieżąco.

Grzegorz Landowski

Zdjęcia: Hartmut Zielke, Michael Zapf

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9517 4.0315
EUR 4.2733 4.3597
CHF 4.3648 4.453
GBP 4.9875 5.0883

Newsletter