Offshore

Zakończył się kolejny etap przebudowy platformy Petrobaltic, która jest obecnie przygotowywana do opuszczenia Gdańskiej Stoczni REMONTOWA S.A. Zostanie stąd przeholowana na swoje miejsce docelowe na złożu B8. Jednostkę przekształconą w Morskie Centrum Produkcyjne – Morską Kopalnię Ropy i Gazu – poświęcono 27 sierpnia na nabrzeżu stoczni.

– Projekt ma długą i skomplikowaną historię sięgającą 2015 roku. Po dość trudnej pierwszej fazie, platforma Petrobaltic znalazła się w dobrych rękach. W październiku 2017 roku została przeholowana do Gdańskiej Stoczni REMONTOWA, gdzie dzięki dobrej współpracy i zaangażowaniu wielu ekspertów z wielu dziedzin oraz z zachowaniem wysokich standardów BHP z sukcesem zakończyliśmy zakres prac stoczniowych. To wszystko, to efekt pracy zespołowej z nastawieniem na cel, który udało nam się wspólnie osiągnąć – mówił Grzegorz Strzelczyk, prezes zarządu LOTOS Petrobaltic.

– Przed nami „godzina prawdy” – posadowienie jednostki na złożu B8, prace na morzu, rozruchy, uruchomienie zainstalowanych na platformie systemów oraz efektywne zakończenie zagospodarowania złoża B8 - dodał Grzegorz Strzelczyk.

Przebudowa platformy wiertniczej na Centrum Produkcyjne to duży i skomplikowany projekt. Kluczową dla całego przedsięwzięcia była operacja nasuwania i montażu na pokładzie platformy czterech potężnych modułów o wadze kilkuset ton każdy – systemu separacji ropy naftowej, systemu sprężania i eksportu gazu, systemu zatłaczania wody do złoża oraz systemu energetycznego, którego sercem jest turbogenerator wykorzystujący odseparowany gaz jako paliwo do zasilania platformy.

Kolejnym elementem był montaż podpory pod moduł mieszkalny oraz spalarki gazów, czyli flary. Następnie kanałem portowym, przy użyciu barek, z ogromną precyzją przetransportowano moduł mieszkalny z lądowiskiem dla śmigłowców o wadze ok. 550 ton. Równie skomplikowaną operacją było posadowienie potem modułu na platformie.

Po niespełna dwóch latach intensywnych prac w zakresie kompletności mechanicznej realizowanych przez spółkę wraz ze stocznią oraz testowaniem i przygotowaniem do rozruchów systemów ogólnookrętowych i produkcyjnych, jednostka przygotowywana jest do opuszczenia Gdańskiej Stoczni REMONTOWA S.A. Dzięki przeprowadzonej weryfikacji projektu, a także stabilnej i konsekwentnej realizacji poszczególnych zadań Morskie Centrum Produkcyjne stało się nowoczesną, ekologiczną i wydajną platformą. Na projekcie pracowało jednocześnie nawet do 500 osób i – co trzeba podkreślić – wszystkie prace były wykonywane bezpiecznie!

– Mamy ogromne doświadczenie w przebudowach i modernizacjach platform dla morskiego sektora wydobycia ropy i gazu. Już w początkach lat 90. Gdańska Stocznia REMONTOWA uczestniczyła w projekcie budowy wielkiej platformy stałej Hibernia, a w 2000 roku jako pierwsza wpłynęła do nas amerykańska platforma wiertnicza – tłumaczy Piotr Soyka, prezes grupy kapitałowej REMONTOWA HOLDING, do której należy Gdańska Stocznia REMONTOWA S.A.

– Od tamtej pory zmodernizowaliśmy lub przebudowaliśmy kilkanaście platform różnego typu – wiertnicze, techniczne, produkcyjne, hotelowe, samopodnośne i półzanurzalne dla największych światowych koncernów naftowych – niestety nie polskich. Tym bardziej cieszę się, że po latach także polski armator skorzystał z naszej wiedzy i doświadczenia w tej dziedzinie. Jesteśmy gotowi wspierać LOTOS w kolejnych inwestycjach w odnawianie floty i pracować razem na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego Polski - podkreślił Piotr Soyka.

