Żegluga

Właścicielami Polskiej Żeglugi Bałtyckiej chcą zostać dwie firmy: Swedish House, która już raz miała kupić spółkę, ale nie wpłaciła za nią pieniędzy i Poland Sweden Line, która powstała... trzy tygodnie temu.

Ministerstwo Skarbu Państwa poinformowało właśnie, iż na zaproszenie do negocjacji do zakupu od państwa pakietu akcji kołobrzeskiej spółki Polska Żegluga Bałtycka SA wpłynęły dwie odpowiedzi: od firmy Poland Sweden Line GmbH z siedzibą w Lubece i od warszawskiej Swedish House Ltd z siedzibą w Warszawie.

Ta druga firma brała udział w próbie zakupu PŻB podczas poprzedniego przetargu, jako część konsorcjum Polen Line (obok Swedish House, w jego skład wchodziły Polen Ferries Limited oraz Gustaw Myrstern). Negocjacje były wówczas tak zaawansowane, iż w maju zeszłego roku MSP czekał już tylko na wpłatę uzgodnionej kwoty i podpisanie umowy sprzedaży. Polen Line zwlekał jednak z finalizacją kontraktu, by w końcu pieniędzy w ogóle nie wpłacić.

- Innymi słowy mamy do czynienia z firmą, która wcześniej zwodziła ministerstwo i wykręcało się ze umów - mówi Kazimierz Sikora, przewodniczący Solidarności w PŻB. - Dociekaliśmy, dlaczego ta firma cieszy się tak niezwykłą przychylnością w kręgach rządowych, bo każdy inny tak niesolidny podmiot gospodarczy zostałby natychmiast pogoniony.

Czytaj także: Nici ze sprzedaży

Jeszcze ciekawiej sytuacja wygląda jeżeli chodzi o drugiego oferenta, Poland Sweden Line z Lubeki. Jak ustalili związkowcy, spółka zarejestrowała się... 25 lutego tego roku, niedługo po ogłoszeniu przez MSP kolejnej próby sprzedaży PŻB. Nikt nie wie, co to za firma i czym się zajmuje i jaki za nią stoi kapitał.

- Siedzimy teraz w internecie i sprawdzamy kim są - mówi przewodniczący Sikora. - Ale już na pierwszy rzut oka widać, że to jakaś firma słup. Mamy nadzieję, że nie dojdzie z nimi do żadnych wiążących rozmów, bo po raz kolejny pokazywałoby jak nasze państwo nie dba o swój majątek.

Gdyby stało się inaczej, związkowcy nie wykluczają zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa polegającym na działaniu państwowych urzędników na szkodę Skarbu Państwa.

Próby prywatyzacji Polskiej Żeglugi Bałtyckiej SA podejmowane są od końca lat 90. Zakupem akcji kołobrzeskiej firmy zainteresowany był duży duński przewoźnik promowy DFDS oraz spółka Żegluga Polska, wchodząca w skład przedsiębiorstwa państwowego Polska Żegluga Morska.

