Na szczecińskiej wyspie Gryfia trwa budowa fabryki fundamentów dla morskich elektrowni wiatrowych. Zakończono już palowanie terenu, a obecnie wznoszone są hale produkcyjne. Inwestor, spółka Bilfinger Crist Offshore, zamierza zatrudnić w nowym zakładzie ok. 500 osób.
Głównym wykonawcą fabryki jest Bilfinger Infrastructure w kooperacji z firmą Aarsleff.
– Skończono już palowanie terenu – mówi Wacław Postoła, kierownik budowy. – Wbito 8,5 tysiąca pali o długości od 15 do 23 m każdy.
Na wyspę przywieziono – lądem i wodą – 120 tys. m sześc. piasku. Ułożono z niego tzw. nasypy przeciążające. Pionowo w ziemię wbito też specjalne dreny (na głębokość ok. 10 m).
– Musimy wycisnąć z warstw gruntów organicznych wodę – tłumaczy W. Postoła. – Te torfy mają ogromne nawodnienie i jest to jeden z największych problemów na budowie. Wyspa Ostrów Brdowski zbudowana jest z nienośnych gruntów przypominających budyń.
W połowie kwietnia br. rozpoczął się montaż stalowej konstrukcji hali. Wcześniej na palach położono żelbetowe fundamenty – solidne podłoże musi wytrzymać duże obciążenia. Roboty żelbetowe prowadzone są teraz pod przyszłą malarnią.
Przetarg na budowę dwunawowej hali produkcyjnej i malarni wygrała firma Doraco. Jej podwykonawcą jest Atlas Ward, spółka z Wrocławia, specjalizująca się w projektowaniu i wznoszeniu tego typu konstrukcji. Kubatura głównej hali, która stanie na 2,2 ha powierzchni, wyniesie 1,2 mln m sześc. Jej wyższa część ma mieć 42 m wysokości. Jednak najwyższym obiektem, górującym nad miastem, będzie ogromna suwnica postawiona przy nabrzeżu. Ma być dwa razy większa od stoczniowych.
– Na razie postawiliśmy ok. 40 słupów hali, po 30 i 41 m wysokości – dodaje Jarosław Trybuchowicz, kierownik projektu. – Wewnątrz będzie siedem dużych suwnic i cały ciąg technologiczny do obróbki blach. Suwnice mają zjeżdżać na wyspę od września br.
Wjazd do hali będzie przez kilka tzw. segmentowych bram, większych niż w hangarach. W styczniu 2015 r. hala główna i malarnia mają być gotowe. W kolejnych etapach powstaną place składowe dla produkowanych elementów, zbudowana będzie droga od strony wschodniej, a także obiekty pomocnicze (wstępnego piaskowania, socjalno-biurowe itp.).
– To dość skomplikowana budowa – zaznacza J. Trybuchowicz. – Prowadzony jest cały wachlarz robót, w których uczestniczą specjaliści z każdej branży budowlanej.
Obecnie na budowie pracuje około stu osób.
Przewiduje się, że rocznie zakład będzie przerabiał ponad sto tysięcy ton stali i produkował ok. 80 fundamentów morskich wież wiatrowych (palowych i kratownicowych). Wartość inwestycji to ok. 400 mln zł. Ma być gotowa w połowie 2015 roku.
Fot. EK
Most budowany z naszych podatków. Niektórzy to mają klawe życie .
I jak tu nie głosować na PO ?
krzyczą , ale nie chodzą na wybory. Elektorat PO mobilizuje się , bo wie , że
jak wygra się wybory to będzie duża kasa do zgarnięcia. To jest dziwne , że
PO ma najwięcej wyborców w miastach , które rozłożyli na łopatki czyli
w Szczecinie i Koszalinie. Zachodniopomorskie popiera PO a w zamian dostaje
kopa w tyłek.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.