Żegluga

Pierwszy etap budowy nabrzeża w Gryfinie jest już niemal zakończony. Niemal, bo okazało się, że wykonawca musiał ponieść dodatkowe koszty związane z odkryciem „niespodzianki" w trakcie prac hydrotechnicznych. Odkryto jeszcze jedną palisadę na brzegu Odry Wschodniej, gdzie prowadzono prace budowlane.

 
Jest szansa, by te dodatkowe koszty wykonawcy pokryte zostały z programu Interreg IVA. Drugi powód przesunięcia terminu to - jak podkreśla burmistrz Gryfina - konieczność przyspieszenia prac przy II etapie. Front robót przesunięty zostanie więc na drugą stronę mostu. Całe nabrzeże oddane ma być do użytku w czerwcu 2013 r.
 
Pierwotne plany przewidywały, że I etap inwestycji, czyli kilkusetmetrowe nabrzeże wraz z przystanią dla jednostek śródlądowych i jachtów, oddany zostanie do użytku pod koniec sierpnia 2012 roku, a drugi etap dokładnie rok później, czyli pod koniec sierpnia 2013 r. Z powodów opisanych powyżej stanie się jednak inaczej. Henryk Piłat, burmistrz Gryfina, twierdzi, że to przesunięcie terminów niewiele zmienia, a ostateczne przekazanie nabrzeża jako całości odbędzie się nawet dwa miesiące wcześniej, niż planowano. Dzięki temu jednak, że inwestycja w ramach I etapu nie zostanie zamknięta i rozliczona, możliwe się stanie zakwalifikowanie wspomnianych dodatkowych prac do kosztów refundowanych z funduszu programu Interreg IVA.
 
- Dodatkowe koszty były wynikiem prac prowadzonych w trakcie pogłębiania, kiedy to wykonawca natknął się na jeszcze jedną palisadę. Tych prac nie można było przewidzieć. Chodzi o niemałą kwotę, bo około 300 tys. euro, czyli grubo ponad 1 mln złotych - powiedział Henryk Piłat.
 
Burmistrz poinformował jednocześnie, że wniosek o uwzględnienie dodatkowych, a kwalifikowanych kosztów przy rozliczaniu I etapu inwestycji jest już przygotowywany.
 
Drugi etap finansowany jest natomiast z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego (50 procent kosztów). Na północ od mostu powstanie między innymi dworzec morski, gdzie cumować mają statki pasażerskie, a także pływająca stacja paliw dla jednostek wodnych, a nawet samochodów. Wzdłuż nowego nabrzeża zrekonstruowana zostanie historyczna tkanka miasta.
 
Cała inwestycja kosztować ma około 30 mln złotych. Wykonawcą jest szczeciński Energopol.
 
R.K. Ciepliński
 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9359 4.0155
EUR 4.267 4.3532
CHF 4.3583 4.4463
GBP 4.9726 5.073

Newsletter