Do uczestników uroczystości swoje przesłanie skierował premier Mateusz Morawiecki.

"To symboliczny dzień dla pracowników Lotos Petrobaltic, stoczni Remontowa S.A. oraz wszystkich mających na sercu bezpieczeństwo energetyczne naszego kraju. Przebudowana platforma Petrobaltic, to nie tylko jeden z projektów zagospodarowania złóż węglowodorów na Bałtyku. To kolejny krok do zwiększenia suwerenności energetycznej, która jest jednym z najważniejszych celów naszego rządu. (...) Dziękuję tym, którzy przyczynili się do dzisiejszego święta i życzę dalszych sukcesów w budowaniu lepszego jutra naszego kraju." - napisał szef rządu w liście, odczytanym przez wiceministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Jarosława Sellina.

Arcybiskup Metropolita Gdański Sławoj Leszek Głódź, który poświęcił przebudowaną na Morskie Centrum Produkcyjne platformę podkreślił z kolei, że dobrze się stało, iż polska firma, jaką jest Lotos Petrobaltic nawiązała współpracę z doświadczoną i również polską stocznią, jaką jest Gdańska Stocznia REMONTOWA S.A.

W najbliższym czasie platforma zostanie przeholowana na złoże B8, znajdujące się w polskiej strefie ekonomicznej Morza Bałtyckiego, w odległości ok. 70 km na północ od Jastarni. Kolejnym etapem będzie przygotowywanie jej do przejęcia wydobycia z pracującej tam platformy LOTOS PETROBALTIC.

Przebudowa platformy to jeden z projektów inwestycji zagospodarowania złoża B8. Skala przedsięwzięcia zagospodarowania złoża B8 oraz jej specyfika offshore powodują, że jest to jedno z najciekawszych obecnie realizowanych przedsięwzięć w Europie. Obecnie realizowany zakres prac dotyczy I fazy programu docelowego zagospodarowania złoża B8, która zakończy się stabilnym wydobyciem z czterech odwiertów produkcyjnych. Plan docelowego zagospodarowania złoża B8 zakłada dalszy rozwój infrastruktury na złożu w II fazie, która umożliwi zwiększenie wolumenu wydobycia ropy i gazu poprzez dodanie kolejnych otworów produkcyjnych do eksploatacji, stabilny transport gazu wybudowanym w 2018 roku przez LOTOS Petrobaltic rurociągiem do Władysławowa oraz stabilizację pracy złoża poprzez zatłaczanie wody.

***

LOTOS Petrobaltic wraz ze swoimi spółkami zależnymi koncentruje się na działalności operacyjno-serwisowej w obszarze bałtyckim, tj.: eksploatacji złoża B3, zagospodarowaniu złoża B8 w celu uruchomienia pełnej produkcji, realizacji projektów poszukiwawczych na Morzu Bałtyckim oraz koncesjach lądowych w Polsce. Równolegle spółka rozwija swoje kompetencje inżyniersko-wykonawczo-projektowe dla sektora offshore, docelowo z możliwością świadczenia usług poza Grupą LOTOS S.A.

LOTOS Petrobaltic funkcjonuje w ramach Grupy Kapitałowej LOTOS, której działalność ma strategiczne znaczenie dla krajowego i europejskiego bezpieczeństwa w sektorze energii oraz polskiej gospodarki. LOTOS wydobywa gaz ziemny i ropę naftową w Polsce, Norwegii oraz na Litwie. Należy do niego, zlokalizowana w Gdańsku, jedna z najnowocześniejszych europejskich rafinerii, gdzie surowiec przerabiany jest głównie na wysokiej jakości paliwa, w tym paliwa premium – LOTOS Dynamic.

