Dwa holowniki obsługujące na co dzień statki w portach Gdyni oraz Szczecina i Świnoujścia wspierały obsługę statku Solitaire układającego gazociąg podmorski Nord Stream 2. 

Holowniki wyszły ze Świnoujścia i z Gdyni 18 kwietnia i były w rejonie operacji Solitaire następnego dnia po południu. Statek ten układa obecnie gazociąg Nord Stream 2 w pobliżu szwedzkiej wyspy Gotlandia.   

Holowniki z Polski asystowały przy operacji bunkrowania statku (dostawy paliwa na statek) Solitaire służący do układania rurociągów podmorskich. Dopychały m.in. zbiornikowiec bunkrowy Bothnia do pływających odbojnic (znanych pod potoczną, żargonową nazwą: "yokohamy") przy burcie Solitaire w czasie operacji bunkrowania.

Uran (4582 KM mocy napędu głównego, 55 ton uciągu na palu) przybył z powrotem do Gdyni w nocy z soboty na niedzielę (20/21 kwietnia), a Centaur II, (1921 KM mocy napędu głównego, 45 ton uciągu na palu) pozostał przy Solitaire nieco dłużej (miał też nieco dalej do portu bazowego) i oczekiwany był w Świnoujściu o niemal dobę później - późnym wieczorem w niedzielę 21 kwietnia.

Armator ostateczny holowników eksploatowanych przez Fairplay Towage Polska - Fairplay Schleppdampfschiffs-Reederei Richard Borchard GmbH (Fairplay Towage Hamburg), dzięki posiadaniu relatywnie dużej floty holowników rozlokowanych w kilku portach Bałtyku i Morza Północnego, może elastycznie korzystać ze swojej floty, przerzucając w zależności od bieżących potrzeb holowniki między portami lub kierując je do innych prac i miejsc, jak w przypadku asysty przy bunkrowaniu na środkowym Bałtyku.

Solitaire to jedna z największych w świecie jednostek do układania rurociągów podmorskich - druga w świecie pod względem tonażu pojemnościowego brutto wśród "rasowych" układaczy rurociągów (czyli w rankingu nie uwzględniającym jednostek dostosowywanych - przejściowo uzbrajanych jako statki czy barki do układania rurociągów, jak np. Pioneering Spirit).
Solitaire (przebudowany w 1998 r. z masowca) charakteryzuje się tonażem pojemnościowym brutto 94 855 jedn. i nośnością 127 435 ton, długością całkowitą 299 m i szerokością 40,60 m. Jego zbiorniki paliwowe mają łączną pojemność 5435 m³.

Widoczne na załączonych zdjęciach (wykonanych z pokładu statku do układania rurociągów, przy którym pracowały holowniki Uran i Centaur II) czerwono-pomarańczowe elementy, to fragmenty konstrukcji żurawia ze specjalną chwytnią przeznaczonego do do załadunku rur ze statku zaopatrzeniowego i do manipulacji rurami już na pokładzie Solitaire.

PBS

Fot.: Jelle Kralt

Uran i Centaur II przy zbiornikowcu bunkrowym Bothnia i statku do układania rurociągów Solitaire. Fot.: Jelle Kralt.
Uran i Centaur II przy zbiornikowcu bunkrowym Bothnia i statku do układania rurociągów Solitaire
Statek do układania rurociągów Solitaire

 

Uran i Centaur II przy zbiornikowcu bunkrowym Bothnia i statku do układania rurociągów Solitaire. Fot.: Jelle Kralt.Uran i Centaur II przy zbiornikowcu bunkrowym Bothnia i statku do układania rurociągów SolitaireStatek do układania rurociągów Solitaire