Pierwszy etap budowy nabrzeża w Gryfinie jest już niemal zakończony. Niemal, bo okazało się, że wykonawca musiał ponieść dodatkowe koszty związane z odkryciem „niespodzianki" w trakcie prac hydrotechnicznych. Odkryto jeszcze jedną palisadę na brzegu Odry Wschodniej, gdzie prowadzono prace budowlane.
Jest szansa, by te dodatkowe koszty wykonawcy pokryte zostały z programu Interreg IVA. Drugi powód przesunięcia terminu to - jak podkreśla burmistrz Gryfina - konieczność przyspieszenia prac przy II etapie. Front robót przesunięty zostanie więc na drugą stronę mostu. Całe nabrzeże oddane ma być do użytku w czerwcu 2013 r.
Pierwotne plany przewidywały, że I etap inwestycji, czyli kilkusetmetrowe nabrzeże wraz z przystanią dla jednostek śródlądowych i jachtów, oddany zostanie do użytku pod koniec sierpnia 2012 roku, a drugi etap dokładnie rok później, czyli pod koniec sierpnia 2013 r. Z powodów opisanych powyżej stanie się jednak inaczej. Henryk Piłat, burmistrz Gryfina, twierdzi, że to przesunięcie terminów niewiele zmienia, a ostateczne przekazanie nabrzeża jako całości odbędzie się nawet dwa miesiące wcześniej, niż planowano. Dzięki temu jednak, że inwestycja w ramach I etapu nie zostanie zamknięta i rozliczona, możliwe się stanie zakwalifikowanie wspomnianych dodatkowych prac do kosztów refundowanych z funduszu programu Interreg IVA.
- Dodatkowe koszty były wynikiem prac prowadzonych w trakcie pogłębiania, kiedy to wykonawca natknął się na jeszcze jedną palisadę. Tych prac nie można było przewidzieć. Chodzi o niemałą kwotę, bo około 300 tys. euro, czyli grubo ponad 1 mln złotych - powiedział Henryk Piłat.
Burmistrz poinformował jednocześnie, że wniosek o uwzględnienie dodatkowych, a kwalifikowanych kosztów przy rozliczaniu I etapu inwestycji jest już przygotowywany.
Drugi etap finansowany jest natomiast z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego (50 procent kosztów). Na północ od mostu powstanie między innymi dworzec morski, gdzie cumować mają statki pasażerskie, a także pływająca stacja paliw dla jednostek wodnych, a nawet samochodów. Wzdłuż nowego nabrzeża zrekonstruowana zostanie historyczna tkanka miasta.
Cała inwestycja kosztować ma około 30 mln złotych. Wykonawcą jest szczeciński Energopol.
R.K. Ciepliński