Inne
Czy regiony leżące wzdłuż wybrzeży południowej części Morza Bałtyckiego mogą stać się tak popularne turystycznie jak obszary położone nad Morzem Śródziemnym? Uczestnicy projektu Seaside twierdzą, że w tym rejonie Europy drzemie niewykorzystany potencjał. Jednym z realiztorów programu jest Centralne Muzeum Morskie w Gdańsku.

Aby udowodnić to twierdzenie przeprowadzono badania. Wynika z nich, że obszar południowego Bałtyku jest atrakcyjnym obszarem współpracy transgranicznej. A zatem może liczyć na fundusze unijne z których mogą korzystać kraje nadbałtyckie: Dania, Niemcy, Litwa, Polska i Szwecja. Do wykorzystania mają aż 75 mln euro, z tego 60 mln pochodzi ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Skorzystają z niego wszyscy poza Danią. Wspólnie opracowali program "Południowy Bałtyk" (SeaSide - Developing Excellent Cultural Destination in the Southern Baltic area 2008-2010). Cel do osiągnięcia to wspólne wypromowanie regionu. W jaki sposób?

- Przygotowanie międzynarodowej wystawy, opracowanie nowych produktów turystycznych oraz stworzenie wielkiego atlasu, będącego źródłem wiedzy o morskim dziedzictwie kulturowym to trzy główne cele, jakie sobie wyznaczyliśmy – wyjaśnia Holger Bellgardt z Biura Hanse Sail w Rostoku, które jest liderem projektu.

Zaangażowało się w niego 13 partnerów: muzea morskie, urzędy miejskie oraz lokalne organizacje turystyczne. Czym chcą zawojować rynek? Działaniami kulturalnymi: "Profesjonalną siecią muzeów", projektami "Pływające dziedzictwo morskie" oraz "Turystyka i Marketing". Wspólnie realizować je będą Muzeum Morskie w Rostoku, Litewskie Muzeum Morskie w Kłajpedzie, Szwedzkie Muzeum Marynarki w Karlskronie i Centralne Muzeum Morskie w Gdańsku. Zwieńczeniem działań będzie wspólnie przygotowana ekspozycja pod tytułem "Cztery kraje, cztery opowieści, cztery punkty widzenia".

- Wystawa, prezentująca morskie dziedzictwo kulturowe rejonu Południowego Bałtyku, powstaje w oparciu o cztery dominujące tematy wkomponowane w opowieść ramową – mówi Jadwiga Klim z CMM, koordynator wystawy ze strony polskiej.

W ramach ekspozycji zostaną przedstawione żaglowce na Bałtyku na przełomie XIX i XX wieku, za co odpowiedzialni są partnerzy z Rostoku. Omówienie rozwoju floty bałtyckiej na przestrzeni wieków pozostaje w gestii Kłajpedy. Okres zimnej wojny i jego wpływ na powojenne relacje pomiędzy państwami bałtyckimi to temat, który podjęła Karlskrona. Centralne Muzeum Morskie swoją część poświęci z kolei osiągnięciom w dziedzinie archeologii morskiej, która jest jednym z filarów badawczych Muzeum. Wystawa zostanie zaprezentowana w miastach bałtyckich w 2010 roku.

Wystawę będzie można oglądać w Kłajpedzie (15 kwietnia 2010 r.)i Rostoku (od 18 czerwca 2010 r.), po czym trafi do Gdańska (od 10 września 2010 r.). Karlskrona to ostatnie miasto, gdzie będzie można ją obejrzeć (od 15 grudnia 2010 r.).

Na koniec pozostanie opracowanie strategii turystycznej. Ponieważ aura nad Bałtykiem jest nieco odmienna od występującej w rejonie Morza Śródziemnego, postanowiono postawić na inne atrakcje. Uczestnicy projektu Seaside uznali, że mogą to być np. zabytki wtopione w portowe miasta Bałtyku.

- Z nadmorskich terenów południowego Bałtyku można uczynić atrakcyjny cel podróży, głównie poprzez promocję wiedzy o morskim dziedzictwie regionu i podniesienie poziomu oferty usługowo-turystycznej – mówi Katarzyna Nowicka, kierownik Działu Marketingu w CMM. Pomoże w tym między innymi przygotowywany już "Atlas morskiego dziedzictwa kulturowego południowego Bałtyku".

- To jedno z największych przedsięwzięć projektu, a także duże wyzwanie, koordynowane przez Centralne Muzeum Morskie – dodaje kierownik działu CMM. Atlas zostanie przygotowany w formie anglojęzycznej strony internetowej oraz drukowanej mapy, stanowiącej skróconą wersję atlasu. Na interaktywnej mapie będzie można odnaleźć miejsca ważne z punktu widzenia morskiej historii, muzea i latarnie morskie, zabytkowe statki i okręty, porty i stocznie, atrakcje przyrodnicze, a także kalendarium największych cyklicznych imprez morskich, takich jak Baltic Sail czy Hanse Seil.

Cały projekt będzie promowany podczas dorocznych sztandarowych wydarzeń inspirowanych tematyką morską: Baltic Sail, czyli festiwalu żeglarstwa odbywającego się w Kłajpedzie, Karlskronie, Rostocku, Gdańsku, Helsingorze i Lubece.


kali

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0052 4.0862
EUR 4.2719 4.3583
CHF 4.4093 4.4983
GBP 4.9894 5.0902

Newsletter