W środę, 13 sierpnia 2014, podczas uroczystości chrztu zorganizowanej przy nabrzeżu stoczni Remontowa Shipbuilding, imię Bayagbona nadano nowemu statkowi ze Stoczni Wisła dla Nigeryjskiego Instytutu Oceanografii i Badań Morza.
Matką chrzestną nowego statku naukowo-badawczego została małżonka prezydenta Nigerii, dr Patience Jonathan. Imię statku upamiętnia pierwszego dyrektora Instytutu, w którego barwach pracować będzie najnowszy produkt Stoczni Wisła. Pierwszej Damie Nigerii towarzyszyła liczna grupa przedstawicieli Rządu Republiki Nigerii i biznesu nigeryjskiego oraz przedstawiciele Rządu RP i województwa pomorskiego.
Obecni byli m. in. marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk, wiceprezydent Gdańska Wiesław Bielawski oraz prezydent Sopotu Jacek Karnowski. W imieniu strony nigeryjskiej przemawiali ambasador Republiki Nigerii w Warszawie Samuel Jimba oraz Minister Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich Akinwumi Adesina. Głos zabrali także prezes zarządu Navimor International i wiceprzewodniczący rady nadzorczej Remontowa Holding Romuald Kinda oraz prezes zarządu Stoczni Wisła Jerzy Pawlak.
Navimor International, Stocznia Wisła i REMONTOWA Holding należą do bardzo nielicznych polskich przedsiębiorstw prowadzących z sukcesem działalność na rynkach afrykańskich od niemal trzydziestu lat. Te pomorskie firmy przyczyniły się do rozwoju gospodarek morskich wielu krajów Afryki, w tym zwłaszcza Nigerii, realizując w tym kraju między innymi program rozbudowy narodowej floty rybackiej, budując statki pasażerskie i towarowe, tworząc od podstaw lokalny przemysł stoczniowy (budowa Stoczni Nigerdock w Lagos, największej w tym rejonie Afryki) oraz szkoląc lokalne kadry.
Dzisiejszy chrzest był zwieńczeniem zakończonej właśnie realizacji, przez Navimor Int. i Stocznię Wisła, prestiżowego zamówienia na projekt, budowę i dostawę nowoczesnego wielozadaniowego statku badawczo-szkoleniowego typu MFV 36,30 dla Nigeryjskiego Instytutu Oceanografii i Badań Morza (agenda nigeryjskiego Federalnego Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi). Konkurując o pozyskanie kontraktu polskie firmy pokonały konkurentów z Azji i innych krajów europejskich.
Jednostka o długości 36,30 m stanowi unikalne połączenie nowoczesnego specjalistycznego statku badawczo-szkoleniowego z przemysłowym statkiem rybackim. Jednostka wyposażona jest w najnowszą specjalistyczną aparaturę służącą do badań hydrograficznych i studiów nad zasobami morza, a także w kompletne laboratoria fizyko-chemiczne. Ponadto jednostka MFV 36,30 wyposażona jest w urządzenia połowowe i nowoczesną przetwórnię spełniającą wszelkie międzynarodowe normy sanitarno-weterynaryjne.
Budowa tego statku jest od początku traktowana niezwykle prestiżowo przez władze Nigerii, jako że jest to pierwsza nowa jednostka badawcza w pięćdziesięcioletniej historii Nigeryjskiego Instytutu Oceanografii i Badań Morza (NIOMR - Nigerian Institute For Oceanography And Marine Research), zaprojektowana specjalnie dla potrzeb tej instytucji.
Podczas ceremonii chrztu, poświęcenia statku dokonał ks. prafat Zbigniew Zieliński, proboszcz katedry oliwskiej. Po ceremonii rozpoczęły się ostatnie przygotowania statku do rozpoczęcia samodzielnej podróży morskiej Gdańsk - Lagos.
Natomiast Pierwsza Dama Nigerii, po uroczystości spotkała się w sopockim hotelu Shetaron z żoną premiera RP Małgorzatą Tusk. Wieczorem w znajdującym się obok sopockim Grand Hotelu odbyło się forum nigeryjsko-polskie.
rel (Navimor Int.), Media4Sea, GL
Fot.: Navimor Int., Navinord, Piotr B. Stareńczak; Jerzy Uklejewski, Rys.: Navimor Int.
Bayagbona - charakterystyka podstawowa
Statek o postaci konstrukcyjnej trawlera rufowego (ze slipem) został specialnie zaprojektowany do przeprowadzania badań zarówno na rzecz przemysłu rybołówczego, jak i oceanograficznych w wodach tropikalnych. Wyposażony jest w nowoczesne urządzenia sonarowe i do próbkowania, a także bogato wyposażone laboratoria.
Kadłub, o konstrukcji całkowicie spawanej, zaprojektowano jako ponadprzeciętnie odporny na uszkodzenia.
długość całkowita 36,30 m
długość między pionami 29,50 m
szerokość 9,00 m
wysokość do pokładu górnego 5,90 m
wysokość do pokładu głównego 3,70 m
zanurzenie 3,25 m
prędkość eksploatacyjna ponad 10 w.
załoga 18 osób
moc napędu głównego ok. 1000 KM (1600 obr./min)
śruba napędowa o skoku stałym w dyszy
pojemność ładowni chłodzonej 140 m3
pojemność zbiorników paliwowych 130 m3
pojemność zbiorników na wodę słodką 13,0 m3
wydajność odsalacza wody morskiej 2 t / dobę
wyposażenie pokładowe:
- wielozadaniowa wciągarka trałowa, 4-bębnowa o uciągu 9 T
- wciągarka sonaru
- wciągarka sondy pomiarowej CTD (conductivity, temperature and depth)
- żuraw pokładowy o wysięgniku przegubowym
wyposażenie badawcze:
- echosonda rybacka SIMRAD EK60
- echosonda Kongsberg EA400
- sonar kadłubowy Wesmar HP850
- sonar skanowania bocznego Klein 3000
- urządzenie pomiarowe (sonda) CTD marki Valeport
- urządzenie do pobierania próbek dna Phlegger i urządzenie do próbkowania Van-Veen
- laboratorium fizyczno-chemiczne, laboratorium suche, laboratorium mokre
Korzyść Stoczni Wisła: możliwość nowych zamówień i ciągłość pracy.
Natomiast największa korzyść tzw. dołów - praca i satysfakcja że potrafią jeszcze w Polsce projektować i budować statki.
grozb? na koniec laury podziekowania miedzy tymi u gory. a stoczniowcy stali gapiac sie jak szpaki,zadnego poczestunku nic. ciuchy jeszcze kazali kupic zeby moc sie pokazac haha wisla jest zenujaca
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.