Offshore
815 mln zł ma kosztować budowa falochronu osłonowego wraz m.in. z torem podejściowym dla powstającego w Świnoujściu gazoportu. W piątek podpisano umowę na wykonanie inwestycji - poinformowała Ewa Wieczorek z Urzędu Morskiego w Szczecinie.

Zgodnie z umową wyłonione w przetargu konsorcjum wybuduje nowy falochron o długości ok. 3 kilometrów, którego nasada znajdować się będzie w odległości ok. kilometra od istniejącego falochronu wschodniego. Umowa obejmuje również budowę nowego toru podejściowego dla statków, który ma mieć długość ok. 1742 m, szerokość 200 m i głębokość 14,5 m. Powstaną także obrotnice statków

Planowane jest też dobudowanie do istniejącego falochronu wschodniego ostrogi o długości ok. 255 m, która utworzy wejście do nowego portu zewnętrznego. W basenie portu zewnętrznego powstaną m.in. stanowiska przeładunkowe dla terminalu LNG.

Umowę na budowę podpisali przedstawiciele konsorcjum firm: Boskalis International B.V., HOCHTIEF Construction AG, HOCHTIEF Polska Sp. z o.o., Per Aarsleff A/S, Aarsleff Sp. z o.o. i Korporacja Budowlana DORACO Sp. z o.o.; natomiast ze strony inwestora - dyrektor Urzędu Morskiego
Andrzej Borowiec. Urząd Morski odpowiada za budowę portu zewnętrznego.

"Roboty budowlane finansowane będą z budżetu państwa w ramach programu wieloletniego +Budowa falochronu osłonowego dla portu zewnętrznego w Świnoujściu na lata 2008-2013+" - poinformowała Wieczorek.

"Przekazanie wykonawcy placu budowy ma nastąpić w przyszłym tygodniu, a prace budowlane ruszą najprawdopodobniej na przełomie czerwca i lipca. Przewidywany termin zakończenia prac to grudzień 2012 roku" - powiedziała rzeczniczka.

Rozpoczęcie budowy gazoportu w Świnoujściu, czyli terminalu do odbioru tankowców ze skroplonym gazem LNG, planowane jest na drugą połowę 2010 r., a zakończenie na 30 czerwca 2014 r.

Terminal pozwoli na odbiór do 5 mld m sześc. gazu rocznie, z możliwością rozbudowy do 7,5 mld m sześc. Do realizacji projektu i eksploatacji obiektu powołano spółkę celową Polskie LNG.

Cała inwestycja to osiem gazociągów o łącznej długości około tysiąca kilometrów, budowa morskiego portu zewnętrznego, falochronu, terminalu przeładunkowego, przyłączenie gazoportu do sieci, jak również trzy magazyny na gaz. Koszty inwestycji szacowane są na około 3-3,5 mld zł. (PAP)
-1 LNG
Brawo. Brawo. W sytuacji, gdy już jest pewne, że mamy ogromne niekonwencjonalne złoża gazu (na 200 lat), gdy Amerykanie ładują miliardy dolarów w nasze złoża, najwyższa pora by zrezygnować z gazoportu i przestać być pośmiewiskiem całej Europy. Łącznie mamy wydać ok 10 miliardów złotych by raz w miesiącu do nowiutkiego portu zewnętrznego w Świnoujściu mógł wejść jeden statek z gazem od pewnego Katarczyka, który zrezygnował z kupna polskich stoczni. Te 10 mld należałoby wyłożyć na regulację rzek, by ograniczyć wreszcie skutki coraz częstszych powodzi.
25 maj 2010 : 09:42 max | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9517 4.0315
EUR 4.2733 4.3597
CHF 4.3648 4.453
GBP 4.9875 5.0883

Newsletter