We współpracy ze Stocznią Szczecińską i JPP Marine, Nelton Design (Nelton sp. z o.o.) realizuje projekt badawczo-rozwojowy pierwszego na świecie statku wyposażonego w pół-autonomiczne systemy na czwartym poziomie autonomii według skali Lloyds Register. Prace badawcze i projektowe wchodzą właśnie w fazę badań modelowych. 

Wielozadaniowy statek do przewozu ładunków suchych o kryptonimie SAC (Semi-Autonjomous Coaster) przeznaczony jest do transportu ładunków drobnicowych, zboża, kontenerów lub towarów niebezpiecznych. SAC jest bezpiecznym statkiem zdolnym do samodzielnej żeglugi na otwartych wodach, przy zapewnieniu optymalnej eksploatacji statku.

Innowacyjny statek projektu SAC wyposażony jest w dwa główne systemy półautonomiczne. System Sea Navigation (Nawigacja Morska) umożliwi automatyczne prowadzenie statku na wszystkich otwartych wodach, w tym rozwiązywanie wszystkich sytuacji kolizyjnych z ustanowionym CPA (Closest Point of Approach), z uwzględnieniem przepisów COLREG i batymetrii akwenu. System dostosowuje się do zmiennych założeń. Funkcje te będą wdrażane w oprogramowaniu autopilota, zarówno z lokalnego, jak i zdalnego systemu teleinformatycznego.

Ekologiczna półautonomiczna siłownia okrętowa z zestawem akumulatorów - oparta na spalinowo-elektrycznym systemie napędowym, z dodatkowym innowacyjnym systemem zasilania (Engine Room eco mode - tryb ekonomiczny w maszynowni) pozwoli na znaczne zmniejszenie zużycia paliwa. Innowacyjny system akumulatorów zainstalowany na statku będzie gromadził energię zaoszczędzoną w siłowni. Parametry siłowni będą monitorowane i analizowane w celu umożliwienia automatycznych ustawień (zarówno w trybie lokalnym, jak i zdalnym) oraz optymalizacji kosztów eksploatacji.

Ponieważ ośrodki badawcze w postaci CTO i Akademii Morskiej w Szczecinie są bardzo zaangażowane w rozwój projektu, oczekuje się, że innowacyjny kształt kadłuba statku, inspirowany naturą i dokładnie przetestowany, będzie miał znacznie zmniejszony opór hydrodynamiczny, a bezkolizyjne trasy i kursy statku będą automatycznie dostosowywane do zmieniających się warunków.

Obecnie statek przechodzi kompletne testy modelowe w Ośrodku Hydromechaniki Okrętowej CTO w Gdańsku. Ich pierwszym etapem jest przygotowanie modelu statku. Program badań obejmuje analizy CFD, badania oporu kadłuba, testy napędu i optymalizację trymu. W kolejnym etapie przetestowane zostaną właściwości i charakterystyki związane z dzielnością morską (seakeeping), które pozwolą na optymalizację kształtu kadłuba. Na koniec planowane jest przeprowadzenie testów aerodynamicznych nadwodzia i podwodzia, a także wykonanie prognoz RANS dotyczących zdolności manewrowych.

Zgodnie z harmonogramem projektu, pierwszy etap badań modelowych powinien rozpocząć się do około połowy września.

Prototyp jednostki zostanie zbudowany w Stoczni Szczecińskiej w ramach projektu badawczo-rozwojowego "SAC (Semi-Autonomiczny Coaster) - opracowanie, budowa i weryfikacja w rzeczywistych warunkach prototypu pół-autonomicznego morskiego statku towarowego", współfinansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju z SG OP, numer projektu: POIR.01.01.01-00-00-0478/18.

rel (Nelton)

SAC - wizualizacje
SAC - wizualizacje
SAC - wizualizacjeSAC - wizualizacje