Działające w Polsce firmy grupy Fairplay Towage racjonalizują i dostosowują do zapotrzebowania w poszczególnych portach swój tabor pływający.
W Gdyni rozpoczął pracę, przybyły do tego portu 17 lipca ze Świnoujścia, holownik Fairplay XV. Tego samego dnia wyruszył z Gdyni holownik Kronos, by dotrzeć 18 lipca do Szczecina, gdzie teraz bazuje. Ponadto, należący do grupy Fairplay Towage gdyński WUŻ (WUŻ - Shipping and Port Services Gdynia Co. Ltd.) wystawił na sprzedaż dwa holowniki - Herakles (zbud. w 1966 r., długość 28,60 m, moc napędu głównego 1700 KM, uciąg na palu 19 ton) i Hektor (zbud. w 1981 r., długość 25,50 m, moc 933 KM, uciąg na palu 14 ton), a szczecińska firma Fairplay’a, Project Żegluga Sp. z o.o. - jednostkę Serwal (zbud. w 1968 r., długość 25,43 m, moc 800 KM, uciąg na palu 12 ton).
Wprowadzony do Gdyni Fairplay XV, to jednostka nie nowa, ale wzmacniająca skromną liczebnie, za to składającą się z najsilniejszych obecnie w Gdyni, holowników o wysokiej manewrowości z pędnikami azymutalnymi (“traktor”, czyli holownik z pędnikami “ciągnącymi”, znajdującymi się pod przednią częścią kadłuba, Fairplay XV dołączył holowników tylnopędnikowych Centaur II i Heros). Fairplay XV, zanim został sprowadzony do Świnoujścia, pracował m.in. w portach niemieckich i w Rotterdamie (w ostatnim czasie, gdy bazował w Świnoujściu także okazjonalnie pracował w holowaniach morskich lub w bałtyckich portach Niemiec).
Media4Sea
Fot.: Portal Morski
Fairplay XV - charakterystyka podstawowa
nr IMO 7407829
rok budowy 1975
stocznia Max Sieghold Werft, Bremerhaven
długość całkowita 26,64 m
szerokość całkowita 8,80 m
zanurzenie min/max 4,80 / 5,20 m
pojemność brutto 179
pojemność zbiorników paliwowych ok. 85 m3
silniki napędu głównego 2 x Deutz SBA 6 M 528
moc napędu głównego 1740 KM
silniki pomocnicze 2 x Deutz F 4 L 912
pędniki azymutalne 2 x Schottel Rudder Propeller SRP 503/505 w dyszach Korta
prędkość eksploatacyjna 11,3 węzłów
autonomiczność ok. 12 dni
wciągarka holownicza Storewinch Steen Type 380
hak holowniczy Seebeck, 30 T
uciąg na palu 27 ton
klasa GL + 100 A5 K E Tug
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.