Stocznie, Statki

Rosyjskie przedsiębiorstwo FSUE Atomflot (znany także jako Rosatomflot) podpisało 23 kwietnia umowę z należącą do Rosnieftu stocznią Zvezda Shipbuilding (Zwiezda) LLC na budowę lodołamacza o napędzie jądrowego przeznaczony do eksploatacji na Północnej Drodze Morskiej.

Firma-matka Atomflotu - Rosatom, ujawniła, że kontrakt na nową budowę został podpisany zdalnie, w ramach telekonferencji, w Murmańsku i Władywostoku.
Według agencji RIA Nowosti, cena lodołamacza wynosi około 127,5 mld rubli (ok. 1,85 mld euro).

Statek o długości 209 metrów i wadze wyporności 69 700 ton zostanie zbudowany według projektu centralnego biura projektowego Iceberg i wyposażony w dwa reaktory atomowe RITM-400 opracowane przez filię Rosatom - JSC Afrikantov OKBM, co da mu moc napędu głównego 120 MW, która z kolei pozwoli na łamanie lodu o grubości ponad czterech metrów.

Załoga statku będzie liczyła 127 osób.

Lodołamacz klasy "Lider" ma być przekazany armatorowi najwcześniej w 2027 roku. Otrzyma imię Wiktor Czernomyrdin od nazwiska byłego premiera Rosji.

Dyrektor generalny Atomflotu Mustafa Kaszka określił podpisanie umowy jako "ważny krok w historii floty lodołamaczy atomowych [Rosji]".

"Wprowadzenie do eksploatacji tego jądrowego lodołamacza pozwoli nam zagwarantować bezpieczną i regularną działalność we wschodnim regionie Oceanu Arktycznego, całoroczną żeglugę na wodach szlaku Północnej Drogi Morskiej oraz nowe możliwości wytyczania tras żeglugowych na dużych szerokościach geograficznych" - dodał Kaszka.

Budowa floty lodołamaczy jest jednym z planowanych przez Rosję posunięć mających na celu szersze otwarcie Północnej Drogi Morskiej na żeglugę komercyjną i ułatwienie przewidywanego wzrostu eksportu LNG z wykorzystaniem budowanych w kraju metanowców.

Zamówienie to ma stanowić pierwsze z trzech oczekiwanych na statki klasy "Lider" budowanych według projektu 10510. Kolejne miałyby być przekazane w latach 2030 i 2032.

Rosatom buduje również pięć lodołamaczy klasy "Arktika" (projekt 22220) o mocy po 60 MW w Stoczni Bałtyckiej (Bałtijskij Zawod) grupy United Shipbuilding Co. w Sankt Petersburgu. Statki te mają być oddane do użytku od tego roku do 2026 roku.

Spółka eksploatuje obecnie cztery lodołamacze, które obsługują wyczarterowane przez Novatek metanowce LNG obsługujące projekt Jamał LNG w rosyjskiej Arktyce.
Rosatomflot eksploatuje jedyną na świecie flotę lodołamaczy jądrowych.

Kompleks stoczniowy Zwiezda znajduje się w mieście Bolszoj Kameń na terytorium jednostki administracyjnej Federacji Rosyjskiej w Dalekowschodnim Okręgu Federalnym - Primorskij Kraj (Kraj Nadmorski - ros. Приморский край) ze stolicą we Władywostoku.
Kraj Nadmorski stanowi najdalej wysuniętą na południowy wschód część Rosji.

PBS

Lodołamacz z napędem jądrowym projektu 10510 - charekterystyka podstawowa:
długość całkowita - 209,00 m
długość na wodnicy pływania - 200 m
szerokość maksymalna - 47,70 m
szerokość na wodnicy pływania - 46,00 m
wysokość boczna - 18,90 m
zanurzenie - 13,00 m
zanurzenie mininalne - 11,50 m
wyporność - 69 700 t (według innych źródeł: 70 674 t przy zanurzeniu 13 m / 50 389 t przy zanurzeniu minimalnym)
moc napędu głównego (rozłożona na 4 wały/śruby napędowe) - 120 MW
silniki napędu głównego (elektrycznego) - 4 × 30 MW
turbo-generatory - 4 × 37 MW
reaktory atomowe - 2 × typu RITM-400 (o mocy cieplnej po 315 MW)
śruby napędowe - czteroskrzydłowe × 4
możliwość łamania lodu o grubości - 4,0÷4,3 m
maksymalna prędkość - 22 węzły (przy braku zalodzenia)
załoga - 127 osób
liczba miejsc pasażerskich - 12

Lodołamacz typu ''Lider'' z napędem jądrowym - wizualizacja
Lodołamacz typu ''Lider'' z napędem jądrowym - wizualizacja
Lodołamacz typu ''Lider'' z napędem jądrowym - wizualizacja
Lodołamacz typu ''Lider'' z napędem jądrowym - model
Lodołamacz typu ''Lider'' z napędem jądrowym - model
Lodołamacz typu ''Lider'' z napędem jądrowym - wizualizacjaLodołamacz typu ''Lider'' z napędem jądrowym - wizualizacjaLodołamacz typu ''Lider'' z napędem jądrowym - wizualizacjaLodołamacz typu ''Lider'' z napędem jądrowym - modelLodołamacz typu ''Lider'' z napędem jądrowym - model
-5 Cel budowy?
Budowane jest to wszystko w celach, oczywiście , pokojowych ?
28 kwiecień 2020 : 07:08 Kazimierz | Zgłoś
-3 Cel
W pokojowych też. Cel militarny jest oczywiście pierwszorzędny.
28 kwiecień 2020 : 21:50 Dong | Zgłoś
+2 co za róznica
ważne że budują.
29 kwiecień 2020 : 13:09 ar | Zgłoś
+3 Lider + Zvezda
Bardzo rzadko pojawiają się informacje o rosyjskim budownictwie okrętowym,a tutaj mamy aż dwie.
Stocznia Zvezda to najmłodsze dziecko. Ciągle w budowie a już buduje statki.
Składa się z dwóch modułów: już w produkcji jest płyta montażowa z trzema liniami konstrukcyjnymi.
W programie ma Aframaxy 114000 ton w wersji klasycznej i arktycznej.Gotowe tankowce będą spychane na barkę
i wodowane . Technologia przejęta od Hyundai Samho. Patrz Golar Glacier IMO 9654696 162 K m3 2014. Na placu pracuje
suwnica 1200 ton i 4 x 320 ton. W budowie znajduje się suchy dok 485 x 114 x 14 m z suwnicą wysoką na 120 m
szeroką na 189 m z udzwigiem 1200 ton. To czeka na Lidera. Początkowo miał otrzymać 4 reaktory RITM-200
ostatecznie zdecydowano się na dwa RITM-400 o wymiarach 8.2 x 9 x 17 m wraz z obudową o wadze 1936 ton każdy.
Aktualnie stocznia ma w portfelu ponad 100 jednostek różnych typów ,duże głównie tankowce.
30 kwiecień 2020 : 12:16 Mieczyslaw | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0243 4.1057
EUR 4.2863 4.3729
CHF 4.4168 4.506
GBP 5.01 5.1112

Newsletter