Gigant w DCT Gdańsk
O filmie
W środę, 28 czerwca 2017 r. do DCT Gdańsk zawinął największy obecnie statek kontenerowy na świecie OOCL Hong Kong. Jednostka o długości prawie 400 m jest w dziewiczym rejsie.
„Terminal kontenerowy DCT jest jedynym terminalem nad Bałtykiem mogącym obsługiwać tak duże jednostki kontenerowe” – powiedział podczas uroczystości z okazji zawinięcia do portu w Gdańsku największego obecnie statku kontenerowego na świecie prezes zarządu DCT Gdańsk Cameron Thorpe. Zwrócił uwagę, że „wielkość statku wskazuje na rozmiar i skalę światowej wymiany handlowej oraz jak ważne jest dla każdego kraju, aby w tym handlu uczestniczyć”.
Zaznaczył, że dzięki połączeniom kolejowym z oferty linii oceanicznych zawijających do Gdańska może korzystać coraz więcej konsumentów i przedsiębiorców poza Polską. „Część Europy, która w coraz większym stopniu obsługiwana jest przez DCT Gdańsk, charakteryzuje się największą dynamiką wzrostu gospodarczego na całym kontynencie” – dodał. „DCT jest bramą do krajów Europy Środkowo-Wschodniej” – podkreślił.
Uczestniczący w uroczystości wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Grzegorz Witkowski powiedział, że „to jest fantastyczny dzień nie tylko dla portu i Gdańska, ale dla całej polskiej gospodarki morskiej, bo (…) ten statek pokazuje, że w Polsce potrafimy przyjąć i rozładować największe statki na świecie”. „O sile ekonomicznej państw świadczy to, że mają miejsce, z którego mogą wysyłać w świat towary i mogą też przyjąć towary” – argumentował. Zapewnił, że polski rząd „będzie rozwijał infrastrukturę dostępową do polskich portów zarówno od strony lądu jak i od strony morza”.
Dyrektor zarządzający na Polskę armatora OOCL Alina Mach powiedziała, że OOCL Hong Kong będzie regularnie pływał na trasie Azja-Europa w ramach serwisu LL1 i zawijał także do Gdańska. Armator OOCL jest częścią Ocean Alliance, skupiającego też linie żeglugowe APL, CMA-CGM, COSCO, Evergreen i współpracującego z DCT Gdańsk.
Podała, że serwis LL1 jest obsługiwany przez 11 statków, z których sześć należy do OOCL. „To, że będą to największe jednostki i będą one przypisane do tego serwisu świadczy o zaangażowaniu firmy w rynek polski” – zaznaczyła. Statki serwisu będą zawijać do Gdańska co tydzień, w każdy wtorek i wypływać w czwartek. Na trasie do Polski kontenerowce zawijają m.in. do portów: Shanghai, Ningbo, Xiamen, Yantian i Singapore.
Poinformowała, że armator „analizuje już możliwość przesunięcia ładunków i przeładunków z portów w Hamburgu i Rotterdamie do Gdańska”. „Obecnie do Gdańska przywozimy ładunki, które po przeładowaniu innymi serwisami są transportowane do portów Kotka w Finlandii i Sankt Petersburg w Rosji” – dodała.
Powiedziała, że „aby zapewnić optymalne połączenia z łańcuchem dostaw serwis dodatkowo rozszerzył swoją ofertę o transport lądowy na terenie całej Polski, zgodnie z potrzebami klientów, eksporterów i importerów”. Oceniła, że „Gdańsk, Polska jest coraz bardziej atrakcyjnym rynkiem dla dużych armatorów”.
Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk Łukasz Greinke zadeklarował rozbudowę infrastruktury dostępowej: drogowej i kolejowej. „Zrobimy wszystko, aby największe jednostki wpływały do Gdańsku i żeby port mógł świadczyć coraz szersze spektrum usług” – podkreślił.
Wiceprezes Zarządu DCT Gdańsk Adam Żołnowski przypomniał, że 10 lat temu, kiedy terminal rozpoczynał działalność, w pierwszym roku przeładował 4423 TEU (kontenerów 20-stopowych – PAP). „To tyle, ile dziś przeładowujemy w mniej niż jeden dzień” – porównał.
DCT Gdańsk jest największym polskim głębokowodnym terminalem kontenerowym. W 2016 roku przeładował prawie 1,3 mln TEU. Obecnie spółka zatrudnia ponad 800 osób. Pod koniec ubiegłego roku terminal DCT Gdańsk uruchomił nabrzeże T2, podwajając tym samym swoje możliwości przeładunkowe do 3 mln TEU.
Właścicielem DCT Gdańsk jest spółka zarejestrowana w Polsce, która w większości należy do Global Infrastructure Fund II – funduszu emerytalnego zarządzanego przez Macquarie Group of Companies, z siedzibą główną w Australii.
bls/ maro/PAP
W relacji filmowej Portalu Morskiego w dniu zawinięcia kontenerowego giganta do Gdańska, o znaczeniu tego wydarzenia mówi Dominik Landa, dyrektor handlowy DCT Gdańsk SA.
Kategoria: Morze.
Tagi: DCT, kontenerowiec, OOCL Hong Kong, terminal i TEU.
„Kontenery 20-stopniowe” – nie pierwszy raz widzę ten błąd. Rozumiem, że PAP nie jest źródłem specjalistycznym, które jest w stanie tę pomyłkę zweryfikować, ale redakcja Portalu Morskiego chyba już tak?
Pozdrawiam.
Szczególarz, Lip 11, 2017
Poprawiliśmy. Dziękujemy za zwrócenie uwagi.
PMtv, Lip 12, 2017
Zawinięcie do Gdańska tej jednostki to świetna okazja aby złożyć gratulacje zarówno DCT, ale także TOWIMOR ‚ owi jako dostawcy wciągarek z ich oddziału w Korei.
Wobec tego GRATULUJĘ!!
Stanisław, Cze 30, 2017