Stocznie, Statki

Biuro projektowo-konsultingowe Grupy REMONTOWA - Remontowa Marine Design and Consulting Ltd. (RMDC) bierze znaczący udział w prestiżowym projekcie przygotowania budowy serii nowoczesnych statków wiertniczych, które mają być zatrudnione w brazylijskim sektorze offshore. Teraz zakres prac gdańskiego biura w ramach projektu ESPADON zwiększa się o kolejne, znaczące części dokumentacji.

Projekt ESPADON to jeden z najgłośniejszych i największych projektów inwestycyjnych obejmujący projektowanie i budowę serii zaawansowanych statków wiertniczych dla jednego z największych w świecie koncernów paliwowych i energetycznych - Petrobras.

Czytaj także: Statki wiertnicze w biurze projektowym Grupy REMONTOWA

Na początku kwietnia 2012 roku, norweskie biuro projektowo-konsultingowe Lund Mohr & Giaever-Enger Marin S/A (LMG Marin) z Solsheimsviken podpisało kontrakt z brazylijską stocznią Estaleiro Atlantico Sul (EAS) w Suape na kompletny projekt statku wiertniczego ESPADON 200 EAS. Powstać ma seria aż siedmiu statków tego typu (projektu) o wartości kontraktowej około 600 mln USD każdy. Brazylijska stocznia zbuduje je dla brazylijskiego operatora SETE, należącego w części do koncernu Petrobras. SETE w najbliższych latach, w relatywnie krótkim czasie, stanie się jednym z największych w świecie operatorów platform i statków wiertniczych. Wyposażenie wiertnicze dla jednostek z serii ESPADON 200 EAS dostarczone zostanie przez National Oilwell Varco (NOV).

Zgodnie z porozumieniem podpisanym 5 maja 2012 roku, Remontowa Marine Design and Consulting Ltd. (RMDC), podjęła się wykonania części zakontraktowanych prac projektowych dotyczących nowych statków wiertniczych. Projekt wstępny opracowuje LMG Marin S/A, natomiast system wiertniczy będzie częściowo zaprojektowany przez NOV. RMDC otrzymała za zadanie opracowanie kompletnej dokumentacji klasyfikacyjnej i rysunków systemu elektro-energetycznego statku, a także szczegółowego projektu wszystkich systemów ogólnookrętowych, użytkowych i konstrukcji.

Rozległe doświadczenie RMDC w projektowaniu nowych statków i przebudów jednostek pływających, także dla sektora offshore oraz dobrze układająca się współpraca polskich projektantów ze stocznią i LMG Marin zaowocowały poszerzeniem udziału okrętowego biura projektowego Grupy REMONTOWA w realizacji projektu ESPADON. Pod koniec 2012 r. RMDC zdobyła zlecenie na zaprojektowanie zasadniczego systemu funkcjonalnego statków wiertniczych ESPADON 200 EAS, czyli systemu wiertniczego i systemów pomocniczych.

RMDC bierze ponadto aktywny udział w przygotowaniu i specyfikowaniu zakupów (procedury procurement) szerokiego zakresu wyposażenia dla statków serii ESPADON 200 EAS, łącznie z przygotowaniem przetargów lub konkursów ofert (tendering process) i głosem doradczym (dla stoczni, armatora) przy specyfikowaniu i wyborze wyposażenia.

Zaangażowanie RMDC w projekt ESPADON będzie trwać aż do roku 2016. Należy podkreślić, że gdańskie okrętowe biuro projektowo-konsultingowe Grupy REMONTOWA dostarczyło już pierwsze, ważne części projektu.

Czytaj także: Przedstawiciele Grupy REMONTOWA w misji gospodarczej Ministerstwa Spraw Zagranicznych do Brazylii

RMDC zebrało doświadczenie i liczne, prestiżowe referencje w zakresie projektowania statków, również dla branży offshore. Gdańska firma ma na koncie kilka bardzo udanych projektów wielozadaniowych serwisowców AHTS. Holowniki offshore AHTS zaprojektowane przez RMDC okazały się dużym sukcesem rynkowym - długą ich serię zbudowała Remontowa Shipbuilding (dawniej Stocznia Północna) dla czołowych, światowych operatorów serwisowców, takich jak Tidewater i Edison Chouest.

RMDC wspierała swoimi pracami projektowymi także Gdańską Stocznię Remontową SA, w związku z realizowanymi przez nią poważnymi projektami z rynku offshore, takimi jak przebudowy oraz modernizacje platform wiertniczych i hotelowo-warsztatowych, przebudowa standardowego zbiornikowca na pływający system wydobywczo-magazynowo-przeładunkowy (FPSO), przebudowy zbiornikowców klasycznych na wahadłowe (tzw. shuttle tankers), statków pasażerskich na statki konstrukcyjne i wsparcia prac podwodnych, etc. Udział w projektowaniu serii statków Espadon 200 EAS będzie jednak jednym z najważniejszych i najciekawszych oraz najbardziej prestiżowych zadań i doświadczeń Remontowa Marine Design and Consulting Ltd.

