Porty, logistyka
Z kapitanem Romanem Paszke rozmawia Jacek Sieński

Zamierzasz podjąć próbę ustanowienia nowego rekordu świata na trasie Wyspy Kanaryjskie - Gwadelupa na Małych Antylach, dużym katamaranem Renault Eco2. Skąd pomysł na taki rejs?

Rejs po rekord traktuję jako przygotowanie do mojej samotnej wyprawy wokółziemskiej bez zawijania do portów, która ma zacząć się w drugiej połowie lutego przyszłego roku. Chodzi o sprawdzenie nowo zainstalowanych na jachcie informatycznych systemów nawigacyjnych i innych urządzeń. Najlepszym testem dla nich będzie regatowy rejs oceaniczny, w którym liczy się czas pokonania trasy.

Dotychczasowy rekord przepłynięcia transatlantyckiej trasy Wyspy Kanaryjskie - Małe Antyle wynosi 14 dni.

Trasa, mająca długość 32 500 mil morskich, została wyznaczona przez World Sailing Speed Record Council, czyli Światową Radę Żeglarskich Rekordów Prędkości, która będzie też monitorować nasz rejs. Ja chciałbym osiągnąć Gwadelupę na Karaibach w ciągu od 7 do 10 dni, od chwili wypłynięcia z Puerto la Paz na Las Palmas. Mamy na to szansę, bo w marcu tego roku udało się nam pokonać podobny dystans, z Wysp Kanaryjskich na Saint Lucia, na Małych Antylach w 8 dni i 20 godzin.
Żeglowanie w ciepłej strefie pasatów, umiarkowanych, stałych wiatrów wiejących wzdłuż strefy równikowej, uważa się za łatwe i przyjemne.

Chociaż szlak pasatowy, pokrywający się z trasą naszego rejsu, nie zalicza się do ekstremalnych ze względu na siłę wiatrów, to jest jednak trudny.

Żeglując trzeba nieustannie uwzględniać ciągłe i prawie niezauważalne zmiany kierunku oraz siły wiania pasatu. Na odpowiednich pozycjach należy wykonywać zwroty przez rufę, co oznacza przecinanie linii wiatru rufą jachtu. Pozwala to na utrzymywanie optymalnego kursu, skracającego drogę przebytą przez jacht, a tym samym - czas żeglugi. Liczę się z tym, że nie uda się nam całkowicie uniknąć wydłużenia dystansu. Spowoduje to wspomniana konieczność halsowania, czyli wykonywania co pewien czas zwrotów i korygowanie kursu jachtu, w zależności od kierunku wiatru. W rzeczywistości trasa rejsu może być więc przedłużona o 500 mil morskich, a nawet - o 800. Będziemy starać się wykorzystywać precyzyjne prognozy warunków pogodowych z portali meteorologicznych, żeby przyspieszyć żeglugę.

Załoga jachtu ma liczyć 10 osób. Wśród nich znajdują się ludzie z nazwiskami bardzo znanymi, ale z innych dokonań niż żeglarskie.

Popłyną ze mną między innymi aktor Bogusław Linda i rajdowiec Jarosław Kazberuk. Są to jednak opływani żeglarze, a Linda trzykrotnie uczestniczył w biciu przez mnie rekordów na różnych katamaranach, w tym na Idei, na której złamaliśmy maszt. Obaj znani załoganci będą pełnić wachty na pokładzie i przy sterze. W załodze mamy też bardzo doświadczonych żeglarzy, jak Igor Szrubkowski, Robert Janecki czy Robert Szustkowski.

Po rejsie na Karaiby zamierzasz pokonać samotnie trasę dookoła świata.

