Prom Jan Śniadecki uderzył w nabrzeże, przy którym był zacumowany inny prom Unity Line. Według świadków, jednostka była bardzo blisko zderzenia z nim.

Do zdarzenia doszło w czwartek, 24 października ok. godz. 11:00 w Szwedzkim porcie w Ystad w trakcie manewrów podczas wejścia do portu i/lub podejścia do stanowiska cumowania promu przybywającego ze Świnoujścia. Prom "wbił" się pionową, nadwodną, częścią dziobnicy w płytę betonową - poziomą konstrukcję pirsu na palach. Nie wiadomo na razie, czy jakichkolwiek uszkodzeń doznała gruszka dziobowa promu.

Nikt z członków załogi czy pasażerów nie ucierpiał w związku z wypadkiem.

Na zdjęciach pojawiających się w mediach widać skalę uszkodzenia dziobnicy i skrajnika dziobowego promu Jan Śniadecki, a także nabrzeża, przy którym stał inny prom Unity Line.

Nadal nie jest jasne, co spowodowało wypadek. Mówi się o utracie kontroli nad promem. Być może był to blackout czyli przerwa w dostawie zasilania dla urządzeń i systemów okrętowych.

Operator promu, Unity Line, na swej witrynie internetowej, poinformował, że "prom m/f Jan Śniadecki będzie wyłączony z eksploatacji w okresie od 24.10.2019 (odejście z Ystad o godz. 18:30) do odwołania".

Dwa pokłady promu pozwalają pomieścić około 30 wagonów kolejowych (600 metrów użytecznej linii torów kolejowych) oraz w zależności od liczby wagonów od 25 do 60 zestawów drogowych. Oferowana jest również limitowana liczby miejsc pasażerskich. Jednostka dysponuje 57 miejscami w kabinach do wykorzystania przez kierowców i pasażerów zmotoryzowanych. Na promie jest niewielka kafeteria oraz mini sklep.

Jan Śniadecki (zbudowany w 1988 r., GT 14 417, nośność 5583 t, długość 155,19 m, szerokosć 21,60 m, moc napędu głównego 11 840 kW / 16 096 KM, prędkość 16 w.) należy do Euroafrica Shipping Lines Co Ltd (Hass Holding Ltd, Cypr).

AL, PBS 

Skutki kolizji
Skutki kolizji