Porty, logistyka

Projekt ustawy o inwestycjach w zakresie budowy portów zewnętrznych, którym zajmą się posłowie na najbliższym posiedzeniu Sejmu, ma przyspieszyć powstanie Portu Centralnego w Gdańsku, Portu Zewnętrznego w Gdyni i głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu - mówił PAP minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.

Ze względu na to, że ustawa jest już w Sejmie to mamy nadzieję, że na najbliższym posiedzeniu zostanie przyjęta. Ta ustawa ma bardzo duże znaczenie dla nas ze względów organizacyjnych, ponieważ proces przygotowania inwestycji, które zostaną przeprowadzone w portach w Gdańsku, Gdyni i Świnoujściu będzie krótszy o kilka lat - powiedział Gróbarczyk.

Minister wyjaśnił, że projekt nowych przepisów, który został przygotowany w resorcie gospodarki morskiej, wprowadza ułatwienia proceduralne usprawniające budowę portów zewnętrznych w ramach rozbudowy portów o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej. "Bez nowej ustawy proces przygotowania inwestycji w Gdańsku, Gdyni i Świnoujściu wyniósłby około 7 lat, ale dzięki nowym przepisom skróci się do 3-4 lat" - powiedział szef resortu gospodarki morskiej. "Proces formalno-prawny jest najbardziej uciążliwy. Znamy tę sytuację z przygotowania przekopu Mierzei Wiślanej. Nie rozpoczęlibyśmy tej budowy jeszcze przez najbliższe dwa lata gdyby nie specustawa" - dodał.

Minister przyznał, że wszystkie trzy inwestycje, których powstanie ma przyspieszyć specustawa, będą wymagały znalezienia partnerów, którzy zostaną operatorami w nowych przystaniach. "My przygotowujemy infrastrukturę zewnętrzną, dostępową, natomiast te inwestycje będą realizowane w oparciu o kooperację z konkretnymi firmami przeładunkowymi, czyli z biznesem, który przejmie tereny jako operator" - wyjaśnił Gróbarczyk.

Minister poinformował, że rozbudowa portowych zdolności przeładunkowych w Polsce jest koniecznością, gdyż cały czas rosą przeładunki w polskich portach. "Tylko w pierwszej połowie tego roku w gdańskim głębokowodnym terminalu kontenerowym przeładunki wzrosły o 16 proc. Pozostałe porty też wykazują wzrosty, dlatego ta ustawa jest potrzebna i jak najbardziej na czasie jeśli chodzi o rozpoczęcie inwestycji" - dodał Gróbarczyk.

Szaf resortu gospodarki morskiej przypomniał, że największą inwestycją, która powstanie w oparciu o specustawę, będzie Port Centralny w Gdańsku, którego koszt może sięgnąć 12 mld zł. Z kolei Port Zewnętrzny w Gdyni ma kosztować 4-5 mld zł, a koszt głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu to 2-2,5 mld zł.

Gróbarczyk powiedział, że bezpośrednio po podpisaniu ustawy przez prezydenta zarządy będą mogły rozszerzyć granice portów i nie będą z taką decyzją musiały czekać na zmiany planu zagospodarowania przestrzennego. "To otworzy cały proces inwestycyjny" - podkreślił.

autor: Łukasz Pawłowski

+1 a co z dywidendą dla pracowniczych akcji
czyżby obrońcy uciśnionego ludu nie zauważali własności prywatnej i od zawsze dywidendę w postaci wpłat do budżetu i na rzecz samorządu przekazują ale temat prawa własności jest pmijany
31 lipiec 2019 : 06:55 mmm | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0323 4.1137
EUR 4.2919 4.3787
CHF 4.4221 4.5115
GBP 5.0245 5.1261

Newsletter