Dotychczasowy właściciel Singapore Technologies Engineering Ltd (ST Engineering) poinformował w oficjalnym komunikacie z 11 pażdziernika, że jego oddział morski (Marine) sprzedał prom pasażersko-samochodowy Nova Star polskiemu operatorowi promowemu Polferries (pod taką nazwą handlową działa Polska Żegluga Bałtycka).  

Statek był czarterowany bez załogi (bareboat charter) przez Polferries od września 2018 r. i jest eksploatowany na trasie Gdańsk-Nynäshamn. Czarterujący skorzystał z opcji zakupu, zrealizowanej poprzez sfinalizowanie umowy 11 października w Londynie, co wiązało się z jednoczesnym zakończeniem umowy czarterowej podpisanej w 2018 roku.

"Wykupienie promu Nova Star było naszym priorytetem na bieżący rok. Początkowo przewidywaliśmy czarter promu przez okres 2 lat, aby w tym czasie podjąć decyzje o ewentualnym zakupie, ale rynek zweryfikował nasze plany dość szybko. Wyniki przewozów pasażerskich oraz frachtowych promu Nova Star w ciągu ostatniego roku dały nam jasny przekaz do szybszego zakończenia umowy czarterowej i kupna tego promu. Prom przyjął się na rynku bardzo dobrze, pasażerowie chwalą prom Nova Star za wysoki komfort podróżowania. Dla klientów frachtowych prom Nova Star razem z drugim promem Wawel są bardzo dobrym uzupełnieniem linii promowej z Gdańska do Nynäshamn, pod Sztokholmem" - powiedział prezes Polskiej Żeglugi Bałtyckiej SA, Piotr Redmerski.

Prom Nova Star został zaprojektowany i zbudowany przez ST Engineering i przekazany przez stocznię w 2011 roku, ale nie został odebrany przez pierwotnie zamawiającego statek, pozostał własnością grupy przemysłowo-kapitałowej, która go zbudowała i - przed Polską Żeglugą Bałtycką - był czarterowany przez innych operatorów, m.in. w Ameryce Północnej.

Nova Star może jednorazowo przewozić 1215 pasażerów, w tym 648 w kabinach. Podróżujący mogą spędzać czas podczas rejsu w komfortowych warunkach, mając do dyspozycji sklep, kafeterie, restaurację i sale konferencyjną, a także największe - na promach pływających z polskich portów - kasyno. Na promie znajdują się również miejsca przeznaczone dla najmłodszych pasażerów.

Nova Star jest trzecią jednostką zakupioną przez kołobrzeskiego armatora w ciągu ostatnich 5 lat w ramach planu odnowy floty - czytamy w oficjalnym komunikacie armatora.

Więcej informacji o promie Nova Star - w naszych wcześniejszych publikacjach

Obecnie Polska Żegluga Bałtycka SA, występująca pod marką Polferries, eksploatuje pięć promów operujących na liniach:
Nova Star i Wawel na linii Gdańsk - Nynäshamn,
Cracovia, Mazovia i Baltivia na linii Świnoujście - Ystad.

Jak poinformował dotychczasowy właściciel promu - jego sprzedaż nie powinna mieć istotnego wpływu na skonsolidowane aktywa materialne netto na akcję i zysk na akcję ST Engineering w bieżącym roku finansowym.

PBS, rel (ST Engineering, Polferries)

Fot.: Piotr B. Stareńczak, Polferries

Nova Star - charakterystyka podstawowa:
tonaż pojemnościowy brutto - 27 744
tonaż pojemnościowy netto - 12 106
długość całkowita - 161 m
szerokość - 25,6 m
zanurzenie - 6,20 m
prędkość maksymalna - 21,0 węzłów
silniki główne - 4 × 5600 kW
silniki pomocnicze - 3 × 1540 kW
stery strumieniowe - 2 × 1500 kW
ładowność:
- długość pasa ładunkowego ro-ro dla samochodów ciężarowych - 1575 m
- długość pasa ładunkowego ro-ro dla samochodów osobowych - 1215 m
(łącznie 2790 m)
- miejsca pasażerskie - 1215
kabiny pasażerskie: 4-osobowe - 155, lux 4-osobowe - 7
(łącznie 648 miejsc noclegowych)
- fotele lotnicze - 248
wyposażenie, atrakcje i wygody dla pasażerów:
- Restauracja a’la carte
- Piano Bar
- Piper’s Pub
- Nova Star Buffet (cafeteria)
- Novatique shop
- Nova Center (dyskoteka + sala konferencyjna)
- Bell Casino
- gabinet masażu
- Seaglass Cafe (bar przy fotelach lotniczych)
- Seaglass Lounge (fotele lotnicze)
- pokój zabaw dla dzieci

Prom pasażersko-samochodowy Nova Star
Nova Star
Prom Nova Star na doku w stoczni Remontowa SA
Prom Nova Star na doku w stoczni Remontowa SA
Prom pasażersko-samochodowy Nova StarNova StarProm Nova Star na doku w stoczni Remontowa SAProm Nova Star na doku w stoczni Remontowa SA