PBS

Ilustracja: LMG Marin

Charakterystyka podstawowa statków wiertniczych typu Espadon 200 EAS:
długość całkowita   202,20 m
długość między pionami   190 m
szerokość konstrukcyjna   40 m
szerokość wodnicy przy zanurzeniu eksploatacyjnym   37,50 m
wysokość boczna   19,5 m
maksymalne zanurzenie eksploatacyjne   12 m
klasa: ABS +A1 Drillship, +AMS, +ACCU, +DPS-3, +CDS, CRC, HELIDK, UWILD ,OHCM.

+1 Widziane z Brazylii
Petrobras cienko przędzie. Ograniczone zostały w tym roku nawet czartery statków offshorowych. Obawiam się więc, że Remontowa może się mocno zdziwić w przyszłości-
-Brazylijczycy dużo obiecują, a mało robią.
Kogoś mi to przypomina :-)
21 luty 2013 : 22:56 Guest | Zgłoś
+6 RMDC dobrze przędzie
Jeżeli dostali się do tak dużego projektu i projektują systemy wiertnicze, to szacun... Tylko, żeby sobie chłopaki z tym poradzili, bo to trudny temat jest.
21 luty 2013 : 23:42 Guest | Zgłoś
+3 Gratulacje
Zazdrościmy i gratulujemy!!!! Pozdrowienia dla Darka
21 luty 2013 : 23:47 Guest | Zgłoś
+3 Drillship - nie dla nas :-(
Cytat z artykułu: "Powstać ma seria aż siedmiu statków tego typu (projektu) o wartości kontraktowej około 600 mln USD każdy. Brazylijska stocznia zbuduje je dla brazylijskiego operatora SETE, należącego w części do koncernu Petrobras". Czyli Petrobras zlecił budowę serii statków za 4,2 mld USD krajowej stoczni przez swoją spółkę zależną (SETE). Szkoda, że nie możemy zbudować takiego cacka u nas. Moim zdaniem ta brazylijska stocznia niekoniecznie sobie poradzi, nawet z norweską pomocą, A takie zlecenie przydałoby się polskim stoczniom, dałoby robotę na lata. Możemy sobie tylko pomarzyć.
22 luty 2013 : 00:10 Guest | Zgłoś
+1 moglibyśmy zawalczyć...
...gdyby nie zamknięto dwóch dużych stoczni decyzją polityczną i sprzeczną z polskimi interesami...
22 luty 2013 : 10:11 Guest | Zgłoś
+1 Zeby zawalczyc...
to trzeba mieć czym. I na pewno nie były to stocznie, które zlikwidowano. Zeby wiedzieć czym to trzeba zobaczyć najpierw jak wygląda budowanie statkow wiertniczych w Korei.
Jesli chodzi o Brazylie to bardzo "śliski" temat. Koreańczycy przymierzali sie do budowy drillshipow u nich , pojechali, popatrzyli i... wrócili. Nie będa tam organizowac wszystkiego od zera. W Brazylii w przeszlości także zlikwidowano przemysl stoczniowy. Może nawet w stopniu wiekszym niż u nas.
23 luty 2013 : 03:24 Guest | Zgłoś
+3 Nie porównujmy się z Brazylią
przede wszystkim oni mają ropę, a my nie, więc mają z czego utrzymywać te swoje stocznie, nawet jak nie zbudują tych drilling shipów z zyskiem (na pewno nie zbudują). Przecież one są dotowane (przez Petrobras, a on jest panstwowy). Europa ma za mało takich zasobów (poza Norwegią), więc zamyka swoje stocznie i bredzi o wolnym rynku w sytuacji, gdy większość stoczni na świecie nie działa w takich warunkach.
22 luty 2013 : 13:34 Guest | Zgłoś
0 Midcon
O tym, że w tym projekcie działa też szczeciński Midcon to już nikt nie napisze. Co w sumie zrozumiałe - Portal Morski należy do Remontowej i kadzić będzie tylko pryncypałowi, innych nie dostrzegając.
22 luty 2013 : 22:15 Guest | Zgłoś
0 piszą o midconie
Kliknij w pierwszy link w tym tekście. Poza tym z tego co wiem to oni już nie należą do remontowej. Podobno zmienili głównego udziałowca.
23 luty 2013 : 13:02 Guest | Zgłoś
-1 Midcon
a Midcon nie jest podwykonawcą LMG Marin bezpośrednio aby?
24 luty 2013 : 13:33 Guest | Zgłoś
-1 midcon
Midcon to podwykonawca norwegów. Oni tylko roboczą klepią jako podwykonawca.
24 luty 2013 : 23:46 Guest | Zgłoś
0 midcon
klasyfikacyjną - dokumentacje roboczą zostawiamy dla Remontowej :)
06 marzec 2013 : 13:59 Guest | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9517 4.0315
EUR 4.2733 4.3597
CHF 4.3648 4.453
GBP 4.9875 5.0883

Newsletter