Jachting

Pogoria, jeden z najbardziej znanych polskich żaglowców zasłużonych dla wychowania morskiego, była testowana wczoraj na Zatoce Gdańskiej. Próby morskie były konieczne przed planowanym rejsem na Morze Śródziemne, który rozpocznie się już w najbliższą sobotę, 19 marca.

Pogoria rozpoczyna swój pracowity sezon po remoncie bieżącym, który został poszerzony o dokładne sprawdzenie wszystkich urządzeń, ożaglowania, masztów, a także części pokładowej. Wypływa 19 marca z załogą złożoną zarówno z doświadczonych żeglarzy, jak i z młodzieży szkolnej – mówił Bogusław Witkowski, prezes Pomorskiego Związku Żeglarskiego, który od grudnia jest armatorem żaglowca.

Podczas prób jednostki wykonano testy silnika, a także sprawdzono inne części jednostki, jak łańcuch kotwiczny, zawory denne, agregaty i wykonano próby ciśnieniowe.

Już w sobotę, 19 marca żaglowiec rozpocznie swoją przygodę na Morzu Śródziemnym.

Specjalnym wyróżnikiem pierwszych etapów rejsu jest to, że po raz pierwszy w swojej historii Pogoria będzie brała udział w pielgrzymce – mówił prezes PZŻ. - Nawiązaliśmy kontakt z Nadwiślańską Organizacją Turystyczną, która co roku kultywuje tradycję pielgrzymek wodnych z udziałem figury świętego Jakuba. Tym razem kilkoro pielgrzymów popłynie w pierwszym etapie z Gdyni do Bremerhaven, a kolejni z Cherbourga do La Coruny.

Stamtąd udadzą się do Santiago de Compostela, gdzie od wieków zmierzają morskie pielgrzymki.

Wszystkie rejsy, które są planowane w tym roku, w znakomitej większości są obsadzone przez młodzież szkolną szkół średnich z Warszawy, Gdańska, Poznania i Krakowa – kontynuował Bogusław Witkowski.Na pokładzie Pogorii płynąć będzie także Joanna Pajkowska, która jako pierwsza Polka samotnie opłynęła świat bez zawijania do portów. Tym razem nie popłynie solo, ale w załodze.

Z jednej strony mamy znane nazwiska żeglarskie, stanowiące lokomotywę tych wszystkich projektów, a z drugiej młodzież, która po raz pierwszy będzie przeżywała swoją wielką przygodę.

Pogorię zbudowano dzięki staraniom kpt. Krzysztofa Baranowskiego dla Bractwa Żelaznej Szekli, które powstało z inicjatywy kpt. Adama Jassera w 1971 r. i dorobiło się z czasem własnej audycji w TV pod nazwą "Latający Holender" prowadzonej przez redaktora Bohdana Sienkiewicza. Znaki przypominające krzyże, które przez wiele lat nosiła Pogoria na żaglach rejowych, to cztery skrzyżowane szekle, symbol Bractwa. Jednostkę zbudowano na zamówienie Telewizji Polskiej w ówczesnej Gdańskiej Stoczni im. Lenina w 1980 roku. Charakteryzuje ją 40,9 m długości, 8 m szerokości, 3,8 m zanurzenia, osiąga maksymalną prędkość 11 węzłów, a w skład załogi wchodzą 53 osoby.

Pogoria jest pierwszym dużym żaglowcem zaprojektowanym przez polskiego konstruktora statków - inż. Zygmunta Chorenia i stanowiła pierwowzór dla kilku podobnych jednostek, w których budowie stocznia później się wyspecjalizowała. Były to: Pogoria, Iskra, bułgarska Kaliakra, a nieco później Oceania (eksperymentalny żaglowiec badawczy PAN).

AL, rel (Pogoria.pl)

Fot.: Agnieszka Latarska

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9877 4.0683
EUR 4.2675 4.3537
CHF 4.3848 4.4734
GBP 4.9599 5.0601

Newsletter