Porty, logistyka

Do gdańskiego portu zawija około 100 samochodowców rocznie, które na swoich pokładach przewożą blisko 80 tys. samochodów osobowych. Łańcuchy logistyczne przebiegające przez gdański port obejmują zarówno kierunki eksportowe (60 proc.) jaki i importowe (40 proc.), a obsługa przeładunków odbywa się przede wszystkim na terenie Wolnego Obszaru Celnego, który w szczytowych momentach zamienia się w jeden z największych parkingów samochodów osobowych w tej części Bałtyku.

Do gdańskiego portu transportowane są samochody marki Kia z fabryki Żylina na Słowacji oraz Hyundai z fabryki w czeskich Nošovicach, skąd na pokładach statków należących do armatora K-Line trafiają do Tilbry w Wielkiej Brytanii. Z kolei z Wielkiej Brytanii, a dokładnie z przedmieść Newcastle do Gdańska trafiają głównie auta japońskich marek, produkowane w Anglii m.in. Nissan, Mitsubishi i Suzuki. Importowane auta trafiają przede wszystkim na rynek Polski, Czech, Słowacji i Węgier z wykorzystaniem korytarzy transportowych Północ-Południe.

O potencjale korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk świadczy również lokalizacja polskich fabryk motoryzacyjnych zlokalizowanych w województwie śląskim, które jest istotnym punktem na tranzytowym szlaku również w orientacji Północ-Południe.

Województwo śląskie zajmuje drugie miejsce wśród polskich województw pod względem liczby podmiotów gospodarki narodowej oraz liczby osób aktywnych zawodowo. Region ustępuje w tym rankingu jedynie Mazowszu, gdzie zdecydowana większość podmiotów gospodarczych i pracujących skoncentrowana jest w stolicy województwa w Warszawie.

Ten „rozkład sił” inaczej wygląda w województwie śląskim. Tutaj nie ma jednego wyrazistego lidera, a jest ich przynajmniej kilku. Jest za to jedna branża, która jest kluczową branżą eksportową – to branża motoryzacyjna, a dokładnie produkcja części i akcesoriów do pojazdów silnikowych i produkcja pojazdów silnikowych z wyłączeniem motocykli.

Cztery czołowe powiaty-eksporterzy generują prawie połowę całego eksportu z regionu. Bielsko-Biała, Gliwice i Tychy to ośrodki wyspecjalizowane w produkcji części i akcesoriów do pojazdów silnikowych oraz produkcji pojazdów samochodowych. Potężne fabryki tj. FCA (Fiat-Chrysler) w Bielsku-Białej i Tychach (największa fabryka motoryzacyjna w Polsce), Opel w Gliwicach to ośrodki wraz z rozwiniętą wokół nich siecią poddostawców i kooperantów odpowiadają za około 1/3 eksportu z całego województwa śląskiego.

Najważniejszą fabryką motoryzacyjną w Polsce jest zakład Fiata w Tychach. Powstają nim wszystkie wersje miejskiego Fiata 500, jak również sportowe wersje Abarth.

W 2020 roku zakład FCA w Tychach wyprodukował łącznie 173 950 samochodów marek Fiat, Abarth i Lancia, w tym: 121 789 szt. Fiata 500, 15 426 szt. Abartha 596/695 oraz 36 735 szt. Lancii Ypsilon. Pomimo, że początek roku 2020 z powodu pandemii był trudny dla tyskiego zakładu, to końcowy wynik za ubiegły rok był już satysfakcjonujący.

Podczas konferencji zorganizowanej 28 grudnia 2020 roku przedstawiciele firmy ogłosili inwestycje w strategiczny projekt realizowany w Tychach. Kilkuletnia inwestycja będzie dotyczyć rozbudowy i modernizacji zakładu FCA Poland, a jej celem jest uruchomienie w drugiej połowie 2022 roku seryjnej produkcji pierwszego z trzech nowych samochodów osobowych marek Jeep, Fiat i Alfa Romeo. Nowe modele to zaawansowane technologicznie konstrukcje bazujące na nowej koncepcji mobilności, które będą produkowane w Tychach z wykorzystaniem najbardziej zaawansowanych systemów napędowych, w tym w pełni elektrycznego.

FCA Poland to największa z 13 spółek Grupy Fiat Chrysler Automobiles (FCA) w Polsce, a jej tyski zakład, zlokalizowany na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, należy do grona najnowocześniejszych fabryk samochodowych na świecie.

Kluczowe znaczenie dla tyskiej fabryki FCA ma eksport. W 2020 roku 99 proc. wyprodukowanych samochodów marek: Fiat, Abarth i Lancia wyjechało do 55 krajów na całym świecie. Do głównych rynków zbytu dla FCA Poland Tychy należą Włochy 37,9 proc. produkcji, Niemcy 12,7 proc., Wielka Brytania 9,4 proc., Francja 8,2 proc. oraz Hiszpania 5,4 proc.

Fiat-Chrysler Auomotive ma także zakład w Bielsku-Białej, produkujący silniki i skrzynie biegów – w tym wysokoprężną jednostkę 1,3 MultiJet, która trafia również pod maski samochodów Suzuki i Opla. W 2020 roku w zakładzie FCA Powertrain Poland w Bielsku-Białej wyprodukowano w sumie 253 906 różnego typu silników.

W Gliwicach od 1998 roku działa ponadto fabryka Opla, produkująca kompaktowe Astry i oparte na jej poprzedniej generacji kabriolety Casscada, które eksportowane są na cały świat – pod marką Vauxhall do Wielkiej Brytanii, Buick do Ameryki Północnej Chin oraz Holden do Australii i Nowej Zelandii. W trudnym dla fabryki roku 2020 z taśm produkcyjnych zjechało ponad 46 tys. samochodów. Opel ma również drugą fabrykę w Tychach, produkującą silniki diesel 1,6.

Województwo śląskie, leżące w strefie oddziaływania Korytarza Bałtyk-Adriatyk, jest kluczowym centrum gospodarczym w Polsce z bardzo silną pozycją eksportu na tle Polski, w czym duża zasługa branży motoryzacyjnej.

W 2019 r. niemal co ósma złotówka pochodząca ze sprzedaży polskich produktów i usług za granicę stanowiła przychód przedsiębiorstw zarejestrowanych w województwie śląskim, natomiast 10,5 procent przedsiębiorców eksportujących swoje produkty z Polski jest zarejestrowanych lub prowadzi działalność na terenie woj. śląskiego.

Jak deklarują władze województwa śląskiego, w najbliższej przyszłości podjęte zostaną dalsze działania aktywizujące przedsiębiorstwa do internacjonalizacji swojej działalności, aby wzmocnić pozycję eksportową województwa.

Tekst i fot.: Sławomir Lewandowski / PORTALMORSKI.PL

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.4956 4.5864
EUR 4.6217 4.7151
CHF 4.7769 4.8735
GBP 5.4572 5.5674

Newsletter