Stocznie, Statki

Światowy producent systemów napędowych ABB poinformował wczoraj o podpisaniu w pierwszym kwartale br. kontraktu na dostawę zintegrowanych rozwiązań w zakresie zasilania, automatyki i napędu dla trzech dużych promów Ro-Pax, budowanych w Gdańskiej Stoczni „Remontowa” im. J. Piłsudskiego S.A. dla spółki Polskie Promy.

To już drugi, po fińskiej spółce Wärtsilä czołowy dostawca wyposażenia okrętowego, który poinformował o nawiązaniu współpracy przy realizacji kontraktu na budowę nowych promów z polską stocznią.

Przypomnijmy, że 26 listopada 2021 r. spółka Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa oraz Polska Żegluga Morska, podpisała kontrakt na dostawę trzech promów, które ma zbudować Gdańska Stocznia „Remontowa” im. J. Piłsudskiego SA. Dwa z nich będą pływać w spółce Unity Line z Grupy PŻM, natomiast trzeci w Polskiej Żegludze Bałtyckiej. Podpisano również list intencyjny na czwartą jednostkę, która stanowi opcję otwartą.

Projekt koncepcyjny, zawierający pakiet blisko 30 dokumentów, definiujących parametry promu, wykonało biuro Remontowa Marine Design & Consulting na zlecenie Polskiej Żeglugi Morskiej, według założeń i przy bliskiej współpracy z zamawiającym. Całość prac projektowych, zrealizowanych w dwóch etapach, zatwierdził armator.

Prędkość maksymalna promu wyniesie 19 węzłów. Będzie nim mogło podróżować 400 pasażerów, a załoga będzie liczyła 50 osób.

Zamiast tradycyjnego wału ze śrubą napędową i steru, każdy z nowo budowanych promów będzie wyposażony w dwa pędniki typu Azipod® (gondolowe) o mocy 7,5 megawata, które pomogą osiągnąć wysoki stopień manewrowości i wydajności w operacjach portowych. Pędnik ten składa się z silnika elektrycznego, sterującego śrubą napędową z poziomym wałem, zabudowanego w gondoli znajdującej się poza kadłubem statku, obracającej się o 360° wokół własnej osi pionowej.

Jak podkreśla ABB, udowodniono, że technologia Azipod® zapewnia możliwość zmniejszenia zużycia paliwa nawet o 20 procent w porównaniu do tradycyjnego napędu. Wg spółki, dwa niezależne badania wykazały, iż napęd Azipod® oferuje promom oszczędności na kosztach paliwa oraz redukcję emisji, które mogą wynieść odpowiednio - prawie 1,7 miliona dolarów i 10 tys. ton emisji CO2 na statek rocznie.

Integrując silniki wielopaliwowe z zasilaniem akumulatorowym (układ hybrydowy), system zarządzania energią i zasilaniem (PEMS™) firmy ABB równoważy wykorzystanie różnych źródeł energii na pokładzie, umożliwiając dalsze zwiększenie efektywności operacyjnej i w rezultacie zmniejszenie emisji.

Jak informuje ABB w komunikacie prasowym, zwykle statek zbliżający się do portu uruchamia dodatkowy silnik, jako rezerwę na wypadek awarii, co jest nieoptymalne pod względem zużycia paliwa. Rozwiązanie hybrydowe wykorzystuje natomiast do tego celu zasilanie z akumulatorów, które pokrywa tę nadmiarową pracę systemu napędowego. Zintegrowane zasilanie reaguje przy tym z bardzo dużą precyzją na zmiany obciążenia, dzięki czemu większe promy mogą mieć równoważne osiągi przy niższej mocy zainstalowanej, niż wymagana przez porównywalne statki, co zapewnia zmniejszenie emisji w każdych okolicznościach.

Trzy Ro-Paxy budowane w Gdańskiej Stoczni Remontowej będą także wyposażone w rozwiązanie ABB umożliwiające ich podłączenie do źródła zasilania z lądowej sieci elektrycznej, co umożliwi dalszą redukcję emisji. Będą również korzystać ze zdalnego monitorowania i diagnostyki sprzętu w celu zwiększenia bezpieczeństwa pasażerów i statków.

- Dzięki ABB mamy pewność, że wszystkie systemy zostaną bezproblemowo zintegrowane w celu uzyskania maksymalnej wydajności operacyjnej jednostek w ramach zrównoważonego rozwoju - powiedział cytowany przez ABB Bartosz Znyk, dyrektor projektu budowy promów Ro-Pax w Gdańskiej Stoczni „Remontowa” im. J. Piłsudskiego S.A. - Ponadto, łatwość instalacji zespołów Azipod® znacząco zwiększa efektywność procesu budowy i elastyczność harmonogramu realizacji projektu, wspierając nasz program produkcji tych jednostek.

- Jesteśmy dumni z naszej współpracy ze stocznią Remontowa i cieszymy się, że możemy ją wspierać w realizacji strategii budowy przyjaznych dla środowiska promów - podkreśla z kolei Juha Koskela, dyrektor generalny Oddziału ABB Marine & Ports. - Projekt ten jest dla nas doskonałą okazją do zaprezentowania naszych możliwości jako dostawcy pojedynczego systemu integracji napędu - od mostka do przysłowiowej śruby.

Wg ABB, zapotrzebowanie na napędy typu Azipod® stale rośnie w globalnym przemyśle promowym, który przewozi rocznie około 4 miliardów pasażerów i 370 milionów pojazdów. Armatorzy coraz częściej wybierają tę technologię, która umożliwia pełny obrót podwieszanych pędników gondolowych, zwiększoną niezawodność, zmniejszone wibracje oraz więcej pasów ruchu dla pojazdów na pokładzie, dzięki umiejscowieniu systemu poza kadłubem statku.

GL, rel (ABB)

Poniżej: nowa rodzina pędników ABB typu Azipod® o mocy od 7,5 MW do 14,5 MW może być montowana m.in. na promach, jednostkach Ro-Pax, większych statkach konstrukcyjnych offshore wind, średnich wycieczkowcach, a także zbiornikowcach wahadłowych. Ilustr.: ABB

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9517 4.0315
EUR 4.2733 4.3597
CHF 4.3648 4.453
GBP 4.9875 5.0883

Newsletter