Porty, logistyka

"W tunelu zakończone są prace przy wyjściach ewakuacyjnych. Wykonawca deklaruje, że do końca tego roku zakończy roboty budowlane" – poinformował świnoujski magistrat. Przy budowie tunelu pod Świną wykonano ponad 82 proc. prac.

Mamy już wjazdy/wyjazdy z tunelu na obu wyspach. Trwają prace na drogach dojazdowych, w samym tunelu zakończone są prace przy wyjściach ewakuacyjnych – powiedziała zastępca prezydenta Świnoujścia Barbara Michalska.

Jak dodała "wykonawca deklaruje, że do końca tego roku zakończy roboty budowlane. Później tunel będzie wyposażany we wszelkiego rodzaju instalacje zapewniające jego prawidłowe funkcjonowanie".

Przeprawa pod Świną ma być rozwiązaniem problemów komunikacyjnych mieszkańców Świnoujścia i turystów. Połączenie między wyspami Wolin i Uznam (na której znajdują się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska) zapewniają obecnie przeprawy promowe, które nie posiadają wystarczającej przepustowości, co wiąże się często z długim oczekiwaniem na prom.

Obecnie przy budowie tunelu pod Świną wykonano 82 proc. prac. Przy wyjściu ewakuacyjnym EE1 zakończono wykonanie konstrukcji pod jezdnią, w tym układanie prefabrykatów oraz samą budowę klatki schodowej wewnątrz wyjścia EE1.

Przy wyjściu ewakuacyjnym EE2 zakończono montaż wsporników dolnych. Budowa klatki schodowej wewnątrz wyjścia EE2 jest kontynuowana, podobnie jak montaż instalacji infrastruktury w tunelu. W kanałach technologicznych trwa wylewka.

W samym wyjściu ewakuacyjnym żelbetonowa obudowa jest już dawno przygotowana, ale musimy jeszcze wykonać pewne elementy komunikacyjne – powiedział inżynier rezydent Jacek Król z konsorcjum SWECO/ Lafrentz, które nadzoruje wykonywane prace.

Jak dodał "trzeba będzie wprowadzić prefabrykaty, zazbroić i zabetonować tę płytę, a także wykonać brakujące elementy kanału wentylacyjnego. Pręty kotwiące są już wklejone, element wspornika jest uzbrajany i betonowany. Potem trzeba będzie ustawić prefabrykat".

Na wyspie Wolin w komorze odbiorczej TBM (Tunnel Boring Machine, maszyny drążącej tunel – PAP) wykonywane są prace przy konstrukcji szachtu i klatki schodowej ponad stropem górnym, a sam strop przygotowywany pod izolację.

Na rampie i w części tunelu wykonanym metodą stropową trwają roboty wykończeniowe kap chodnikowych i barier energochłonnych. Montowane są także przepusty pod instalacje na ścianach szczelinowych. Na poszczególnych odcinkach trwają roboty drogowe, w tym budowa i przebudowa sieci oraz uzbrojenia terenu i infrastruktury drogowej.

W komorze startowej na wyspie Uznam kontynuowane są roboty nad konstrukcjami wewnętrznymi i zewnętrznymi ponad stropem górnym, a także przygotowanie konstrukcji pod izolację po stronie zachodniej.

Na rampie wykonywany jest montaż konstrukcji pod elewację (panele aluminiowe) oraz próbny montaż już samych paneli. W budynku Biura Centrum Obsługi trwają roboty wykończeniowe i instalacyjne prace wewnętrzne, jak również implementacja systemów sterowania infrastrukturą tunelową na terenie magazynu oraz prace programistyczne.

Tunel ma być oddany do użytku w maju 2023 roku. Droga między wyspami Wolin i Uznam będzie mieć długość ok. 3,2 km. Część wydrążona maszyną TBM ma 1484 m. Jak informuje świnoujski magistrat przejechanie tunelu pomiędzy wyspami Uznam i Wolin powinno zajść około dwóch minut. Kolejne dwie – przejazd budowanymi drogami dojazdowymi.

Inwestorem jest Świnoujście, a inwestorem zastępczym - szczeciński oddział GDDKiA. Wykonawcą jest konsorcjum firm PORR/Gülermak. Koszt budowy to ponad 900 mln zł, z czego prawie 775,7 mln zł pochodzi ze środków unijnych. Pozostałą część Świnoujście dokłada z własnego budżetu.

Autorka: Małgorzata Miszczuk

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.9354 5.0352
EUR 4.8081 4.9053
CHF 5.0276 5.1292
GBP 5.4201 5.5295

Newsletter