Na terenie Stoczni Szczecińskiej (wcześniej - przejściowo - Szczecińskiego Parku Przemysłowego) oraz przyległej Stoczni Południe - częściowo wyposażone statki buduje kilka firm. Należy do nich G+K SteelCon Sp. z o.o. znany ostatnio głównie ze współpracy z niemieckimi stoczniami oferującymi luksusowe superjachty.

Ostatnio G+K SteelCon Sp. z o.o. zbudowała duży blok superjachtu - część dziobową o długości nieco ponad 43 m dla niemieckiej stoczni Lürssen (Fr. Lürssen Werft GmbH & Co., Bremen).
Blok superjachtu zwodowano w Stoczni Szczecińskiej w poniedziałek, 16 września 2019 r. z pochylni półdokowej Wulkan Nowy, z uniesieniem jednego z końców sekcji przy pomocy pochylniowej suwnicy bramowej.

Chodzi o jacht o stoczniowym symbolu budowy 13708, zamówiony w stoczni niemieckiej przez kanadyjskiego miliardera Johna Risleya, który dorobił się m.in. na połowach i handlu rybami. Luksusowy statek ma nosić nazwę Northern Star.

Druga - rufowa część kadłuba jest budowana najprawdopodobniej w należącej do Lürssena stoczni Peene-Werft GmbH & Co KG z Wolgastu.

Będzie to ponad 100-metrowej długości jednostka znana dotąd pod roboczym kryptonimem project Icecap Lürssena, która ma być gotowa do przekazania armatorowi w 2021 roku (według niektórych źródeł - w połowie 2022 r.). Statek został zaprojektowany z wysoką jak na superjacht klasą lodową i będzie przystosowany do eksploatacji w rejonach arktycznych jako jacht "ekspedycyjny".

Na temat jachtu ujawniono dotąd bardzo niewiele informacji. Wcześniej wspominano o długości 107 m, większość nowszych źródeł wskazuje 109 m jako długość całkowitą superjachtu przy szerokości 18,3 m (niektóre źródła podają szerokość 17,5 m). Jak wskazują niektóre źródła tonaż pojemnościowy brutto jachtu ma wynosić 6500 jednostek.

Jednostka ma pomieścić do 20 gości w 10 kabinach lub apartamentach. Na jachcie goście będą mieli do dyspozycji wiele wygód przydatnych w dłuższych rejsach, w tym basen.

W części rufowej zaplanowano na pokładzie górnym lądowisko dla śmigłowców. Statek ma "odrócony dziób" o cofniętej ku górze stewie dziobowej (dziobnicy).

Napęd dwuśrubowego statku ma być spalinowo-elektryczny o łącznej mocy 5940 kW (8076 KM). Na arktycznym superjachcie mają być zastosowane najnowsze rozwiązania techniczne z zakresu oszczędności energii, przechowywania energii, ogrzewania i systemu klimatyzacyjnego.

Jacht, którego koncepcja została ujawniona wcześniej w nieco innej postaci architektonicznej, znalazł nabywcę w osobie wspomnianego wyżej Johna Risleya w 2018 roku (kontrakt podpisano w sierpniu). Kadłub jachtu miał być pierwotnie budowany w stoczni Kleven, jednak stocznia Lürssen wycofała zamówienie z powodu opóźnień w budowie innych statków w stoczni norweskiej.

Przypomnijmy, że 18 października 2018 roku zwodowano tam kadłub superjachtu zbudowany właśnie przez G+K SteelCon. Jest to (po raz kolejny w przypadku G+K SteelCon) kadłub zamówiony przez niemiecką stocznię Abeking and Rasmussen. Stoczniowy symbol budowy tej jednostki, o której wciąż bardzo mało wiadomo, to 6506.
Jacht ma być wyposażony w napęd główny o łącznej mocy MCR 2984 kW (4058 KM). Jest to jednostka o długości całkowitej 70,00 m, szerokości 12,00 m (według innego źródła - 11,60 m), wysokości bocznej 6,25 m i tonażu pojemnościowym brutto 1450 jedn. Masa wodowania jednostki na pochylni półdokowej Stoczni Szczecińskiej wynosiła ok. 460 t, a operacja została przeprowadzona z wykorzystaniem wielkiej suwnicy pochylniowej.

Dodajmy, że poprzedni kadłub superjachtu zbudowany przez G+K SteelCon na terenie Stoczni Szczecińskiej i z jej pomocą, przekazany został niemieckiej stoczni Abeking and Rasmussen w lutym 2018 roku.

PBS

Fot.: Elżbieta Kubowska; Rys. Lürssen 

Wizualizacja arktycznego superjachtu projektu ''Icecap'' Northern Star
Superjacht project Icecap - wizualizacja
Superjacht project Icecap - wizualizacja
Wizualizacja arktycznego superjachtu projektu ''Icecap'' Northern StarSuperjacht project Icecap - wizualizacjaSuperjacht project Icecap - wizualizacja