Stocznie, Statki

W środę, 13 sierpnia 2014, podczas uroczystości chrztu zorganizowanej przy nabrzeżu stoczni Remontowa Shipbuilding, imię Bayagbona nadano nowemu statkowi ze Stoczni Wisła dla Nigeryjskiego Instytutu Oceanografii i Badań Morza.

Matką chrzestną nowego statku naukowo-badawczego została małżonka prezydenta Nigerii, dr Patience Jonathan. Imię statku upamiętnia pierwszego dyrektora Instytutu, w którego barwach pracować będzie najnowszy produkt Stoczni Wisła. Pierwszej Damie Nigerii towarzyszyła liczna grupa przedstawicieli Rządu Republiki Nigerii i biznesu nigeryjskiego oraz przedstawiciele Rządu RP i województwa pomorskiego.

Obecni byli m. in. marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk, wiceprezydent Gdańska Wiesław Bielawski oraz prezydent Sopotu Jacek Karnowski. W imieniu strony nigeryjskiej przemawiali ambasador Republiki Nigerii w Warszawie Samuel Jimba oraz Minister Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich Akinwumi Adesina. Głos zabrali także prezes zarządu Navimor International i wiceprzewodniczący rady nadzorczej Remontowa Holding Romuald Kinda oraz prezes zarządu Stoczni Wisła Jerzy Pawlak.

Navimor International, Stocznia Wisła i REMONTOWA Holding należą do bardzo nielicznych polskich przedsiębiorstw prowadzących z sukcesem działalność na rynkach afrykańskich od niemal trzydziestu lat. Te pomorskie firmy przyczyniły się do rozwoju gospodarek morskich wielu krajów Afryki, w tym zwłaszcza Nigerii, realizując w tym kraju między innymi program rozbudowy narodowej floty rybackiej, budując statki pasażerskie i towarowe, tworząc od podstaw lokalny przemysł stoczniowy (budowa Stoczni Nigerdock w Lagos, największej w tym rejonie Afryki) oraz szkoląc lokalne kadry.

Dzisiejszy chrzest był zwieńczeniem zakończonej właśnie realizacji, przez Navimor Int. i Stocznię Wisła, prestiżowego zamówienia na projekt, budowę i dostawę nowoczesnego wielozadaniowego statku badawczo-szkoleniowego typu MFV 36,30 dla Nigeryjskiego Instytutu Oceanografii i Badań Morza (agenda nigeryjskiego Federalnego Ministerstwa Rolnictwa i  Rozwoju Wsi). Konkurując o pozyskanie kontraktu polskie firmy pokonały konkurentów z Azji i innych krajów europejskich.

Jednostka o długości 36,30 m stanowi unikalne połączenie nowoczesnego  specjalistycznego statku badawczo-szkoleniowego z przemysłowym statkiem rybackim. Jednostka wyposażona jest w najnowszą specjalistyczną aparaturę służącą do badań hydrograficznych i studiów nad zasobami morza, a także w kompletne laboratoria fizyko-chemiczne.  Ponadto jednostka MFV 36,30 wyposażona jest w urządzenia połowowe i nowoczesną przetwórnię spełniającą wszelkie międzynarodowe normy sanitarno-weterynaryjne.

Budowa tego statku jest od początku traktowana niezwykle prestiżowo przez władze Nigerii, jako że jest to pierwsza nowa jednostka badawcza w pięćdziesięcioletniej historii Nigeryjskiego Instytutu Oceanografii i Badań Morza (NIOMR - Nigerian Institute For Oceanography And Marine Research), zaprojektowana specjalnie dla potrzeb tej instytucji.

Podczas ceremonii chrztu, poświęcenia statku dokonał ks. prafat Zbigniew Zieliński, proboszcz katedry oliwskiej. Po ceremonii rozpoczęły się ostatnie przygotowania statku do rozpoczęcia samodzielnej podróży morskiej Gdańsk - Lagos. 

Natomiast Pierwsza Dama Nigerii, po uroczystości spotkała się w sopockim hotelu Shetaron z żoną premiera RP Małgorzatą Tusk. Wieczorem w znajdującym się obok sopockim Grand Hotelu odbyło się forum nigeryjsko-polskie.

rel (Navimor Int.), Media4Sea, GL

Fot.: Navimor Int., Navinord, Piotr B. Stareńczak; Jerzy Uklejewski, Rys.: Navimor Int.

