Polski kapitan i starszy oficer chemikaliowca Elsa Essberger staną przed sądem - informuje Tanker Shipping & Trade powołując się na komunikat prokuratury okręgowej w Amsterdamie. Chodzi o kolizję jednostki z platformą offshore, do której doszło 31 grudnia ubiegłego roku.

Elsa Essberger uderzyła w wyłączoną z eksploatacji platformę Q1 Halfweg, zlokalizowaną około 16 mil od południowy zachód od Den Helder w Holandii o godz. 19.15 31 grudnia.

Poniższa animacja wideo przedstawia drogę tankowca przed i po zderzeniu. Statek miał poruszać się z prędkością ponad 12 węzłów. W materiale widać, że niedługo po kolizji na miejscu zjawiła się holenderska jednostka straży przybrzeżnej. Jej załoga przeprowadziła inspekcję zarówno platformy, jak i tankowca, wskazując na znaczne uszkodzenie dziobu statku i konstrukcji nośnej platformy. Po kilkugodzinnym postoju, statek został odprowadzony do portu w Rotterdamie.

Na początku stycznia kapitan i starszy oficer jednostki zostali zatrzymani na trzy dni i przesłuchani. Mają być sądzeni pod zarzutem naruszenia strefy bezpieczeństwa znajdującej się w odległości 500 metrów od platformy offshore. Zgodnie z holenderską ustawą, jak podaje Tanker Shipping & Trade, wejście statku, zwłaszcza transportującego niebezpieczny ładunek, w strefę bezpieczeństwa konstrukcji offshore jest zabronione i traktowane jako przestępstwo. Sprawa ma trafić do sądu rejonowego w Amsterdamie w dniu 20 kwietnia 2018 r. 

Według dostępnych informacji (z końca maja 2017 r.) załogę chemikaliowca stanowiło trzech oficerów Polaków, trzech oficerów Rosjan i dziewięciu Filipińczyków na pozostałych stanowiskach.

Statek zbudowany w 2013 roku w Turcji, ma 99,40 m długości całkowitej, 16,50 m szerokości, 10,5 m wysokości bocznej i 7,00 m zanurzenia. Jego nośność, to 5297 t, wyporność 8312 t, a pojemność brutto - 4824 jednostek. Należy do niemieckiego armatora John T Essberger GmbH.

AL

Fot.: Netherlands Coastguard; shipspotters