11 grudnia w Morskim Porcie Police odbył się chrzest statku Polskiej Żeglugi Morskiej - Gardno. Matką chrzestną jednostki została długoletnia pracowniczka PŻM - Elżbieta Majchrowicz. W uroczystości udział wziął minister Grzegorz Witkowski.

Gardno to pierwszy z nowej serii jeziorowców PŻM, a więc masowców przystosowanych do żeglugi na Wielkich Jeziorach Amerykańskich - od dziesiątek lat strategicznego rynku armatora. Z nośnością 36 600 ton należy do grupy laker-max, największych statków oceanicznych, które mogą przepływać przez system śluz i kanałów prowadzących na Wielkie Jeziora. We flocie PŻM pływa również 13 innych jeziorowców, wybudowanych w ramach dwóch poprzednich serii (typ Miedwie oraz typ Isa).

Chrzest Gardno w Policach to powrót do tradycji, organizacji tych uroczystości przez PŻM w polskich portach. Nieodłącznym elementem chrztu jest ceremonia poświęcenia - tej w Policach dokonał duszpasterz ludzi morza ks. Stanisław Flis.

Gardno to 59. statek Polskiej Żeglugi Morskiej i jednocześnie trzeci odebrany ze stoczni w tym roku. W grudniu flota PŻM powiększy się jeszcze o dwa statki.

Polska Żegluga Morska S.A. poprawia swoją kondycję finansową w ramach programu naprawczego spółki, który realizuje zarząd komisaryczny pod przewodnictwem Pawła Brzezickiego od lutego 2017 roku.

Masowiec udźwigowiony Gardno został zbudowany przez stocznię Yangzijang w Chinach i oddany PŻM 16 maja tego roku. Następnie załadował on w Korei Południowej wyroby stalowe, z którymi popłynął przez Pacyfik do Salwadoru, Meksyku i Stanów Zjednoczonych. W drugiej podróży - z USA do Wielkiej Brytanii statek transportował pelety drzewne. W swojej roli głównej a więc "jeziorowca" wystąpił w trzeciej podróży, w której popłynął z ładunkiem stali z IJmuiden w Holandii do Cleveland, Burns Harbour i Milwaukee. W tym samym porcie statek załadował kukurydzę, którą zawiózł do Bizerty w Tunezji. W niedalekim od Bizerty porcie Annaba na Gardno załadowano fosforyty na zamówienie Zakładów Chemicznych "Police" z Grupy Azoty. Z tym ładunkiem statek dotarł wreszcie do Polic.

rel (PŻM), PBS (PortalMorski.pl)

Fot.: Alan Norman Baker / Marine Traffic

Masowiec Gardno - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9767704
państwo bandery - Wyspy Bahama
operator, armator - Polska Żegluga Morska PP, Szczecin
armator zarejestrowany - Klio One Maritime Ltd
stocznia - Jiangsu Newyangzi Shipbuilding Co Ltd - Jingjiang JS
stoczniowy symbol budowy - YZJ2014-1190
wprowadzenie do eksploatacji - 16 maja 2018
wodowanie - 06 października 2016
położenie stępki - 16 listopada 2015
zamówienie - grudzień 2014
długość calkowita - 199,80 m
długość między pionami - 194,50 m
szerokość maksymalna - 24,68 m
szerokość konstrukcyjna - 23,70 m
zanurzenie - 11,25 m
wysokość boczna - 15,30
nośność - 36 643 t
wyporność - 46 819 t
masa statku pustego - 10 176
tonaż pojemnościowy brutto - 22 982
tonaż pojemnościowy netto - 12 731
skompensowana pojemność brutto (CGT) - 16 698
liczba ładowni / luków - 6 / 6 (ładownie box-shaped, statek szerokolukowy)
żurawie przeładunkowe - 3 × 36 t DOR
pojemność ładunkowa (ziarno) - 42 723 m³
pojemność segregowanych zbiorników balastowych - 12 427 m³
prędkość eksploatacyjna - 14,50 węzłów
napęd główny - 1 silnik wysokoprężny napędzający śrubę o stałym skoku (85 obr./min.)
moc napędu głównego - MCR 5850 kW (7954 KM)
silnik napędu głównego - 1 × MAN-B&W 5G50ME-B9 (prod. Hudong Heavy Machinery Co Ltd, Chiny), 2-suwowy, rzędowy, 5-cylindrowy (500 mm średnicy cylindra × 2500 mm skoku tłoka)
silniki zespołów prądotwórczych - 3 × B&W 7L23/30H (prod. Hyundai Marine), 4-suwowe, 7-cylindrowe (225 mm średnicy cylindra × 300 mm skoku tłoka), o mocy MCR 910 kW - każdy 
prądnice zespołów prądotwórczych - 3 × 650 kW 450 V 60 Hz 
zużycie paliwa przy prędkości 13 w. - 20,00 t / dobę
zużycie paliwa przy prędkości 14,50 w. - 32,00 t / dobę
łączna pojemność zbiorników paliwowych - 1844 m³
kocioł pomocniczy - 1 × Alfa Laval Aalborg, śruba napędowa - 1 × Dalian Anda
ster strumieniowy dziobowy - 1 × 900 kW (1224 KM)
klasyfikacja - Lloyd's Register, Polski Rejestr Statków
notacja klasy - LR Class: + 100 A1 strengthened for heavy strengthened for heavy CO (BWT, EEDI-3, IHM) : Ice Class 1C FS at a draught of 11.55 m : Max/min draughts fwd 11.55 / 3.5m : Max/min draughts amidships 11.55 / 5.25 m : max/min draughts aft 11.55 / 7.0 m : Power required 3000 kw, power installed 5850 kw : Machinery Class: + LMC : UMS (Unmanned Machinery Spaces); ShipRight SERS, BWMP(E+T), PSPC-WATER BALLAST TANKS, CO2 fitted in holds, Str heavy cargoes, IWS, EEDI 3, IHM (Green Passport) Cert, FS Ice Class 1C

Gardno - uroczystość w Policach i sterówka w końcowej fazie wyposażania w stoczni

Gardno - uroczystość w Policach i sterówka w końcowej fazie wyposażania w stoczni