W niedzielę, 30 czerwca, rozpoczęto przygotowania do wodowania pierwszego częściowo wyposażonego kadłuba, jaki powstał we własnym zakładzie produkcyjnym duńskiej stoczni Karstensens Skibsværft A/S utworzonym w dzierżawionej przez Karstensens Shipyard Poland od Vistal Gdynia w restrukturyzacji, hali zbudowanej kilka lat temu na potrzeby Vistal Offshore przy nabrzeżu Indyjskim.

Po wcześniejszym przemieszczeniu statku rybackiego z nabrzeża Indyjskiego na barko-ponton, ten, z nowym kadłubem na pokładzie, został przeholowany w niedzielę i zacumowany u czoła doku pływającego PGZ Stoczni Wojennej. Następnie przeprowadzono przesunięcie kadłuba na dok pływający, w którym dojdzie - prawdopodobnie we wtorek - do wodowania. Przemieszczanie kadłuba realizuje na platformach wielokołowych SPMT Kamag firma Sarens. 

Pierwsze cięcie blach na budowę trawlera-sejnera Lunar Bow (stoczniowy numer budowy 450) zamówionego przez brytyjskiego armatora w duńskiej stoczni miało miejsce w 21 sierpnia 2018 r. w hali K1 ośrodka prefabrykacji Stoczni Gdańsk, która była podwykonawcą części prefabrykowanych sekcji.

Czytaj także:  Nowa stocznia w Gdyni - Karstensens w hali Vistalu przy nabrzeżu Indyjskim  

Statek jest budowany dla armatorskiej rodziny Buchan. Jednostka do połowów pelagicznych - trawler i sejner - ma być przekazany w roku 2020.

Nowy Lunar Bow został zaprojektowany przez stocznię Karstensens, będzie miał 80 długości całkowitej i 16 m szerokości.

Będzie wyposażony w zestaw urządzeń i systemów napędowych od Wärtsilä, w tym silnik napędu głównego 10V31, zespoły prądowtórcze z silnikami wysokoprężnymi Caterpillar C32, wyposażenie połowowe i pokładowe Karmøy Winch oraz system do obsługi zbiorników RSW od Johnson Controls.

Statek będzie podobny do innych nowych jednostek tego samego armatora ze stoczni Karstensens (które, jako częściowo wyposażone, powstały w gdańskim Zakładzie Nowych Budów SR Nauta) - Kings Cross i Pathway, ale o pół metra szerszy i o metr dłuższy.

PBS

Fot.: Piotr Lewandowski / Tosem.pl; Rys.: Karstensens Skibsværft 

Lunar Bow - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9842009
nr rybacki - PD 265
państwo bandery - Wielka Brytania
stocznia - Karstensens Skibsværft A/S, Skagen, Dania
stoczniowy nr budowy - Karstensens 450
operator, armator - Lunar Fishing Co Ltd
długość całkowita - 88,00 m
długość między pionami - 70,20 m
szerokość konstrukcyjna - 16,00 m
wysokość boczna do pokładu głównego - 6,50 m
wysokość do pokładu ochronnego - 9,20 m
nośność - 3800 t
tonaż pojemnościowy brutto - 3500
skompensowany tonaż brutto (CGT) - 7879
napęd główny - 1 silnik spalinowy Wartsila 10V31, wysokoprężny, napędzający poprzez przekładnię redukcyjną, 1 nastawną śrubę napędową
moc napędu głównego - MCR 6100 kW (8294 KM) / CSR 5185 kW (7050 KM)
silniki pomocnicze - 2 × Caterpillar C32 - MCR 820 kW - każdy
dziobowy ster strumieniowy - 1300 kW (1767 KM), Brunvoll

Lunar Bow przy doku pływającym PGZ Stoczni Wojennej przed wodowaniem. Fot.: Piotr Lewandowski / Tosem.pl
Lunar Bow - renderyzacja komputerowa
Lunar Bow przy doku pływającym PGZ Stoczni Wojennej przed wodowaniem. Fot.: Piotr Lewandowski / Tosem.plLunar Bow - renderyzacja komputerowa