Na początku października 2018 r. PGZ Stocznia Wojenna poinformowała o pozyskaniu zamówienia na w pełni wyposażony statek z rynku komercyjnego ("cywilnego"). Nie doszło jednak do uprawomocnienia kontraktu. Statek zbudowany zostanie w Turcji. 

Stocznia przy okazji informowania o pozyskaniu zlecenia na budowę w pełni wyposażonego statku rybackiego nie podawała żadnych szczegółów, jednak - jak ustalił PortalMorski.pl - chodziło o sejner-trawler projektu SC43 norweskiego biura projektowo-konsultingowego Seacon o planowanej nazwie Julie Pauline dla przedsiębiorstwa Vidjenes AS, należącego do rybaka Bjørnar'a Jonanssen'a z Båtsfjord.

Jak podano wtedy w oficjalnym komunikacie PGZ Stoczni Wojennej, nie ujawniającym informacji pozwalających zidentyfikować statek - we wrześniu 2018 r. spółka pozyskała kontrakt na dostawę w pełni wyposażonej jednostki cywilnej "pod klucz" dla norweskiego armatora, a harmonogram przewidywał, że dostawa statku miała nastąpić w połowie 2020 roku.

Z informacji, do których dotarł wcześniej Portal Morski wynikało, że w sierpniu 2018 r. zapowiadane (spodziewane) było już podpisanie w trakcie specjalistycznych targów dla rybołówstwa w Norwegii lub po nich kontraktu na budowę, a następnie (we wrześniu) w innych źródłach nieoficjalnych poinformowano już o złożeniu zamówienia w Polsce (w nieujawnionej stoczni) na statek rybacki.

Czytaj także:  PGZ Stocznia Wojenna ma zamówienie na statek "pod klucz" - czy to sejner Julie Pauline?  

Mimo upływu czasu nie pojawiały się nowe informacje dotyczące zlecenia pozyskanego przez gdyńską stocznię - ani o uprawomocnieniu kontraktu, ani o rozpoczęciu budowy (np. pierwszym cięciu blach czy położeniu stępki). Jak nieoficjalnie dowiedział się PortalMorski.pl już przynajmniej w kwietniu bieżącego roku wiadomo było, że kontrakt się nie uprawomocnił i nie będzie realizowany w PGZ Stoczni Wojennej.

Kilka dni temu wyjaśniło się gdzie powstanie statek Julie Pauline dla norweskiego armatora. Turecka stocznia Özata Shipyard poinformowała 18 lipca o podpisaniu kontraktu z armatorem Vidjenes AS na budowę sejnera (purse seiner / Danish seiner) o długości całkowitej 44,60 m o stoczniowym numerze budowy NB68. Kontrakt podpisano 16 lipca w Ålesund.

Statek ma mieć 39,50 m długości między pionami, 9,50 m szerokości, wysokość boczną 4,30 m i zbiorniki z chłodzoną wodą na ryby (RSW) o pojemności ok. 480 m³. Zbudowany zostanie zgodnie z wymogami klasy DNV-GL 1A1 Fishing Vessel oraz przepisów NMA (Norwegian Maritime Authorities) dla rejonu żeglugi Havfiske II i przepisów bandery norweskiej.

Notabene ta sama stocznia turecka, dzień później, poinformowała o zdobyciu kolejnego zamówienia z rynku norweskiego. Podpisany z norweskim armatorem Vea AS kontrakt dotyczy trawlera-sejnera o długości 67,60 m (nr budowy NB67), zaprojektowanego przez Sawicon AS. Statek ten, dla którego zaplanowano imię Vea, zastąpi jednostkę o takim samym imieniu zbudowany w 2004 roku w Polsce.

PBS

Trawler-sejner Vea zamówiony w tureckiej stoczni Ozata

 

Trawler-sejner Vea zamówiony w tureckiej stoczni Ozata