Stocznie, Statki
Stocznia Damen Shipyards Gdynia S.A. (z Grupy Damen) przekazała do eksploatacji, 23 marca, mały holownik SD Eileen. Jednostka, zbudowana pod nadzorem Lloyd's Register, otwiera serię typoszeregu ASD Tug 2009 projektu Damen'a. Kolejne jednostki z serii mają otrzymac nazwy SD Suzanne, SD Deborah i SD Christina. Wszystkie powinny trafić do armatora do końca tego roku.

holownik
Fot: Lloyd's Register

Seria przeznaczona jest dla brytyjskiego armatora Serco, który znany jest m.in. z realizacji wielkiego kontraktu na usługi portowe i holownicze dla marynarki wojennej Wielkiej Brytanii w wielu jej portach i bazach (częściowo wyposażone kadłuby większych holowników dla Serco budowała ostatnio stocznia Crist z Gdańska).

Jednostka, o numerze budowy 512401, opuściła Gdynię 24 marca i po czterech dniach dotarła do Rotterdamu. Stacjonuje jednak w jednym z portów brytyjskich. Z ramienia Lloyd's Register nadzór nad budową SD Eileen sprawowali Waldemar Kaniszewski i Andrzej Ossowski.

Charakterystyka podstawowa:

Armator Serco Ltd. / SD Marine Services Ltd

Stocznia kontraktująca Scheepswerf Damen B.V. - Gorinchem, Holandia

Stocznia budująca statek (kompletnie wyposażony, pod klucz) Damen Shipyards Gdynia SA

Długość całkowita 21,19 m

Szerokość konstrukcyjna 8,90 m

Szerokość całkowita 9,43 m

Wysokość boczna 4,00 m

Zanurzenie (około) 4,0 m (3,60 m wg niektórych źródeł)

GT 100

CGT 799

Łączna moc napędu głównego (MCR) 2194 kW (2982 KM)

Napęd główny: 2 silniki wysokoprężne (typu 3508B, produkcji Caterpillar Inc. - Peoria, Illinois, 4-suwowe, 1600 obr./min., w układzie V, 8-cylindrowe, 170x190 mm, o MCR 1097 kW (1491 KM) - każdy)napędzające przez przekładnie
redukcyjne 2 śruby nastawne

Prędkość eksploatacyjna 11 węzłów
{jathumbnail off}
1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6585 3.7325
EUR 4.2289 4.3143
CHF 4.4926 4.5834
GBP 4.9553 5.0555