Wodowanie promu Samsø dla Danii

27 marca 2014 r. w Gdańsku w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A., należącej do grupy kapitałowej REMONTOWA Holding, zwodowano ekologiczny prom budowany na zamówienie duńskiej gminy Samsø. Wykonana „pod klucz” jednostka jeszcze w tym roku opuści Gdańsk.

Statek będzie pierwszym w Unii Europejskiej promem pasażersko-samochodowym o z silnikami zasilanymi LNG zatrudnionym w ruchu lokalnym (pomiędzy portami jednego państwa). Statek o długości 100 m i szerokości 19 m jest jednym z największych promów gazowych budowanych dotąd w stoczni Remontowa Shipbuilding. Spółka pozyskała kontrakt w drodze ogólnoeuropejskiego przetargu.

Budowana w stoczni jednostka odpowiadać będzie ogólnie przyjętej proekologicznej polityce duńskich władz. Zastosowanie napędu gazowego pozwoli na znaczne ograniczenie emisji dwutlenku węgla oraz azotu do atmosfery. Gmina Samsø, która zamówiła statek, jest pierwszą duńską wyspą korzystającą tak szeroko ze źródeł energii odnawialnej. Zadecydowały o tym 17 lat temu władze Danii. Cel ten osiągnięto w ciągu kilkunastu lat. Obecnie wyspa jest w 100 proc. zasilana energią pochodzącą z elektrowni wiatrowych i co ciekawe także eksportuje energię pozyskiwaną w sposób ekologiczny.

Projekt statku opracowany został przez biuro projektowe Remontowa Marine Design and Consulting (RMDC). Spółka Remontowa LNG Systems (dawniej znana jako FUO Rumia) dostarcza kompletny system zasilania gazem LNG, Hydroster – system ładunkowy ro-ro wraz z furtami dziobową i rufową oraz pokładami ruchomymi, a spółka Famos – kompletne wyposażenie wnętrz statku, tj. salony pasażerskie, kabiny załogowe oraz przestrzenie handlowe na pokładach pasażerskich etc. Wszystkie one należą do grupy Remontowa Holding, której udział w budowie statku wyniesie 60  proc.

Prom przeznaczony jest do całorocznej obsługi połączeń lokalnych pomiędzy wyspą Samsø i lądem. Jednorazowo zabierać będzie na pokład 600 pasażerów oraz 160 samochodów. W pełni wyposażona i przetestowana jednostka zostanie jeszcze w tym roku dostarczona Armatorowi. Statek budowany jest pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego DNV.