Bayagbona - charakterystyka podstawowa
Statek o postaci konstrukcyjnej trawlera rufowego (ze slipem) został specialnie zaprojektowany do przeprowadzania badań zarówno na rzecz przemysłu rybołówczego, jak i oceanograficznych w wodach tropikalnych. Wyposażony jest w nowoczesne urządzenia sonarowe i do próbkowania, a także bogato wyposażone laboratoria.
Kadłub, o konstrukcji całkowicie spawanej, zaprojektowano jako ponadprzeciętnie odporny na uszkodzenia.
długość całkowita    36,30 m
długość między pionami    29,50 m
szerokość    9,00 m
wysokość do pokładu górnego    5,90 m
wysokość do pokładu głównego    3,70 m
zanurzenie    3,25 m
prędkość eksploatacyjna    ponad 10 w.
załoga    18 osób
moc napędu głównego    ok. 1000 KM (1600 obr./min)
śruba napędowa    o skoku stałym w dyszy
pojemność ładowni chłodzonej    140 m3
pojemność zbiorników paliwowych    130 m3
pojemność zbiorników na wodę słodką    13,0 m3
wydajność odsalacza wody morskiej    2 t / dobę
wyposażenie pokładowe:
- wielozadaniowa wciągarka trałowa, 4-bębnowa o uciągu 9 T
- wciągarka sonaru
- wciągarka sondy pomiarowej CTD (conductivity, temperature and depth)
- żuraw pokładowy o wysięgniku przegubowym
wyposażenie badawcze:
- echosonda rybacka SIMRAD EK60
- echosonda Kongsberg EA400
- sonar kadłubowy Wesmar HP850
- sonar skanowania bocznego Klein 3000
- urządzenie pomiarowe (sonda) CTD marki Valeport
- urządzenie do pobierania próbek dna Phlegger i urządzenie do próbkowania Van-Veen
- laboratorium fizyczno-chemiczne, laboratorium suche, laboratorium mokre
 

+19 Gratulacje!!!
Brawa dla stoczniowców ze Stoczni Wisła. Szacun dla firmy za to, że robi biznes z Afryką. To się udaje bardzo nielicznym w Polsce i nielicznym w Europie. Kontynent wybitnie trudny do zdobycia i utrzymania współpracy. Drastyczne różnice kulturowe i mentalnościowe, nieufność itd. A jednocześnie kontynent zupełnie nieznany i nie odkryty jeszcze przez polskie firmy. Tak trzymać!
13 sierpień 2014 : 15:35 Gryfiak | Zgłoś
+20 statek badawczy
jak dobrze pamietam , ;prawie trzy lata temu prezes marsjanskiej stoczni zapowiadał budowę statku naukowo-badawczego dla naukowców z gdańskiego uniwersytet\u. Miał to być katamaran za 37 milionów złotych z olbrzymią dotacją unijną . Odbyło się szumne położenie stępki i nastała cisza w czerwcu 2014 czyli w tym roku statek miał zabrać naukowców w pierwszy rejs badawczy a okazało się jak to u marsjan jest , że to były tylko jaja a biedni naukowcy myśleli że Nauta to poważna firma. Biedacy myśleli kategoriami sprzed lat kiedy Nauta była stocznią gdzie remontowano i czasami budowano statki wprawdzie niewielkie ale skomplikowane np. holowniki, lodołamacze itp. Od czasu gdy stocznię obsiedli marsjanie skończyło się dzisiaj nawet Nauta nie ma swego logo. N o cóż ale jak się zatrudnia takich speców jak Stach F. Krzysztof. G i Wojciech S. to nie ma co się dziwić ta trójka za;pisała się niechlubnie w dziejach Nauty jako ci którzy zniszczyli w ciągu roku spółkę Konrem Nauta naraziłi Skarb państwa na milionowe straty i budowali sejner B690 dwa lata jakie są straty na razie w trakcie obliczeń. Jest to kolejny dowód na to jak działają marsjanie. Dlaczego pytam się kolejny raz i będę się pytał po tysiąc razy nie może być normalnie tak jak np w Stoczni Wisła. Ludziom z Wisły życzę dalszych sukcesów.
13 sierpień 2014 : 16:43 zdziwiony | Zgłoś
-8 stocznia wisla
jako pracownik majacy wklad w jednostke powiadam sukces osiagneli Ci u gory,pracownicy byli,sa i beda wykorzystywani
13 sierpień 2014 : 20:12 sdfsd | Zgłoś
+13 R/V BAYAGBONA
Pytanie: Jaki sukces personalny uzyskali Ci "u góry" - stres, nerwy i nieprzespane noce by wszystko wypadło dobrze.
Korzyść Stoczni Wisła: możliwość nowych zamówień i ciągłość pracy.
Natomiast największa korzyść tzw. dołów - praca i satysfakcja że potrafią jeszcze w Polsce projektować i budować statki.
16 sierpień 2014 : 05:30 SW JK | Zgłoś
0 sffssf
kasa kasa kasa kasa. a my niemielismy stresu? presji ze strony kierownictwa?
grozb? na koniec laury podziekowania miedzy tymi u gory. a stoczniowcy stali gapiac sie jak szpaki,zadnego poczestunku nic. ciuchy jeszcze kazali kupic zeby moc sie pokazac haha wisla jest zenujaca
12 październik 2014 : 20:55 vbvb | Zgłoś
-10 W jakiej
sukience była pani Tusk, czy tej na koszt podatników?
14 sierpień 2014 : 09:40 Miro | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9517 4.0315
EUR 4.2733 4.3597
CHF 4.3648 4.453
GBP 4.9875 5.0883

Newsletter