Norweski armator Odfjell zaczął wprowadzać do eksploatacji serię statków określanych jako największe w świecie chemikaliowce ze zbiornikami ze stali nierdzewnej. 

W latach 2003-2007 Stocznia Szczecińska Nowa przekazała (po przezwyciężeniu początkowych problemów technologicznych - ze spawaniem zbiorników ze specjalnej stali) osiem chemikaliowców typu B588/III dla rynkowego lidera Odfjell (Bow Sun, Bow Star, Bow Spring, Bow Sky, Bow Summer, Bow Sea, Bow Sirius, Bow Saga). Były to statki o tonażu pojemnościowym brutto niespełna 30 000 jedn. i nośności po ok. 49 500 ton, co stawiało je na wiodącej pozycji wśród największych w świecie chemikaliowców ze zbiornikami ze stali nierdzewnej.

Rekord ustanowiony w 2003 roku przez szczecińską stocznię przetrwał do 26 sierpnia 2019 roku, kiedy to miało miejsce formalne przekazanie, temu samemu armatorowi, statku Bow Orion. Odfjell ogłosił, że statek ten, wraz z trzema kolejnymi siostrzanymi, są obecnie największymi w świecie chemikaliowcami ze zbiornikami ze stali nierdzewnej. I w zasadzie to prawda. Nowe statki z Chin charakteryzują się dość wyraźnie większym od polskich tonażem pojemnościowym brutto - nieco ponad 34 000 jednostek. Jednak pod względem nośności większe pozostają chemikaliowce ze Szczecina. Nowe chińskie są nieznacznie mniejsze przy nośności niewiele ponad 49 000 t (49 042 t w przypadku Bow Orion).

W tej sytuacji przesądzająca o prymacie statku pod względem wielkości będzie ładowność.
W przypadku Bow Sun ze Szczecina pojemność ładunkowa wynosi 49 945 m³. Bow Orion - statek otwierający porównywaną nową serię budowy chińskiej ma zbiorniki o łącznej pojemności 55 186 m³.

Wodowanie Bow Orion:

 

Istnieją chemikaliowce większe (nawet o nośności przekraczającej 80 000 ton - jak w przypadku ), ale ich zbiorniki wykonane są ze zwykłej stali i malowane specjalnymi farbami lub zaopatrzone w innego rodzaju powłoki.

Pierwszy z nowych chemikaliowców - Bow Orion - wszedł do eksploatacji pod koniec sierpnia (zwodowany został 23 listopada 2018 r.), a kolejne trzy będą przekazywane w trzymiesięcznych odstępach. Chrzest pierwszych dwóch - Bow Orion i Bow Olympus odbył się 1 lipca bieżącego roku. Na początku września zwodowano czwarty i ostatni statek z serii.
Statki zostały zbudowane w chińskiej stoczni Hudong Zhonghua.

Bow Orion - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9818515
państwo bandery - Norwegia (NIS)
operator, armator zarządzający - Odfjell Management AS, Norwegia
armator - Odfjell SE, Norwegia
armator zarejestrowany - Odfjell Chemical Tankers AS
stocznia - Hudong-Zhonghua Shipbuilding (Group) Co Ltd
stoczniowy nr budowy - H1860A
długość całkowita - 182,84 m
długość między pionami - 179,419 m
szerokość konstrukcyjna - 32,20 m
szerokość maksymalna - 32,216 m
zanurzenie - 13,215 m
wysokość boczna - 19,80 m
wysokość od stępki do szczytu najwyższego masztu - 46,91 m
nośność - 49 042 t
wyporność - 63 072 t
masa statku pustego - 14 030 t
tonaż pojemnościowy brutto - 34 128
tonaż pojemnościowy netto - 12 934
skompensowana pojemność brutto (CGT) - 18 413
ładowność - 55 186 m³ (według innego źródła - 54 600 m³)
pompy ładunkowe - 18 × 330 m³/h + 15 × 600 m³/h
krotność segregacji ładunków - 33
moc napędu głównego - MCR 10 320 kW (14 031 km)
prędkość eksploatacyjna - 14 węzłów
zużycie paliwa przy prędkości 14 w. - 23 t / dobę
klasyfikacja - DNV-GL
notacja klasy +1A1 Tanker for chemicals and oil products BIS BMON BWM(T) CCO COAT-PSPC(B; V) CSR E0 ESP ETC F(A) HL(1.67) NAUT(OC) Recyclable TMON VCS(2)

Odfjell posiada flotę około 80 chemikaliowców operujących na całym świecie. Przewożą one około 600 różnych rodzajów chemikaliów używanych do wytwarzania licznych produktów, które używamy na co dzień - od telefonów i komputerów po lekarstwa, tkaniny czy olej do gotowania.
Cztery nowo budowane statki są zaprojektowane dla spełnienia wymogów Odfjell dotyczących przewozu tych chemikaliów w najbardziej bezpieczny, efektywny i przyjazny środowisku sposób.
Dzięki własnym badaniom, innowacjom i inwestycjom, armator zdołał znacznie zredukować emisje dzięki 30-procentowemu, od roku 2009, zwiększeniu efektywności energetycznej statków.

PBS

Bow Orion
Bow Orion
Model Bow Orion
Bow OrionBow OrionModel Bow Orion