W Polsce w 2017 r. żeglugą śródlądową przewieziono ok. 5,8 mln ton ładunków, tj. o 7% mniej niż w roku ubiegłym (6,2 mln ton w 2016 r.). Jednocześnie w zeszłym roku wykonano więcej o 5,4% (tj. 877,3 mln t-km) pracy przewozowej niż w roku 2016, co oznacza znaczący wzrost średniej odległości przewozu 1 tony ładunku w transporcie wodnym śródlądowym.

W strukturze przewożonych ładunków w 2017 r., podobnie jak w latach poprzednich, dominował przewóz towarów z grupy rudy metali i innych produktów górnictwa i kopalnictwa (41,7%).

Żegluga śródlądowa jest obecnie wykorzystywana przede wszystkim w obsłudze portów morskich i zapewnienia ich łączności z zapleczem. W 2017 r. w ramach obsługi polskich portów morskich przetransportowano ok. 1,5 mln ton ładunków, co stanowi łącznie ok. 26% wszystkich ładunków przetransportowanych ogółem żeglugą śródlądową. Do transportu ładunków wykorzystywano przede wszystkim Odrzańską Drogę Wodną, którą przewieziono łącznie ok. 3 mln ton ładunków.

W 2017 r. uruchomiony został regularny transport węgla z Gliwic do Elektrociepłowni we Wrocławiu, gdzie transport ok. 120 tys. ton węgla, wpłynął na wzrost przewozów odcinkiem Odry górnej skanalizowanej o prawie 15% w stosunku do 2016 r.

Transport wodny jest jedną z najbezpieczniejszych gałęzi transportowych. Odsetek wypadków żeglugowych jest tu znikomy. Dzieje się to głownie za sprawą niemal całkowitego oddzielenia przewozów towarowych od pasażerskich.

rel (MGMiŻŚ)