Stocznie, Statki

Baltic Operator Sp. z o. o. (dawniej Stocznia Gdańska i GSG Towers) podpisała kontrakt z fińską stocznią należącą do kapitału niemieckiego, Meyer Turku, na budowę dwóch częściowo wyposażonych okrętów patrolowych (OPV).

Obie nowe jednostki OPV, przeznaczone dla morskiego oddziału fińskiej straży przybrzeżnej (Rajavartiolaitos) mają mieć 98 m długości, 17,6 m szerokości, 5,1 m zanurzenia i poruszać się na akwenach wzdłuż 4600-kilometrowej nieregularnej linii brzegowej Finlandii, usianej wyspami, wysepkami i szkierami. Mają być wyposażone w napęd główny o mocy 12 MW.

Fińska Straż Graniczna (Rajavartiolaitos) wybrała Meyer Turku Oy na dostawcę nowych okrętów w przetargu zorganizowanym w 2021 roku. Kontrakt na budowę i dostawę okrętów obie strony podpisały pod koniec czerwca 2022 roku. Już w tedy informowano, że ich kadłuby dostarczy jedna ze stoczni europejskich poza grupą Meyer Werft.

Jak wynika z komunikatu na oficjalnym profilu Baltic Operator w mediach społecznościowych, gdańska spółka została wybrana spośród kilku stoczni po ocenie i audycie na miejscu przeprowadzonym przez głównego kontraktujacego - Meyer Turku - wspólnie z fińską Strażą Graniczną. Kadłuby statków, które Baltic Operator dostarczy stoczni Meyer Werft w Turku, powstaną w gdańskiej stoczni, gdzie produkowane są również duże bloki na wycieczkowce dla tej samej fińskiej stoczni.

Meyer Turku, wraz z fińską siecią projektową, odpowiada za projekt okrętów. Projekt nowych jednostek ma być rozwinięciem i ulepszeniem przekazanego do służby w Straży Granicnej Finlandii OPV Turva, który jest pierwszym na świecie okrętem straży przybrzeżnej z napędem LNG.

Nowe uniwersalne jednostki, poza zadaniami typowymi dla straży przybrzeżnej, przystosowane są m.in. do pełnienia zadań ratowniczych (z dużą liczbą miejsc dla rozbitków na morzu lub ewakuowanych z rejonów dotkniętych klęskami żywiołowymi, etc.), ratownictwa zagrożonych statków / ratownictwa technicznego na morzu (emergency response / ERV) i likwidowania skutków rozlewów olejowych.

Pierwsza jednostka ma być ukończona i przekazana przez Meyer Turku w 2025, druga - w 2026 roku. W komunikacie polskiego podwykonawcy kadłubów nie podano, kiedy fińskiej stoczni ma je dostarczyć Baltic Operator.

Ostateczny wygląd zewnętrzny okrętów będzie najprawdopodobniej zbliżony do przedstawionego na wizualizacji z ilustracji nagłówkowej. Pod tekstem pokazano wizualuzację wcześniej prezentowaną.

Baltic Operator - jak sam o sobie mówi - "działający w międzynarodowym sektorze stoczniowym, energetyki wiatrowej i offshore", jest częścią Grupy Przemysłowej Baltic.

rel; PBS

Fot.: Meyer Turku; Rajavartiolaitos 

Nowy OPV dla fińskiej Straży Granicznej (Rajavartiolaitos) - wcześniej dystrybuowana wizualizacja
Nowy OPV dla fińskiej Straży Granicznej (Rajavartiolaitos) - wcześniej dystrybuowana wizualizacja

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9359 4.0155
EUR 4.267 4.3532
CHF 4.3583 4.4463
GBP 4.9726 5.073

Newsletter