Po zakończeniu rekordowego rejsu, z Gwadelupy popłyniemy na Martynikę, z której powrócę do kraju. Natomiast jacht odprowadzi do Francji załoga z kapitanem Janeckim. Pod koniec lutego 2011 roku wypłynę z Bretanii, aby podjąć próbę pobicia rekordu świata w samotnym rejsie wokółziemskim non stop, trudniejszą trasą ze Wschodu na Zachód. Będę żeglować przez kanał La Manche i Atlantyk, a po pokonaniu przylądka Horn, przez Pacyfik, Oceany Południowy i Indyjski oraz znowu przez Atlantyk na kanał La Manche. Obecny rekord tej trasy, długości około 32 000 mil morskich, wynosi 122 dni i 13 godzin. Dotychczas jedynie pięciu żeglarzy opłynęło glob ziemski samotnie, bez zawijania do portów, ze Wschodu na Zachód. Odwrotnym, tradycyjnym szlakiem, nawiguje się znacznie szybciej. Ale przebyło go już ponad dwustu samotnych żeglarzy.

Żeglarstwo morskie należy do sportów ekstremalnych, a awarie nawet najlepiej zaprojektowanych i zbudowanych jachtów, nie są rzadkością. Jak i gdzie ubezpieczony jest katamaran Renault Eco2?

W naszym przypadku mamy ubezpieczony jacht i załogę, ale w Rosji. Firmy asekuracyjne w Polsce, a także w wielu innych krajach, nie chcą ubezpieczać jachtów wielokadłubowych. Ubezpieczyciele traktują katamarany czy trimarany za konstrukcje, których eksploatacja wiąże się z podwyższonych ryzykiem. Uważam te obawy za całkowicie pozbawione uzasadnienia. Na naszym katamaranie, w ciągu ponad 3 lat, bezawaryjnie przepłynęliśmy na morzach i oceanach już w sumie 50 tysięcy mil morskich oraz przeżyliśmy trzy silne sztormy, z których przetrwaniem miałby kłopoty nie jeden jacht jednokadłubowy, ubezpieczony przez polskie towarzystwa.

Płyniecie katamaranem noszącym obecnie nazwę Renault Eco2, gdyż wyczarterowała go firma Renault w ramach realizacji programu ekologicznego Renault Eco2 Race. Jakim jachtem jest ten dwukadłubowiec?

Katamaran zbudowała w 2007 roku renomowana stocznia szwedzka, przy wykorzystaniu najnowszych technologii i z ultralekkich materiałów kompozytowych, stosowanych w przemysłach kosmicznym i lotniczym. Ma on masę 9,8 ton. Jeżeli byłby zbudowany z tradycyjnych laminatów poliestrowo szklanych, to ważyłby około 30 ton, co znacząco zmniejszałoby jego szybkość. Obrotowo osadzony maszt, o wysokości 35 metrów, jest również lekkim profilem kompozytowym. Jego powierzchnia boczna ma aż 28 metrów kwadratowych i zdarzało się, że w ekstremalnych warunkach sztormowych z powodzeniem zastępował żagle. Olinowanie stałe wykonano z lin syntetycznych i waży ono zaledwie 57 kilogramów. Gdyby było ono z tradycyjnych lin stalowych, jego waga dochodziłaby do prawie pół tony. Żagle także są uformowane z tkanin laminatowych, wzmacnianych kevlarem i innymi włóknami pochodzącymi wprost z techniki kosmicznej. Grotżagiel, główny żagiel stawiany na maszcie, waży 300 kilogramów. Na pokładzie pracę ułatwiają jedynie ręcznie obsługiwane kabestany, bowiem przepisy regatowe zabraniają wykorzystywania urządzeń z elektrycznym czy hydraulicznym napędem.

Katamaran Renault Eco2

Rok budowy - 2007
Miejsce budowy - Marstrom Composite AB w Västervik, Szwecja
Materiał kadłuba - kompozyty Carbon Pre -Preg / Nomex
Wymiary główne:
Długość całkowita - 27,43 m,
Szerokość - 14 m
Zanurzenie - 0,46 m / 4,9 m
Typ ostrzętu żaglowego - slup bermudzki (jeden maszt)
Wysokość masztu - 35 m
Powierzchnia ożaglowania - 729 m kw.
Prędkość - do 38,7 węzła, (71,5 km / godz.)
Załoga 10 osób


Jacek Sieński

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9517 4.0315
EUR 4.2733 4.3597
CHF 4.3648 4.453
GBP 4.9875 5.0883

Newsletter