Jesteś Tutaj: PortalMorski.pl Blogi Krzysztof Kubiak
Dołącz do nas

Kwit sternika

Lodołamacze typu Wind

Email Drukuj

SouthwindLodołamacze typu Wind uznać należy za jednostki ciekawe z kilku co najmniej powodów. Po pierwsze, zaprojektowane zostały z uwzględnieniem doświadczeń zdobytych przez Amerykanów podczas pierwszego roku prowadzenia działań bojowych na wodach arktycznych oraz wcześniejszej eksploatacji na tych akwenach – głównie przez Straż Wybrzeża – rozmaitych innych jednostek.

Wenecjanin u brzegów Ameryki

Email Drukuj

 Replika karaweli MatthewW 1497 roku z Bristolu, będącego wówczas drugim co do wielkości portem Anglii, wyruszyła wyprawa dowodzona przez Johna Cabota (1450-1499). Był to naturalizowany Italczyk, obywatel republiki weneckiej, Zuan Chabotto (obecnie we Włoszech znany jako Giovani Cabotto). Wzorem wielu niespokojnych duchów z doświadczeniem morskim, poszukiwał możnego protektora, który opłaciłby – oczekując krociowych zysków – jego wyprawy.

Astrolabium z Berlina

Email Drukuj

W berlińskim Muzeum Pergamońskim (którego częścią jest Muzeum Sztuki Islamskiej), wśród tysięcy innych fascynujących eksponatów, znajduje się nader interesujące, arabskie astrolabium. Ów przyrząd, przez ludzi morza wiązany bezpośrednio z prowadzeniem nawigacji, a konkretnie z mierzeniem wysokości ciał niebieskich (czy też kątów pionowych), przed wynalezieniem i upowszechnieniem się sekstantu miał jednak o wiele więcej zastosowań.

Pancernik Mikasa

Email Drukuj

Mikasa

Japoński pancernik Mikasa zamówiony został w brytyjskiej stoczni w Barrow-in-Furness należącej do koncernu Vickersa. Koncepcyjnie wywodził się z brytyjskiego typu Majestatic, zaprojektowanego przez sir Wiliama White’a. Okręt, dla którego przewidziano nazwę góry położonej w pobliżu Nara (zwanej też Górą Wakakusa, Wakakusa-yama, 342 m) w regionie Kansai na wyspie Honsiu, pierwszej stolicy Japonii, zamówiono 26 września 1898 roku. Stępkę położono 24 stycznia roku następnego, a kadłub zwodowano 8 listopada 1900 roku. Okręt przekazano odbiorcy 1 marca 1902 roku.

Kolejowy prom z Tokio

Email Drukuj

Yotei Maru

Japonia jest krajem na tyle zamożnym, choć już chyba nie tak jak w czasach, gdy pewien wąsacz „drugą Japonię” obiecywał, że stać ją na zachowanie w muzeach jednostek pływających, które w większości państw świata skończyłyby żywot w hutniczym piecu. Przykładem prom Yotei Maru. My z niego czerpać chyba nie będziemy, gdyż jak parokrotnie wykazywałem w tym miejscu, zachowanie przy „życiu” morskiego weterana, to niebagatelne wyzwanie.

Bywa trudno z nautycznym dziedzictwem

Email Drukuj

Three Sisters

Kilkanaście tygodni temu pisałem o „potworze z St. Nazaire”, jako próbie budowania przez nadmorskie miasta dodatkowych „atrakcji”. Przed dwoma tygodniami spotkałem się z podobną sytuacją w Londynie. Zarządy poszczególnych dzielnic, zwłaszcza tych z południa i wschodu, gdzie ongiś funkcjonowały olbrzymie nabrzeża drobnicowe, skuteczne wyparte ze sceny przeładunków morskich przez kontener, usiłują znaleźć zastosowanie odziedziczonej infrastruktury.

Proteza jutlandzkiego weterana

Email Drukuj

Jednym z najbardziej przejmujących „morskich” eksponatów będących w posiadaniu londyńskiego Imperial War Museum jest – w mojej opinii – metalowa proteza lewego ramienia. Urządzenie będące majstersztykiem mechaniki precyzyjnej wykonane zostało dla starszego marynarza Wiliama Horne’a.

Krzyż Wiktorii Jacka Cornwella

Email Drukuj

Jack Cornwell

John „Jack” Travers Cornwell urodził się 8 stycznia 1900 roku w robotniczej rodzinie z Leyton w Essex (obecnie część Wielkiego Londynu). Jego rodzicami byli Eli i Lily Cornwell. Od 14 roku życia pracował. Po wybuchu Wielkiej Wojny, jego ojciec będący rezerwistą, ponownie się zaciągnął i walczył we Francji. Do armii zaciągnął się również starszy brat Johna. On sam zaś, w październiku 1915 roku rzucił pracę, wybierając marynarki mundur. Po szkolniu, które przeszedł w Plymouth, w poniedziałek wielkanocny otrzymał przydział na bazujący w Rosyth krążownik Chester. 

Soya – weteran z Tokio

Email Drukuj

alt

Historia statku nie jest prosta. Powstał w stoczni Matsuo w Nagasaki jako Volochaevets. Zbudowano go na zamówienie sowieckie, a stanowić miał część japońskiej płatności za wycofanie przez Związek Sowiecki pretensji do Kolei Południowo – Mandżurskiej (w ramach tej samej ugody w stoczniach japońskich powstały statki Bolshevik i Komsomolets).

„Komunalny” lodołamacz

Email Drukuj

Sankt Eric

Specyficznym punktem budżetu większych szwedzkich miast nadmorskich były (i w niektórych przypadkach są nadal) fundusze przeznaczone na budowę i utrzymanie lodołamaczy. Pierwszym „miejskim” lodołamaczem był zbudowany ze środków wyasygnowanych przez Göteborg statek Isbrytaren I (Lodołamacz I). Zauważyć należy, że pierwszy szwedzki pełnomorski statek przeznaczony do kruszenia lodu również powstał z funduszy miejskich.

Zagłada statku Meknes

Email Drukuj

Meknes

Penetrując atlantyckie wybrzeże Francji, natrafiłem pod Dieppe, a konkretnie w Saint Martin en Campagne (wyznaczono tam jeden z odcinków lądowania podczas rajdu na Dieppe, a obecnie znajduje się tam eksploatująca dwa reaktory o łącznej mocy 2764 MW elektrownia atomowa Penly), na pomnik ofiar zagłady statku Meknes. To historia o tyle ciekawa, że zginęli ludzie, którzy uważali, że dla nich wojna się już skończyła.

Strona 1 z 5



PortalMorski.pl to profesjonalny, branżowy serwis internetowy ściśle związany z polską i światową gospodarką morską. Śledź wiadomości z kraju i ze świata. Zarejestruj się i szukaj z nami pracy na morzu i lądzie. Newsy, agencje crewingowe, ruch statków, pogoda, informacje o portach – to wszystko znajdziesz na PortalMorski.pl

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...

facebook