Czytaj także: Nie ma chętnych na akcje PŻB

Czesław Romanowski

+16 PŻB - kropla w morzu prywatyzacyjnego szału...
Nadzór właścicielski nad spółkami skarbu państwa NIE ISTNIEJE !!
W radach nadzorczych zasiadają ludzie kompletnie spoza branży którą mają nadzorować. Ministerstwo Skarbu Państwa nie ma pomysłu jak efektywnie zarządzać majątkiem państwowym. MSP wyznaje filozofię: sprzedać wszystko, zapomnieć, a wpływy przekazać do Ministerstwa Finansów, żeby ratować budżet!!
Wiele spółek skarbu państwa mimo iż wypracowuje zysk, płaci podatki, daje pracę wielu kooperantom, wpływa na zwiększenie popytu wewnętrznego - i TAK MUSI BYĆ SPRZEDANA. Pytanie do Premiera i jego ministrów - w jakim celu? Dlaczego sami niszczymi własną gospodarkę?? Po co sprzedawać firmy które przynoszą nam korzyści?
Zmieńmy ordynację wyborczą, zmieńmy ten rząd i wybierzmy takich ludzi, którzy będą rządzić (czytaj: pracować) na naszą korzyść!!
15 marzec 2013 : 10:11 Guest | Zgłoś
+3 To pewnie TT line kupi PŻB za grosze.
Takie rozwiązanie jest lepsze niż wojna cenowa z PŻB i Unity na linii ze Świnoujścia. Poczekamy, zobaczymy co się stanie :))))
15 marzec 2013 : 10:30 Guest | Zgłoś
-7 PŻB - kupa złomu
I co się Panie Sikora tak podniecasz....? Warto walczyć o kupę złomu...?
Z czym do gości: stare promy, fatalna obsługa, syf-kiła-mogiła.
15 marzec 2013 : 10:33 Guest | Zgłoś
+6 Znów krętacze i aferzyści z PO
kręcą lody przeciez juz na wstepie widać ,ze te dwie spólki to słupy.
Lepiej by było gdyby PŻM przejeła PZB to wredy było by wiadomo z kim mamy doczynienie
15 marzec 2013 : 11:03 Guest | Zgłoś
+5 To nie wina kupujacych
Sprzedajacy czyli panstwo zachowuje sie jakby chcial miec kase i jesc ciastko.Firmy celowe
sa w celu eliminowania ryzyka i reputacji ,gdyby cos nie wyszlo .PZB jest firma najwyzszego ryzyka i nie dziwne ,ze infestorzy nie wierza w papierowe wyniki i pragna dopracowac detale
w umowach ktore zagwarantuja powodzenie projektu.Kolobrzeg i w nim zasiedziale towarzystwo co skubalo firme przez lata nie moze przyjac do wiadomosci ze przyszly czasy efektywizacji z konkurencj.Prosze sprawdzic ile kosztuje biuro w Kol.rocznie 2.5 miljona
drozej niz w centrum w-wy.Kolesie podpisali umowy i za to prezes Warchol zostal z dnia na dzien prezesem komunalnej spolki(omen nazwisko pasuje jak ulal.
15 marzec 2013 : 12:24 Guest | Zgłoś
+1 Placi sie na koncu
Ciekawe co ma do powiedzenia przedstawiciel konsorcjum Polen Line dlaczego nie zdecydowal sie na ostateczny krok czyli zaplate.Musialy byc jakies watpliwosci lub haki
Jak wiadomo PZB jest gola wydmuszka wszystko juz jest sprzedane nawet znak firmowy za 10000 euro do konca 2014 roku.
15 marzec 2013 : 12:32 Guest | Zgłoś
-2 Kuchnia PZB
Poledwica ala Pollenferies w menu od 30 lat obrzydlistwo a drogie i w tym stylu sprzedawane jest PZB .substancji coraz mniej a smak coraz bardziej wyrafinowany to jest rodowe srebro Kolobrzegu troche zasniedziale.To tyle/
15 marzec 2013 : 12:36 Guest | Zgłoś
+6 artur
Jechałeś promem 30 lat temu.Takiej pozycji nie ma w Menu.Pewnie jesteś byłym pracownikiem wywalonym za wódę i teraz masz możliwość zemścić się na PŻB.Gratulacje
16 marzec 2013 : 10:21 Guest | Zgłoś
+11 info dla pana Sikory
jeśli Pan Sikora nadal nie wie co to jest Polan Sweden Line... to cos mu to szukanie w internecie nie wychodzi... podpowiem. Firma powstała na bazie TT Line , jak napisano 25 lutego wyłacznie po to aby dac zatrudnienie i wykorzystać do konca posiadane przez panią Wencel z PżB informacje i wiedze zdobytą też w PŻB...proponuje aby tym się zainteresował przede wszystkim, jakos nie udało mu się ustrzec firmy przed wyciekiem strategicznych danych.. w ten oto sposób pani Aneta wroci byc może do pżb tylko,ze nie bedzie juz to pżb....acz skoro zdrady dopuscua się raz , zrobi to po raz kolejny i mam nadzieje niemcy szybko sie jej pozbędą, szkoda,że po zrobieniu wszystkiego co możliwe przeciwko pzb.
15 marzec 2013 : 13:00 Guest | Zgłoś
+11 sprzedana zegluga PZB
Jak sie wyluskuje dyrektora markietingu ze wszelkimi informacjami firmy to natychmiast rejestruje sie slupa co myli slad kto za tym stoi i zapewne prezesem bedzie pani Anete z PZB i przystepuje sie do przetargu.Glupole sie nie kapna i mamy firme za darmo bo znana im jest wycena a ministerstwo mysli ze posiada wiedze tajemna.To jest klasyka gospodarczego wywiadu.Dobrze zrobione ale za szybko skonsumowane zostaly widoczne slady.Nawet Borewicz by to dostrzegl.
15 marzec 2013 : 13:03 Guest | Zgłoś
+9 Zdrada PZB
Dyr. Aneta Wencel zdradzila pracodawce i ministerstwo poniewaz brala udzial w negocjacjach z TT line i jako przedstawiciel PZB a teraz pewnie z tylniego stoleczka bedzie podpowiadac ile urwac kasy panstwu czyli nam obywatelom.Proste i bezkarne .Utracil bym
taka oferte jako rabunkowa i ze znamionami .przestepstwaCzolem marynarze.
15 marzec 2013 : 13:14 Guest | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0211 4.1023
EUR 4.2758 4.3622
CHF 4.4105 4.4997
GBP 4.9503 5.0503

Newsletter