Stocznia Crist buduje w Gdyni dwa nowoczesne mini-masowce paszowe dla obsługi farm łososiowych w Norwegii. Jednostki określane są w niektórych źródłach norweskich, jako największe w swoim rodzaju i najnowocześniejsze w świecie.
Statki będą przystosowane nie tylko do zaopatrywania farm rybnych po odebraniu karmy z zakładu produkcyjnego. Będą również mogły zaopatrywać fabrykę karmy w surowce.
Uroczystość pierwszego cięcia stali na pierwszą z tych jednostek (stoczniowy nr budowy B69/1) miała miejsce w Gdyni 12 lutego br.
Operatorem obu statków będzie, czarterująca je długookresowo, firma EWOS, jeden ze światowych liderów produkcji i dostaw karmy na morskie farmy akwakulturowe. Oba znajdą się w zarządzie technicznym Artic Shipping z Forde. Pierwszy, należący do armatora Sjøtransport Rotsund AS, ma być przekazany do eksploatacji w 2014 roku.
Ładowność 70-metrowej jednostki do obsługi farm akwakulturowych budowanej jest w stoczni Crist, ma wynosić 2400 ton, a jej nośność - ok. 3000 t. W projekcie zawartych będzie wiele rozwiązań redukujących zużycie energii (a co za tym idzie - emisję szkodliwych substancji do atmosfery), zarówno w tranzycie, jak i podczas przeładunku paszy na farmie rybnej oraz zwiększających efektywność operacji przeładunkowej.
Projekt koncepcyjny i techniczny opracowało biuro projektowo-konsultingowe Multi Maritime z Førde. Nadzór nad budową prowadzą przedstawiciele armatora, DNV oraz kontrola jakości CRIST SA. Wyposażeniem (dostawą mebli, ścian, sufitów, itd.) będzie zajmowała się firma Maritime Montering z Bygstad , ale wszystkie prace z tym związane zostaną w całości wykonane w CRIST SA.
W projektowaniu statku biorą udział także polscy okrętowcy. Gdańskie okrętowe biuro projektowo-konsultingowe Seatech Engineering Ltd. otrzymało od stoczni Crist SA zlecenie na opracowanie dokumentacji roboczej (warsztatowej) statków budowanych dla EWOS Group. Prace projektowe w Gdańsku realizowane są m.in. z użyciem oprogramowania Nupas-Cadmatic 3D, AutoCAD, NAPA i Rhinoceros.
Statki budowane przez Crist dla EWOS, zawierają innowacyjne rozwiązania, będące rozwinięciem stosowanej już wcześniej przez dostawcę karmy dla ryb hodowlanych koncepcji "silo-to-silo delivery", czyli dostawy karmy jako ładunku masowego (luzem) od producenta do końcowego odbiorcy (czyli konkretnej farmy) jednym środkiem transportu (statkiem), bez konieczności pakowania karmy w worki, co wpływa na znaczną poprawę efektywności procesu dostaw. Statki EWOS'a posiadają system pozycjonowania dynamicznego, co pozwala im utrzymywać pozycję w małej, ale stałej i bezpiecznej odległości od pływającej konstrukcji farmy akwakulturowej podczas rozładunku ciągłego karmy ze statku do silosu farmy, za pośrednictwem ramienia (wysięgnika) z przenośnikiem wystawianego ze statku.
Warto wspomnieć, że armator Artic Shipping, na mocy długookresowego kontraktu na usługi przewozowe dla EWOS, eksploatuje już jeden paszowiec do obsługi farm rybnych, zbudowany częściowo w polskiej stoczni. Na początku 2004 roku częściowo wyposażony kadłub statku Arctic Fjord, wyposażonego później w stoczni norweskiej, przekazała Stocznia Tczew. Statek ten charakteryzuje się nośnością 1800 t, długością całkowitą 58,90 m, szerokością 13,80 m i zanurzeniem ok 4,5 m (w stanie częściowego wyposażenia, holowany z Tczewa do Gdańska Wisłą, nanurzony był na niecałe 2 m).
PioSta
Ilustracje: Multi Maritime, Seatech Engineering, EWOS, Artic Shipping
Koncepcja "silo-to-silo delivery" w praktyce:
Prymitywny koleś, mądrzy się , a widać, że nie ma zielonego pojęcia o tematyce morskiej.
Produkcja statkow i konstrukcji stalowych skupiona tylko na samym szkielecie(cos w rodzaju jak developer buduje blok bez umeblowania itp.co za tym idzie zatrudnienie dodatkowych ludzi-200 do produkcji).
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.