Stocznie, Statki

Stocznia Crist buduje w Gdyni dwa nowoczesne mini-masowce paszowe dla obsługi farm łososiowych w Norwegii. Jednostki określane są w niektórych źródłach norweskich, jako największe w swoim rodzaju i najnowocześniejsze w świecie.

Statki będą przystosowane nie tylko do zaopatrywania farm rybnych po odebraniu karmy z zakładu produkcyjnego. Będą również mogły zaopatrywać fabrykę karmy w surowce.

Uroczystość pierwszego cięcia stali na pierwszą z tych jednostek (stoczniowy nr budowy B69/1) miała miejsce w Gdyni 12 lutego br.

Operatorem obu statków będzie, czarterująca je długookresowo, firma EWOS, jeden ze światowych liderów produkcji i dostaw karmy na morskie farmy akwakulturowe. Oba znajdą się w zarządzie technicznym Artic Shipping z Forde. Pierwszy, należący do armatora Sjøtransport Rotsund AS, ma być przekazany do eksploatacji w 2014 roku.

Ładowność 70-metrowej jednostki do obsługi farm akwakulturowych budowanej jest w stoczni Crist, ma wynosić 2400 ton, a jej nośność - ok. 3000 t. W projekcie zawartych będzie wiele rozwiązań redukujących zużycie energii (a co za tym idzie - emisję szkodliwych substancji do atmosfery), zarówno w tranzycie, jak i podczas przeładunku paszy na farmie rybnej oraz zwiększających efektywność operacji przeładunkowej.

Projekt koncepcyjny i techniczny opracowało biuro projektowo-konsultingowe Multi Maritime z Førde. Nadzór nad budową prowadzą przedstawiciele armatora, DNV oraz kontrola jakości CRIST SA. Wyposażeniem (dostawą mebli, ścian, sufitów, itd.) będzie zajmowała się firma Maritime Montering z Bygstad , ale wszystkie prace z tym związane zostaną w całości wykonane w CRIST SA.

W projektowaniu statku biorą udział także polscy okrętowcy. Gdańskie okrętowe biuro projektowo-konsultingowe Seatech Engineering Ltd. otrzymało od stoczni Crist SA zlecenie na opracowanie dokumentacji roboczej (warsztatowej) statków budowanych dla EWOS Group. Prace projektowe w Gdańsku realizowane są m.in. z użyciem oprogramowania Nupas-Cadmatic 3D, AutoCAD, NAPA i Rhinoceros.

Statki budowane przez Crist dla EWOS, zawierają innowacyjne rozwiązania, będące rozwinięciem stosowanej już wcześniej przez dostawcę karmy dla ryb hodowlanych koncepcji "silo-to-silo delivery", czyli dostawy karmy jako ładunku masowego (luzem) od producenta do końcowego odbiorcy (czyli konkretnej farmy) jednym środkiem transportu (statkiem), bez konieczności pakowania karmy w worki, co wpływa na znaczną poprawę efektywności procesu dostaw. Statki EWOS'a posiadają system pozycjonowania dynamicznego, co pozwala im utrzymywać pozycję w małej, ale stałej i bezpiecznej odległości od pływającej konstrukcji farmy akwakulturowej podczas rozładunku ciągłego karmy ze statku do silosu farmy, za pośrednictwem ramienia (wysięgnika) z przenośnikiem wystawianego ze statku.

Warto wspomnieć, że armator Artic Shipping, na mocy długookresowego kontraktu na usługi przewozowe dla EWOS, eksploatuje już jeden paszowiec do obsługi farm rybnych, zbudowany częściowo w polskiej stoczni. Na początku 2004 roku częściowo wyposażony kadłub statku Arctic Fjord, wyposażonego później w stoczni norweskiej, przekazała Stocznia Tczew. Statek ten charakteryzuje się nośnością 1800 t, długością całkowitą 58,90 m, szerokością 13,80 m i zanurzeniem ok 4,5 m (w stanie częściowego wyposażenia, holowany z Tczewa do Gdańska Wisłą, nanurzony był na niecałe 2 m).

