Offshore

Biuro projektowo-konsultingowe PPU Nava Sp. z o.o. (Nava Ship Design Office) przedstawiło w mediach społecznościowych swój projekt wstępny / ofertowy statku obsługi farm wiatrowych. Jednostki tego rodzaju określa się zazwyczaj w sektorze offshore wind jako CTV (crew transfer vessels). 

Katamaran projektu Nava WFSV 22 (wind farm support vessel) służyć ma głównie do transferu ekip serwisowych (oraz ich sprzętu czy materiałów, np. części zamiennych) na wieże / turbiny wiatrowe na morskich farmach wiatrowych.

Z udostępnionych dotychczas materiałów wiadomo, że statek ma pomieścić do 16 osób (w tym 4 osoby załogi), Dwa silniki wysokoprężne MTU 12 V 2000 M72 mają zapewnić katamaranowi prędkość maksymalną dp 25 węzłów.
Część mieszkalna składa się m.in. z kabiny kapitana, kabiny załogi dla 2 osób, pomieszczenia z 12 miejscami siedzącymi, pentry, pokoju dziennego, toalety i prysznica.
Pozostałe parametry techniczno-eksploatacyjne - poniżej.

Dotychczas różne polskie biura projektowo-konsultingowe brały udział w projektowaniu podobnej funkcji statków, ale raczej jedynie fragmentarycznie (np. obliczenia wytrzymałościowe i projekty konstrukcyjne, projekty wykonawcze) jako podwykonawcy, a nie całościowo (od konecpcji) i pod własną marką lub był to fragmentaryczny wkład projektowy działających w Polsce oddziałów zagranicznych biur projektowych.

PBS, rel (Nava)

Rys.: Nava

Katamaran Nava WFSV 22 - charakterystyka podstawowa:
długość całkowita - 22,00 m
szerokość - 8,52 m
wysokość boczna - 4,00 m
zanurzenie maksymalne - 1,60 m
ładunek pokładowy - 10 t
maksymalne obciążenie pokładu - 1,5 t/m²
powierzchnia pokładu ładunkowego - 30 m²
pojemność zbiorników paliwowych - 8500 l
pojemność zbiorników na wodę pitną - 1600 l
pojemność zbiorników na ścieki - 1600 l
silniki napędu głównego - 2 × MTU 12V2000 M72
moc napędu głównego - 2 × 1080 kW
przekładnie redukcyjne - ZF 3050
śruby napędowe - o stałym skoku
prędkość maksymalna - 25,0 w.
prędkość eksploatacyjna - 22,5 w.
zasięg - 125 Mm
dziobowe stery strumieniowe - 2 × 33 kW, z napędem hydraulicznym
koła ratunkowe - 2
kamizelki ratunkowe - 16
tratwa ratunkowa - 1 × 16 osób
załoga - 4 osoby
technicy offshore wind / serwisanci - 12 osób
materiał konstrukcyjny - aluminium
klasyfikacja - DNV-GL *1A HSLC R2 R2 (up to 100 nM winter)

 

Fragment planu ogólnego CTV projektu Nava
Fragment planu ogólnego CTV projektu Nava
+5 CTV
Brawo NAVA !!!.
Projekt na nadchodzące czasy i odpowiadający zapotrzebowaniu rodzącemu się zapotrzebowaniu. Czy macie jeszcze inne ? Większe jednostki?
SC
23 styczeń 2020 : 06:39 Stan | Zgłoś
+4 CTV
na pewno mają , co tylko chcesz
24 styczeń 2020 : 08:32 Damian1 | Zgłoś
+3 CTV
Copia Holenderskiego CTV z jedna mala wada ze tamte jednostki maja podwojny naped strumieniowy w koszu tzw ( bucket) leprza sterownosc zatrzymanie jednostki praktycznie w miejscu od konwencjonalnej sruby jak w tym przypadku, dla mnie nic nowego nie wymyslili
23 styczeń 2020 : 12:23 marinero232 | Zgłoś
+2 CTV
Mi bardziej przypomina inny projekt: [link usunięty]
23 styczeń 2020 : 14:10 Piotr323 | Zgłoś
0 Nie takie eko
Do obsługi farm wiatrowych zbudowany zostanie statek napędzany starym dobrym dieslem. Gdzie jest sens i logika? Bo nie widzę.
23 styczeń 2020 : 15:30 Jaku | Zgłoś
+4 Napęd
Na chwilę obecną w polskich portach pomarzyć możemy o infrastrukturze LNG i ładowarkach. Co byś zaproponował zamiast diesla? Żagle?
23 styczeń 2020 : 21:07 Michal098 | Zgłoś
-1 żagiel
Latawiec jako napęd wspomagający, zobaczcie skysails.de. napęd na lng to też nie problem, bunkrowców lng jest dostatek, można bunkrować na morzu
23 styczeń 2020 : 23:57 Piotras | Zgłoś
+2 Latawiec
Skysail na tej wielkości jednostce? Dlaczego nie flettner?
25 styczeń 2020 : 07:41 Michal098 | Zgłoś
0 jaki to projekt?
jaki to projekt? bardziej można chyba nazwać to pomysłem i obrazkiem,do projektu długa droga i prawdopodobnie nie macie kompetencji... smutne tylko że nie Wasz pomysł , tylko zerżnięty , ale to takie polskie i na czasie, propaganda sukcesu , powodzenia!!! cieniasy!!!.
24 styczeń 2020 : 08:26 Damian1 | Zgłoś
+3 projekt ofertowy
Ilośc kół ratunkowych to bardzo wazny parametr w projekcie ofertowym.
24 styczeń 2020 : 08:48 Dariusz1 | Zgłoś
+3 Dlaczego tak uważasz?
Każdy projekt to przecież jest „tylko” pomysł. W tekście można przeczytać, że są na etapie projektu wstępnego/ofertowego, więc z natury nie można oczekiwać zbyt wielu szczegółów. Lecz nawet projekt wstępny, to dużo więcej niż wizualizacje, które są tylko wisienką na torcie. Zadeklarowanie konkretnych parametrów wymaga przeprowadzenia studium, w którym trzeba zająć się układem przestrzennym, oporami, statecznością, masami (kadłuba, podsystemów, ładunku, zapasów) ekonomiką, funkcjonalnością, bezpieczeństwem, wymaganiami administracji, towarzystwa klasyfikacyjnego, potencjalnego klienta i wieloma innymi aspektami. Tego nie da się skopiować ze zdjęć w Internecie.
25 styczeń 2020 : 09:57 GBR | Zgłoś
-1 Brawo Nava
Gdy jakaś firma osiągnie postęp zawsze znajdzie się jakaś maruda... Jak znam życie, za tymi niestosownymi i nienawistnymi komentarzami stoi zapewne nieuczciwa konkurencja lub może jacyś nienawistni nieudacznicy.

Moim zdaniem projekt tego biura jest oryginalny i nie jest kopią, jak napisał Piotr323, statku: [link usunięty]. Owszem te statki są katamaranami, posiadają dzioby i rufy....jak wiele innych. To nie oznacza, że jest to plagiat :-). Z uwagi na to, że statki te mają służyć do tego samego celu, to i wykazują podobną budowę. Trudno, aby wyglądały zupełnie inaczej.

NAVA - brawo...czekamy na następne projekty!
25 styczeń 2020 : 14:58 Papaj | Zgłoś
-1 NO
Od 35 na godzine
27 styczeń 2020 : 08:15 only kon | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.5462 4.638
EUR 4.6551 4.7491
CHF 4.7767 4.8731
GBP 5.5067 5.6179

Newsletter