Jak pisze „Rzeczpospolita” w artykule opublikowanym 21 września br., podczas testów okrętu Ślązak ujawniono problemy techniczne. PGZ Stocznia Wojenna zapewnia, że usterki już usunięto i wydaje oficjalny komunikat. Jego treść publikujemy poniżej.

"W nawiązaniu do licznych publikacji medialnych dotyczących okrętu patrolowego Ślązak, informujemy, że w pierwszej połowie września zakończyły się wszystkie przewidywane programem próby okrętu oraz wszystkie usterki zostały usunięte. Aktualnie trwają końcowe prace związane z protokolarnym przekazaniem okrętu do Zamawiającego. Okręt jest w pełni sprawny i gotowy do służby.

Podpisana w czerwcu 2018 r. umowa pomiędzy Polską Grupą Zbrojeniową, Stocznią Wojenną i Inspektoratem Uzbrojenia przewidywała wykonanie prób stoczniowych i morskich do końca marca 2019 r. oraz dalsze świadczenie usług w ramach tzw. asysty technicznej. Tak też się stało i w terminie kontraktowym Stocznia zrealizowała wszystkie próby, których wykonanie leżało w jej gestii. Następnie do połowy września były realizowane próby z udziałem jednostek i sprzętu wojskowego oraz usuwano usterki ujawnione podczas prób. Tym samym zakończył się najbardziej istotny etap przekazywania okrętu, tj. próby zdawczo - odbiorcze.

Aktualnie prowadzone są czynności związane ze sporządzeniem protokołu przekazania – uzupełniana jest dokumentacja, kompletowany inwentarz, wykonywane są poprawki malarskie i sprzątanie.".

Przypomnijmy, że budowa okrętu rozpoczęła się w 2001 roku. Początkowo miała to być wielozadaniowa korweta Gawron, ale w 2012 roku rząd, ze względu na cięcia budżetowe, zrezygnował z tych planów i postanowił, że z gotowego już kadłuba powstanie patrolowiec. Długo oczekiwane wodowanie i chrzest Ślązaka odbyły się w lipcu 2015 roku. Matką chrzestną okrętu została Maria Waga - żona Romualda Wagi, zmarłego w listopadzie 2008 roku, polskiego admirała, morskiego dyplomowanego oficera pokładowego okrętów torpedowych i rakietowych, szefa sztabu 3. Flotylii Okrętów, dowódcy 8. Flotylli Obrony Wybrzeża, odznaczonego krzyżami m.in. komandorskim, oficerskim, kawalerskim orderu odrodzenia Polski i Złotym Krzyżem Zasługi.

Ślązak ma być okrętem patrolowym. Jednostka ma 95 m długości i 13 m szerokości oraz 1800 t wyporności, ma rozwijać prędkość około 30 węzłów i będzie uzbrojona w 76-milimetrową armatę OTO Melara, dwa 30-milimetrowe działka Marlin-WS, cztery wyrzutnie pocisków przeciwlotniczych krótkiego zasięgu Grom oraz cztery wielkokalibrowe karabiny maszynowe 12,7 mm.

Do głównych zadań okrętu należeć będzie: zwalczanie celów nawodnych, powietrznych, mniejszych jednostek i zagrożeń asymetrycznych; patrolowanie i ochrona torów podejściowych oraz morskich linii komunikacyjnych; eskortowanie i ochrona jednostek komercyjnych; kontrola morskich szlaków żeglugowych jako element sił wielonarodowych; zwalczanie piractwa i terroryzmu morskiego; współpraca z siłami specjalnymi w zakresie zabezpieczenia ich działań i udział w akcjach humanitarnych i ekologicznych.

AL, rel (PGZ Stocznia Wojenna, MON)

Fot.: A. Latarska