PioSta

Ilustracje: Multi Maritime, Seatech Engineering, EWOS, Artic Shipping

Koncepcja "silo-to-silo delivery" w praktyce:

-8 "fish farming"
Co to jest "fish farming" i co ma wspólnego określenie "fish farming'u" z poprawną polszczyzną? Czy Portal mógłby w końcu zatrudnić choć jedną osobę potrafiąca posługiwać się językiem polskim które korygowałaby takie rzeczy? Przecież dzień w dzień na Portalu publikowane są rzeczy wyglądające jakby pisali je półanalfabeci lub osoby o IQ gdzieś pomiędzy idiotą a kretynem. O wczorajszym "Tytanicu" nie ma nawet co wspominać... Pomijam tu oczywiście fachowość i znajomość tematu, bo to też pozostawia wiele do życzenia. Tak jak w tym tekście - autor nie ma pojęcia o czym pisze. Te jednostki to nie są typowe zaopatrzeniowce - paszowce jakie dotychczas eksploatuje EWOS,a uniwersalne jednostki budowane według całkiem nowej koncepcji, praktycznie niepodobne do istniejących obecnie jednostek tej klasy...
20 luty 2013 : 12:17 Guest | Zgłoś
+11 Fish farming
Chodzi tu o hodowlę ryb panie Janie, to dobrze że używa się takiej pisowni na portalu, młodzież przyswaja sobie słówka i zwroty z języka który przyda im się w czasie pracy za granicą bądż na statku z mieszaną załogą, co nam po poprawnej polszczyżnie i patriotyżmie skoro nie można tu w Polsce godziwie zarobić na chleb! Brawo Portal jak najwięcej takiej pisowni to jest to co jest potrzebne nam w realu :)
20 luty 2013 : 13:24 Guest | Zgłoś
+1 JanW- mędrek o niskim IQ
Zarzuca autorowi tekstu, że nie wie o czym pisze, ale swoim komentarzem daje dowód, że to on raczej ma problem ze zrozumieniem.O IQ nie wspomnę, bo poziom jego komentarza mówi sam za siebie.
Prymitywny koleś, mądrzy się , a widać, że nie ma zielonego pojęcia o tematyce morskiej.
20 luty 2013 : 21:48 Guest | Zgłoś
+4 Crist kiedyś to ledwie dzierżawił od Stoczni Gdańskiej pochylnię
Nic tylko chwalić Crist za takie statki. To jest również odpowiedź dla kilku dupków z gdańskiej, którzy parę tematów poniżej chcą wszystkim wmówić, że budowa statków w Polsce jest nieopłacalna i należy z niej zrezygnować, tak jak to sami robią.
20 luty 2013 : 17:26 Guest | Zgłoś
+3 Do Jana W. Trochę kultury...
Zaglądam tu często nie narzekam. Owszem, zdarzają się czasem językowe dziwolągi, albo nawet i błędy - tak jak wszystkim, ale nie zauważyłem, żeby w tym portalu pracowali "idioci, albo kretyni". Takie sformułowania są krzywdzące i najlepiej świadczą o poziomie ich autora. Poza tym, Pański komentarz, poza epitetami, nic nie wnosi. Niestety...
20 luty 2013 : 17:31 Guest | Zgłoś
0 oczywiscie
Stocznia Crist .....500 ludzi na produkci(liczyc prosze tez firmy "Fast""Rubo"itp.) i okolo 80 osob umyslowych.
Produkcja statkow i konstrukcji stalowych skupiona tylko na samym szkielecie(cos w rodzaju jak developer buduje blok bez umeblowania itp.co za tym idzie zatrudnienie dodatkowych ludzi-200 do produkcji).
20 luty 2013 : 19:29 Guest | Zgłoś
+4 Róbcie swoje
Bardzo ciekawy artykuł. Szacun dla Crista. Są zadłużeni po uszy, mieli kłopoty z "nogami" Innovation, ale sie nie łamią i robią swoje. Statki można w Polsce budować, takie, albo inne, ale można. Pokazuje to Północna, pokazuje Crist. I na pewno do nich nie dopłacą. Tyle w temacie.
20 luty 2013 : 22:33 Guest | Zgłoś
0 Prywatyzacja
To pokazuje że trzeba sprywatyzować jak najszybciej pozostałe stocznie.
21 luty 2013 : 07:42 Guest | Zgłoś
0 Królewskie łososie o smaku gnijącego kurczaka
[link usunięty]
21 luty 2013 : 10:57 Guest | Zgłoś
0 najnowocześniejsze ?
nie bardzo wiem, co w nich takie mega-nowoczesnego? system pozycjonowania DPS? no bez jaj, sam kadłub podobny do statków budowanych i wyposażanych od lat w stocznie koło Szczecina....
25 luty 2013 : 21:39 Guest | Zgłoś
0 na gotowo
fajnie że na w pełni wyposażone to uspokoi byłych stoczniowców którzy są przekonani że tylko oni budowali prawdziwe statki
01 marzec 2013 : 11:10 Guest | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0243 4.1057
EUR 4.2863 4.3729
CHF 4.4168 4.506
GBP 5.01 5.1112

Newsletter