Cztery super-nowoczesne, przyjazne środowisku promy z napędem LNG - elektrycznym, 15 innowacyjnych masowców, także z napędem na LNG i być może także zbiornikowiec bunkrowy LNG - to ujawnione właśnie plany inwestycyjne PŻM.   

Polska Żegluga Morska ze Szczecina i biuro projektowo-konstrukcyjne NED Project z Gdańska ujawniły koncepcję "super-ekologicznego promu" dla Unity Line (spółki zależnej PŻM). 

Prom ma posiadać cechy projektowo-eksploatacyjne czyniące go wysoce przyjaznym dla środowiska. Chodzi m.in. o innowacyjny, efektywny napęd. Na zaprezentowanych wizualizacjach widać także, że przewidziano zastosowanie czterech wiatrowych generatorów energii elektrycznej (zestawów pionowych rotorów łopatkowych - nie chodzi tu o rotory Flettner'a wspomagające generowaniem dodatkowej siły napór śrub napędowych). Przy wietrze wiejącym z prędkością 20 m/s miałby one dostarczać moc rzędu 1279 kW.

Promy miałyby napęd na LNG (ściślej mówiąc - dual fuel z LNG jako paliwem podstawowym) i zarazem hybrydowy, a wszystkie baterie ładowane byłyby z generatorów wiatrowych podczas postoju statku w porcie (generatory wiatrowe mogłyby też oczywiście pracować w czasie rejsu, kiedy to - jak zapewniają projektanci - nie wpływałyby na prędkość statku).

Promy według tej koncepcji (a mówi się o planach zbudowania czterech takich) miałyby być Ystad-maxami, mieć długość całkowitą 204,oo m, szerokość 31,80 m, wysokość boczną do pokładu głównego 9,30 m i nośność 9000 ton. Byłyby zaprojektowane z myślą o możliwości łatwego przedłużenia do 225 m. 
Statki oferowałyby także (w podstawowej wersji - przed przedłużeniem) 3600 m pasa ładunkowego ro-ro. Każdy z promów mieściłby po 521 pasażerów (w 155 kabinach dwuosobowych, 47 - trzyosobowych, trzech dwu-osobowych przystosowanych dla niepełnosprawnych, dwóch kabinach armatorskich i 48 fotelach lotniczych) oraz 72 osoby załogi.

Widać, że koncepcja promów jest już dość zaawansowana w opracowaniu, skonkretyzowana i "firmuje" ją także jeden z czołowych producentów wyposażenia okrętowego, który miałby dostarczyć na każdy z opisywanych promów system napędowy oparty na czterech ekologicznych i ekonomicznych silnikach dual fuel Warstila W6L50DF o mocy po 5850 kW.

Jak powiedział Zbigniewa Szyca, prezes zarządu NED Project - projekt nowych promów pasażersko samochodowych Unity Line opracowany wspólnie z PŻM i Wartsila jest bardzo innowacyjną odpowiedzią na obecne potrzeby rynku i wymagania środowiskowe. Zaproponowane rozwiązania ukierunkowane są na to, by zmaksymalizować zasadność ekonomiczną nowej inwestycji dla armatora, przy jednoczesnym zapewnieniu wypełnienia obecnych i przyszłych wymagań środowiskowych stawianych przez międzynarodowe regulacje.
- Naszym celem było, żeby jednostki były nową jakością zarówno z punktu widzenia armatora jak i pasażerów, jesteśmy bardzo zadowoleni z osiągniętych rezultatów, cieszymy się jeszcze bardziej z pozytywnej oceny naszych prac przez armatora. Należy podkreślić, że innowacyjny system pozyskiwania energii odnawialnej jest także rozwiązaniem polskim - mówi prezes zarządu NED Project.
- Dla NED Project współpraca z PŻM jest naturalną konsekwencją strategii firmy, która obejmuje budowę niekwestionowanej pozycji eksperta w obszarze projektowania promów pasażersko samochodowych. Warto podkreślić, że równolegle trwają prace nad projektem niezwykle interesującej i nowoczesnej jednostki dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, w której NED Project działa w konsorcjum z firmami Stogda i MDS. NED Project obecnie posiada w portfolio zamówień szereg promów, różnych gabarytów dla armatorów zagranicznych, mamy nadzieję, że przynajmniej część z tych projektów będzie budowana w polskich stoczniach. - dodał prezes Zbigniew Szyca.

Decyzja o budowie promów (i o źródłach finansowania inwestycji) zapowiadana jest na czerwiec-lipiec. Czekamy i trzymamy kciuki, bo koncepcja jest bardzo ciekawa.

W opublikowanym materiale video zarządca komisaryczny PŻM Paweł Brzezicki zdradził, że w przyszłości może się pojawić możliwość otwarcia przez Unity Line połączenia ze Świnoujścia do południowej Anglii.
W praktyce obecnie nie ma tak długich połączeń promowych pasażersko-towarowych. Są za to powszechne w Europie (zdarzają się nawet dłuższe) serwisy liniowe obsługiwane wyłącznie towarowymi statkami ro-ro.

Prezentacja video, która prawdopodobnie ma być materiałem promocyjnym i pomocniczym dla PŻM przy rozmowach z bankami i innymi partnerami biznesowymi, zawiera też fragment zatytułowany "Inwestycje". Przedstawione w niej plany PŻM zawierają wspomniany ekologiczny prom, ale także m.in. ciekawą koncepcję zbiornikowca bunkrowego LNG na bazie zaopatrzeniowca PSV ze stoczni Remontowa Shipbuilding.
Ponadto, z prezentacji video wynika, że PŻM ma zamiar złożyć zamówienie na 15 innowacyjnych (z napędem na LNG) jeziorowców (statków oceanicznych przeznaczonych także do żeglugi na Wielkich Jeziorach Amerykańskich), udźwigowionych, o nośności po 36 500 t. Miałyby one być zamówione i/lub przekazane do eksploatacji w latach 2020-2025.

PBS

Wizualizacje, video: NED Project / PŻM

Koncepcja zbiornikowca bunkrowego na bazie statku typu PSV
Koncepcja nowego super-ekologicznego promu PŻM i Unity Line
Koncepcja nowego super-ekologicznego promu PŻM i Unity Line
Koncepcja nowego super-ekologicznego promu PŻM i Unity Line
Koncepcja nowego super-ekologicznego promu PŻM i Unity Line
Koncepcja zbiornikowca bunkrowego na bazie statku typu PSVKoncepcja nowego super-ekologicznego promu PŻM i Unity LineKoncepcja nowego super-ekologicznego promu PŻM i Unity LineKoncepcja nowego super-ekologicznego promu PŻM i Unity LineKoncepcja nowego super-ekologicznego promu PŻM i Unity Line