W piątek w Szczecinie zatwierdzono uroczyście protokół zakończenia budowy stalowego kadłuba lodołamacza czołowego oraz jego aluminiowej nadbudówki. Jednostka jest pierwszą z czterech, które buduje Morska Stocznia Remontowa Gryfia w Szczecinie, a które będą służyły na Dolnej Wiśle. 

30 sierpnia 2019 r., na terenie stoczni MSR Gryfia S.A, w Szczecinie, Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku, Aleksandra Bodnar, w obecności Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Marka Gróbarczyka, Prezesa Wód Polskich Przemysława Dacy, oraz gospodarza Prezesa MSR Gryfia Artura Trzeciakowskiego, zatwierdziła protokół zakończenia budowy stalowego kadłuba lodołamacza czołowego oraz jego aluminiowej nadbudówki. Zatwierdzenie protokołu zostało potwierdzone wcześniejszymi odbiorami szczelności poszycia kadłuba oraz zgodności z dokumentacją, której dokonali Inspektorzy Wykonawcy, Zamawiającego oraz Towarzystwa Klasyfikacyjnego (PRS).

Lodołamacz czołowy będzie nosił nazwę Puma, nawiązująca do rodziny drapieżnych kotów, ich zwinności i drapieżności - zgodnie z tradycją nazw lodołamaczy wiślanych.

Szczecińska Morska Stocznia Remontowa Gryfia zakończyła pierwszy etap budowy lodołamacza czołowego dla Wód Polskich i rozpocznie wyposażenie jednostki. Wraz z kadłubem dokonano odbioru kluczowych maszyn i urządzeń, takich jak silnik główny z przekładnią, urządzenia kotwiczne oraz pompy i sprężarki powietrza. Dalsza budowa lodołamacza odbywać się będzie w hali produkcyjnej, co pozwoli zabezpieczyć się przed ewentualnymi niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi w okresie jesienno-zimowym.

"To mała jednostka (...), ale wielki krok dla Gryfii; odbudowanie kompetencji przede wszystkim w zakresie budowy statków" - powiedział minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk. "Cieszę się i gratuluję prezesom i całemu zespołowi Gryfii, że poradziła sobie z tym zadaniem, bo przecież ten projekt miał upaść. Dziękuję też inwestorowi, czyli Wodom Polskim" - dodał minister.

Podczas swojego wystąpienia, Dyr. Aleksandra Bodnar zwróciła uwagę na kluczowe znaczenie lodołamaczy dla zimowej ochrony przeciwpowodziowej i konieczność odnowienia floty.

W spotkaniu uczestniczyli również Wicewojewoda Zachodniopomorski Marek Subocz, Prezes Funduszu Rozwoju Spółek Paweł Brzezicki oraz przedstawiciele władz Stoczni Szczecińskiej.

W ramach przedsięwzięcia "Budowa lodołamaczy dla RZGW Gdańsk" dofinansowanego z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 realizowana jest budowa lodołamacza czołowego oraz trzech lodołamaczy liniowych, które będą służyły we flotylli lodołamaczy Wód Polskich na Dolnej Wiśle. Wybudowanie czterech lodołamaczy odbywa się w trybie "zaprojektuj i wybuduj".

Budżet całego przedsięwzięcia to 74 mln zł, a poziom unijnego dofinansowania to 85 proc.

Termin przekazania gotowego lodołamacza czołowego do eksploatacji zaplanowano na koniec marca 2020 r., natomiast pierwszego lodołamacza liniowego na kwiecień 2020 r. Kolejne dwa lodołamacze mają być przekazane do eksploatacji w połowie 2021 r.

Jak czytamy w oficjalnym komunikacie RZGW Gdańsk - prace postępują zgodnie z przyjętym i obowiązującym harmonogramem rzeczowo-finansowym.

Zgodnie z umową, w ramach Projektu „Budowa lodołamaczy dla RZGW Gdańsk”, dofinansowanego z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, realizowana jest budowa lodołamacza czołowego oraz trzech lodołamaczy liniowych, które będą w służbie flotylli lodołamaczy Wód Polskich na Dolnej Wiśle. Wybudowanie czterech sztuk lodołamaczy odbywa się w trybie „zaprojektuj i wybuduj” i realizowane jest w okresie 2017-2021*. Budżet całego projektu to 74 mln. Zł, a poziom dofinansowania Unii Europejskiej - 85 proc.

Kacper Reszczyński (PAP), rel (RZGW Gdańsk)

Kadłub lodołamacza Puma
Kadłub lodołamacza Puma