Żegluga
Wydział Nawigacyjny Akademii Morskiej w Szczecinie opracował innowacyjny system komputerowego wspomagania decyzji na statkach. Dzięki niemu pływanie ma być o wiele bardziej bezpieczne. Według Komisji Ochrony Środowiska Obszaru Morskiego Bałtyku HELCOM, w 2009 roku tylko na tym morzu doszło do 105 wypadków. 71 z nich to kolizje, z których 52 proc. było spowodowane błędami człowieka. Większości z nich można byłoby uniknąć, gdyby nawigator nie koncentrował się tylko na jednym źródle informacji, ale korzystał z wielu dostępnych na mostku urządzeń i systemów. Podstawą skutecznego rozwiązywania sytuacji kolizyjnych są informacje o parametrach ruchu statku własnego i innych obiektów oraz akwenu. Zdolności jej przetwarzania przez człowieka są ograniczone. Stąd pomysł uczonych z AM. - Innowacyjność naszego systemu wspomagania decyzji polega na przetwarzaniu sygnałów z wielu urządzeń i systemów nawigacyjnych - informuje dr inż. Piotr Wołejsza z katedry geoinformatyki AM. - Prezentowane są one operatorowi na monitorze w formie tekstowej i graficznej. W porównaniu do obecnie stosowanych na statkach systemów antykolizyjnych nowy projekt ma kilka zalet: w zaledwie kilka sekund od wykrycia obiektu oblicza i przedstawia nawigatorowi parametry spotkania (tradycyjne systemy potrzebują na to 2-3 minuty), zaledwie z kilkusekundowym opóźnieniem informuje o rozpoczęciu manewru przez statek obcy (obecne po 1-2 min), kwalifikuje sytuacje spotkania zgodnie z przepisami Międzynarodowego Prawa Drogi Morskiej i wskazuje, który statek ma pierwszeństwo drogi, wypracowuje manewry zmiany kursu lub prędkości umożliwiające ominięcie innego statku, przedstawia dopuszczalne manewry w formie tekstowej i graficznej i wskazuje optymalny manewr. System powstał w zespole kierowanym przez dr. hab. inż. Zbigniewa Pietrzykowskiego, prof. AM. Opracowane rozwiązanie jest przedmiotem zgłoszenia patentowego i jest we wstępnej fazie komercjalizacji.
(as)

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.4227 4.5121
EUR 4.6593 4.7535
CHF 4.6272 4.7206
GBP 5.427 5.5366

Newsletter