Żegluga

Województwa pomorskie i warmińsko-mazurskie przygotują wspólne projekty dotyczące m.in. rozwoju dróg wodnych w delcie Wisły, ochrony zabytków hydrotechnicznych i ochrony przeciwpowodziowej na Żuławach.

Przedsięwzięcia mają aspirować o unijne pieniądze w kolejnej perspektywie finansowej. W trakcie realizacji jest za to projekt promocji polskiej części międzynarodowej drogi wodnej E70 w Niemczech. Turystyczne atuty autostrady wodnej przebiegającej dolną Wisłą, Wartą, Odrą, Notecią będą promowane w czasie wodniackich targów w Duesseldorfie.

- Materiały promocyjne są już częściowo gotowe, czekamy na zamówiony film pokazujący przygotowaną infrastrukturę turystyczną na Wiśle - mówi Zbigniew Ptak z Urzędu Marszałkowskiego w Gdańsku. - Pokażemy je w styczniu przyszłego roku w czasie konferencji niemieckiego związku motorowodnego i targów turystycznych w Duesseldorfie.

Chcemy przyciągnąć niemieckich turystów na ten szlak (polski odcinek MDW E70 łączy się z niemieckim w Kostrzynie przejściem Odra-Havela).

Mamy się czym pochwalić. Sześć województw, uczestniczących we wspólnym przedsięwzięciu rozwoju MDW E70, zbudowało solidną infrastrukturę wodniacką. Turystyka będzie mocnym impulsem rozwoju całej idei rewitalizacji polskiej części MDW E70, prowadzącej m.in. do Gdańska. Zresztą już takie ożywienie obserwujemy, bo MDW został ujęty w krajowej strategii transportowej. Wszystko dzięki współpracy między województwami, położonymi nad polskim odcinkiem MDW.

Inwestycje w Wisłę i położony nad rzeką region Żuław są także wspólnym polem współpracy województw warmińsko-mazurskiego i pomorskiego. Mieczysław Struk i Jacek Protas, marszałkowie pomorski i warmińsko-mazurski, omówili plany wspólnych działań w czasie konferencji w Elblągu (podobne spotkania mają odbywać się co kwartał). Oba urzędy już powołały grupy ekspertów, które pracują nad wspólnymi projektami.

- Strategie rozwoju dla obu województw były przygotowywane wspólnie. Nasi urzędnicy określili obszary ponadregionalnego znaczenia, takie jak obszar Żuław [podzielony między Pomorze a Warmię i Mazury - red.] - mówił w czasie konferencji Mieczysław Struk. - Obie strategie były wzajemnie uzgadniane, ten poziom współpracy jest wyjątkowy w Polsce. Chcielibyśmy, obaj z marszałkiem Jackiem Protasem, przełożyć to teraz na realizację konkretnych projektów.

Tymi konkretnymi projektami mają być m.in. kontynuacja projektu Pętli Żuławskiej, zabezpieczenia przeciwpowodziowego Żuław, a także ochrony żuławskich zabytków - m.in. domów podcieniowych i mostów zwodzonych, np. unikatowych konstrukcji zwodzonych w Nowym Dworze Gdańskim, Tujsku czy Rybinie (powiat nowodworski). Oba województwa chcą także ożywienia żeglugi na Zalewie Wiślanym, który także jest częścią MDW E70.

- Planujemy np. utworzenie w miejscowości Mikoszewo, przy ujściu Wisły do morza, przystani promowej, a co za tym idzie - uruchomienie turystycznego tramwaju wodnego z Żuław do Gdańska - tłumaczy Zbigniew Ptak. - W planach jest także utworzenie szlaków turystycznych wzdłuż Wisły. Wszystkie przedsięwzięcia wymagają potężnych nakładów finansowych, np. zakładamy na realizację kolejnego etapu Pętli Żuławskiej 84 mln zł. Jednak takie projekty ponadregionalne, przygotowane przez np. dwa województwa, będą miały w nowym finansowym rozdaniu UE znacznie większe szanse.
Tomasz Chudzyński

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0243 4.1057
EUR 4.2863 4.3729
CHF 4.4168 4.506
GBP 5.01 5.1112

Newsletter