W Szczecinie zwodowano w sobotę częściowo wyposażoną pogłębiarkę Challenger 3 budowaną przez stocznię Partner na zamówienie stoczni holenderskiej. Wodowania dokonano 20 lipca w doku pływającym nr 5 Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia. Statek, po wydokowaniu, do nabrzeża Fant w Skolwinie odprowadziły holowniki Hermes i Serwal 3. 

Specjalizująca się głównie w budowie częściowo wyposażonych statków i kadłubów dla stoczni zagranicznych Partner Stocznia Sp. z o.o. z Polic w swoim zakładzie produkcyjnym na Skolwinie budowała ostatnio m.in. dwie bliźniacze pogłębiarki dla stoczni Royal IHC za pośrednictwem Neptune Shipyards BV (bezpośredniego zleceniodawcy budowy realizowanej przez policko-szczecińską firmę) - Challenger 2 i Challenger 3.

Policko-szczecińska stocznia zbudowała pogłębiarki do przekazania jako częściowo wyposażone, ale w relatywnie wysokim stopniu wyposażenia i gotowości technicznej. Na statkach zainstalowano w Polsce, poza niemałą częścią wyposażenia ogólno-okrętowego, także przynajmniej część specjalistycznego wyposażenia funkcjonalnego (czyli pogłębiarskiego), np. żurawiki rury ssącej.

Budowane w Skolwinie pogłębiarki należą do typoszeregu Easydredge w wersji 2700. Ich budowę rozpoczęto bez znanego ostatecznego nabywcy (budowane były z założenia zgodnie z modelem biznesowym "na półkę", czyli była to budowa spekulacyjna) i najprawdopodobniej nadal tak jest.

Zwodowany wcześniej Challenger 2 pozostaje na razie przy nabrzeżu stoczni Partner w Skolwinie.

Zwodowana właśnie w Szczecinie pogłębiarka ma 81,75 m długości całkowitej, 15,80 m szerokości konstrukcyjnej, 5,50 m zanurzenia, 5,90 m wysokości bocznej, 2799 jednostek tonażu pojemnościowego brutto i 882 - netto, nośność 4200 t i zasobnię na urobek o pojemności 2700 m³.

Więcej o pogłębiarkach projektu Easydredge 2700 (w tym wizualizacje, video) w naszym wcześniejszym materiale:  Pogłębiarki z Partner Stocznia ''na magazyn'' dla holenderskiej stoczni Royal IHC 

PBS

Fot.: Elżbieta Kubowska 

Challenger 3 - wydokowanie po wodowaniu
Challenger 3 - wydokowanie po wodowaniu
Challenger 3 - wydokowanie po wodowaniu
Challenger 3 - wydokowanie po wodowaniu
Challenger 3 - wydokowanie po wodowaniu
Challenger 3 - wydokowanie po wodowaniu
Challenger 3 - wydokowanie po wodowaniu
Challenger 3 - wydokowanie po wodowaniu
Challenger 3 - wydokowanie po wodowaniu
Challenger 3 - wydokowanie po wodowaniu
Challenger 3 - w drodze na Skolwin po wodowaniu
Challenger 3 - w drodze na Skolwin po wodowaniu
Challenger 2 po wodowaniu przy nabrzeżu w Skolwinie oraz Challenger 3 w trakcie budowy
Challenger 2 po wodowaniu przy nabrzeżu w Skolwinie oraz Challenger 3 w trakcie budowy
Challenger 2 po wodowaniu przy nabrzeżu w Skolwinie oraz Challenger 3 w trakcie budowy
Challenger 3 - wydokowanie po wodowaniuChallenger 3 - wydokowanie po wodowaniuChallenger 3 - wydokowanie po wodowaniuChallenger 3 - wydokowanie po wodowaniuChallenger 3 - wydokowanie po wodowaniuChallenger 3 - wydokowanie po wodowaniuChallenger 3 - wydokowanie po wodowaniuChallenger 3 - wydokowanie po wodowaniuChallenger 3 - wydokowanie po wodowaniuChallenger 3 - wydokowanie po wodowaniuChallenger 3 - w drodze na Skolwin po wodowaniuChallenger 3 - w drodze na Skolwin po wodowaniuChallenger 2 po wodowaniu przy nabrzeżu w Skolwinie oraz Challenger 3 w trakcie budowyChallenger 2 po wodowaniu przy nabrzeżu w Skolwinie oraz Challenger 3 w trakcie budowyChallenger 2 po wodowaniu przy nabrzeżu w Skolwinie oraz Challenger 3 w trakcie budowy