Stocznie, Statki

Na początku kwietnia w stoczni China Merchants Jinling Shipyard (Weihai), wcześniej znanej jako AVIC Weihai, odbyło się położenie stępki pod budowę pierwszego z serii dwóch promów ro-pax dla armatora Finnlines. Określane jako Superstar, będą pływać na trasie Finlandia-Szwecja, na której Finnlines jest obecny już od 1997 roku.

Finnsirius i jego siostrzany statek Finncanopus (których nazwy pochodzą od najjaśniejszych gwiazd nocnego nieba) będą zawijać do Naantali w Finlandii kontynentalnej, Långnäs na Wyspach Alandzkich i Kapellskär w Szwecji.

Niemal 240-metrowe jednostki, określane jako Superstar, pomieszczą około 300 ciężarówek, 200 samochodów osobowych i 1100 pasażerów. Kierowcy ciężarówek, pasażerowie podróżujący w celach handlowych i prywatnych będą mogli cieszyć się spokojną, pozbawioną stresu podróżą morską. Nowe statki będą miały większy wybór kabin i usług, w tym restauracje, kawiarnie, salony, spa i siłownię, a także dedykowaną kierowcom poczekalnię i saunę.

Promy Superstar będą wyposażone w system automatycznego cumowania przy nabrzeżu, który zapewni efektywne operacje portowe, a także technologię zasilania z lądu, umożliwiającą bezemisyjne operacje w porcie. Co więcej, fiński operator promowy zlecił firmie Silverstream Technologies z Wielkiej Brytanii zainstalowanie na obu statkach technologii smarowania powietrzem. Zainstalowane pod pokładem statku sprężarki będą przesyłać powietrze do dysz umieszczonych w podwodnej części kadłuba statku, wytwarzając "dywan" z pęcherzyków powietrza. Działanie to zmniejszy opór tarcia między kadłubem a wodą, minimalizując zużycie paliwa, a w konsekwencji emisję dwutlenku węgla.

Kolejnym kamieniem milowym dla Finnsirius będzie wodowanie w sierpniu 2022 roku, kiedy to planowane jest położenie stępki pod drugi statek - Finncanopus. Dwa nowo budowane promy są częścią wartego 500 mln euro programu armatora.

Statki ro-pax mają zostać dostarczone jesienią 2023 r.

Finnlines został założony w 1947 roku i jest teraz jednym z największych operatorów promowych w całej Europie. Swoje siedziby posiada w krajach Europy Wschodniej, jak i Zachodniej. Oferuje przewozy frachtowe w Europie Północnej oraz pasażerskie na Morzu Bałtyckim. Od roku 2006, Grimaldi Group jest największym akcjonariuszem Finnlines (50.7% udziałów). Do fińskiego operatora należą również Polfin Line, Trans-Russia Express oraz operator portu Finnsteve.

AL, rel (Finnlines)

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9877 4.0683
EUR 4.2675 4.3537
CHF 4.3848 4.4734
GBP 4.9599 5.0601

Newsletter