REL, Gl, LEW

Fot. Sławomir Lewandowski / PORTALMORSKI.PL, Marcin Koszałka / PORTALMORSKI.PL

+18 Gratulacje
Brawo Remontowa, gratulacje.
27 sierpień 2019 : 14:40 Tt | Zgłoś
-23 Przebudowa platformy
Gdyby nie żarli się tak nawzajem w Naucie, to by to wcześniej ukończyli.
I wtedy możnaby napisać, że ukończono ją w polskiej stoczni.
27 sierpień 2019 : 17:07 MarineGd | Zgłoś
+26 Masz mylne informacje
Remontowa to w 100% POLSKA stocznia.
27 sierpień 2019 : 17:17 Libero | Zgłoś
+16 POLSKA FIRMA!
Gdyby nie Soyka i grupa ludzi skupiona wokół niego, ta stocznia już dawno temu przestałaby być polska. Byłaby dziś albo niemiecka, albo by jej nie było, albo byłaby w takiej kondycji jak Nauta i inne państwowe stocznie.
27 sierpień 2019 : 21:35 Makar | Zgłoś
-5 Żarcie
Żarli, ale się nie nażarli.
28 sierpień 2019 : 09:05 Tum | Zgłoś
+7 Najciekawsze ?
Jedno z najciekawszych przedsięwzięć w Europie? Pod jakim względem jest ono jedno z najciekawszych? Ani Bałtyk głęboki ani specjalnie niebezpieczny, Kry lodowej też tu na złożu B8 nie ma.
Generalnie fajnie że przebudowa miała miejsce w polskiej stoczni, brawo za to, ale pytanie ile rodzimej technologii na tym zyskało czy zostało rozwiniętej? Strzelam że niewiele, bo polskich producentów specjalistycznego sprzętu wydobywczego po prostu nie ma, ba podejrzewam że nawet polskich zaworów tam nie zainstalowano, co najwyżej rury, chociaż i tu ręki bym nie dał uciąć.

Bądźmy realistami, daleko nam jeszcze do najlepszych, ale szczerze powiedziawszy świetlanej przyszłości nie widać rownież, bo montować i przebudowywać to my potrafimy, ale trzeba jeszcze na tym rozwijać rodzimy rynek i tworzyć coś samemu a nie tylko montować gotowe klocki zagraniczncyh producentów.
27 sierpień 2019 : 15:43 ktos z branży | Zgłoś
+3 A kto
zapłacił Głódziowi? Remontowa czy Petrobaltic?
27 sierpień 2019 : 19:04 F-35 | Zgłoś
0 kto ?
Najpewniej obie strony abp. "Flaszka" Głódż ma spore potrzeby.
27 sierpień 2019 : 19:47 maciek2 | Zgłoś
0 Ile
Super sukces same superlatywy. A ile stoczniowcy dostali premi za pracę na tym projekcie? Jak nie wiecie to ja wam powiem. 0 złotych. Tak się szanuje polskiego stoczniowca.
27 sierpień 2019 : 19:58 Hehe | Zgłoś
+15 Nie przesadzaj
Mało to tu raczej nie zarabiają. Przynajmniej robota pewna, a polskie państwo nie musi tu dopłacać z kasy podatników tak jak gdzie indziej. Tylko lepiej zapanować nad kooperacją i będzie git
28 sierpień 2019 : 06:52 wydziałowy | Zgłoś
-3 Mimo wszytko...
...jeśli nie było premii, to skandal. Powinna się temu przyjrzeć jakaś rada pracownicza (ciekawe, czy jest w stoczni?) - jaki był zysk i jak go podzielono
29 sierpień 2019 : 05:54 Barnaba | Zgłoś
+3 Fasola
A dlaczego się nie pochwałą ile kosztowała taka przebudowa?????
28 sierpień 2019 : 04:52 Jas | Zgłoś
+1 Z branży
Tylko 2 nowe platformy mogli kupić za tą kasę a tak jest jedna droga i wciąż będzie do remontu wszyscy będą zadowoleni
28 sierpień 2019 : 11:11 Mikołaj | Zgłoś
-1 Niezależność
Najbardziej podoba mi się niezależność energetyczna za przyczyną jednej platformy na cudzym złożu... to może pora zamknąć rurociąg "Przyjaźń"?
29 sierpień 2019 : 05:50 Barnaba | Zgłoś
-1 Miś
To jest Miś na skalę naszych czasów !!!!!!
30 sierpień 2019 : 11:48 Petro | Zgłoś
0 Taśma klejąca dobrze trzyma?
Jak w tytule.
03 wrzesień 2019 : 19:21 Sceptyczny | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9877 4.0683
EUR 4.2675 4.3537
CHF 4.3848 4.4734
GBP 4.9599 5.0601

Newsletter