Dzisiaj, 5 listopada rano, zacumował przy nab. Górników Portu Handlowego Świnoujście (PHŚ) masowiec Nordic Barents - pierwszy statek z ładunkiem dla polskiego portu po przejściu z Dalekiego Wschodu przez Północną Drogę Morską.

Nordic Barents przywiózł z Chin do Świnoujścia pierwszą partię - 12 sztuk 49-metrowych śmigieł do turbin wiatrowych, przeznaczonych do instalacji na farmie wiatrowej Gostyń, która będzie się składać z 11 turbin typu AW 3000 produkcji Acciona Energy. Nadzorem nad przeładunkiem oraz całością logistyki portowej zajmuje się MAG - Morska Agencja Gdynia.

Kolejna partia śmigieł na tę farmę spodziewana jest w okolicach przełomu pierwszej i drugiej dekady listopada. Na statku Amiko przypłynąć mają z Hiszpanii m.in. aż 57-metrowe płaty śmigieł oraz bardzo duże generatory. Ciekawostką jest, że wieże do turbin typu AW-3000 produkowane są w Polsce z betonowych elementów, które zastąpiły w tym przypadku tradycyjnie używane sekcje stalowe, takie jak te produkowane m.in. na terenie Stoczni Gdańskiej, w firmie GSG Towers, czy te sprowadzone niedawno z Chin w transporcie rekordowej wielkości.

Czytaj więcej: Rekordowy ładunek elementów farm wiatrowych

Ten rok w porcie Świnoujście można śmiało określić "rokiem wiatraków", gdyż od początku roku przeładowano tutaj ponad 300 sztuk śmigieł wyprodukowanych w Goleniowie. Większość z nich trafiła do Rumunii, a część do Estonii i Turcji. Ostatnio przeładowywano również elementy na farmę w Zgorzelcu.

- Do końca roku planowane są do przeładunku jeszcze komponenty na kolejne dwie farmy, zlokalizowane w okolicach Świnoujścia - powiedział nam Michał Śmigielski z MAG. - W przyszłym roku planujemy kolejne przeładunki w oparciu o funkcjonujące tutaj terminale.

Czytaj także: Północną Drogą Morską do Świnoujścia!

Nordic Barents, który przybył do polskiego portu z pokładowym ładunkiem płatów śmigieł turbin wiatrowych, popłynie z ładunkiem masowym do innego portu europejskiego, a Świnoujście opuści najprawdopodobniej dzisiaj w nocy lub jutro.

PioSta

Fot.