Gmina Pisz przekazała we wtorek Wodom Polskim prawo dysponowania gruntem pod planowaną budowę stopnia wodnego na rzece Pisie. Jest to kolejny etap prac nad udrożnieniem drogi wodnej z Warszawy na Wielkie Jeziora Mazurskie.

Przekazanie prawa dysponowania gruntem nastąpiło podczas konferencji prasowej, w której uczestniczył wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Grzegorz Witkowski. Odbyła się ona w miejscu planowanej budowy stopnia wodnego, w którego skład ma wejść śluza żeglugowa, jaz z przepławką dla ryb i mała elektrownia wodna o mocy ok. 0,2 MW.

Inwestycja w Piszu będzie elementem projektu przywrócenia połączenia wodnego z Warszawy przez Kanał Żerański, Narew i Pisę na Wielkie Jeziora Mazurskie.

Jak podkreślił wiceminister Witkowski, uruchomienie nieskrępowanej żeglugi na tym szlaku otworzy ogromne możliwości dla rozwoju turystyki wodnej, lokalnego biznesu turystycznego, rekreacji i wypoczynku. W jego ocenie, udrożnienie całego drogi wodnej powinno potrwać maksymalnie pięć lat.

Retencjonowana za pomocą stopnia wodnego woda w jeziorze Roś zasilać będzie rzekę Pisę i Narew w okresach tzw. niżówek, co pozwoli eliminować zbyt niskie dla żeglugi stany wód. "Budowa stopnia wodnego w Piszu wpisuje się doskonale w program rozwoju retencji, który rząd przyjmie w najbliższych tygodniach i nad którym nasze ministerstwo pracuje. Mamy bardzo niski poziom wód gruntowych, niską alimentację wody, retencję naturalną i sztuczną - przypomniał.

Prezes PGW Wody Polskie Przemysław Daca poinformował, że jesienią ma być gotowa koncepcja udrożnienia całego szlaku żeglownego z Warszawy na Wielkie Jeziora Mazurskie. Zaznaczył, że dopiero wtedy będzie można mówić dokładniej o zakresie, kosztach i harmonogramie inwestycji.

Przypomniał, że Wody Polskie wykonały już część prac, m.in. udrożniły Kanał Żerański, dzięki czemu swobodnie można przepłynąć z Warszawy do Zalewu Zegrzyńskiego, a także zrewitalizowały port na Narwi w Ostrołęce, który ma być ważnym przystankiem na tym szlaku.

"Budowa stopnia wodnego na Pisie to inwestycja oczekiwana przez naszą społeczność od kilkudziesięciu lat. Wpłynie nie tylko na rozwój gospodarczy miasta, ale całego regionu. Cieszymy się, że wreszcie ma ona szansę realizacji" - powiedział dziennikarzom burmistrz Pisza Andrzej Szymborski.

W jego ocenie, budowa urządzeń hydrotechnicznych zagwarantuje właściwy i stabilny poziom wody w jeziorze Roś i na miejskim odcinku rzeki. W okresie wiosennym Pisa tworzy rozlewiska, a w lecie poziom wody spada do stanu krytycznie niskiego, co uniemożliwia żeglugę.

Miasto Pisz to kolejny mazurski samorząd, który przekazał tereny na cele związane z modernizacją szlaku żeglownego Wisła - Narew - Pisa. W czerwcu starostwo powiatowe w Piszu podpisało z RZGW w Białymstoku protokół przekazania gruntów na potrzeby budowy zaplecza technicznego PGW Wody Polskie. Planowana tam baza sprzętowo-remontowa będzie niezbędna do obsługi przyszłego stopnia wodnego i utrzymania drogi wodnej we właściwym stanie technicznym.

W zakres działań na całym szlaku z Warszawy na Wielkie Jeziora Mazurskie mają wejść też prace modernizacyjne węzłów hydrotechnicznych w Nowogrodzie i Warszawie, przystosowanie do żeglugi koryta Narwi oraz dalsza kompleksowa rozbudowa portu w Ostrołęce.

Marcin Boguszewski