Firma Algador Holdings, należąca do dwóch rosyjskich biznesmenów, kupiła stocznię w Helsinkach, znaną m.in. z budowy lodołamaczy i mającą ponad stuletnią historię (z której najbardziej znana jest jako Wärtsilä). Transakcja została potwierdzona w poniedziałek.  

Ze względu na sankcje gospodarcze USA nałożone na poprzedniego właściciela - rosyjski państwowy koncern stoczniowy USC (United Shipbuilding Corporation) - stocznia w Helsinkach była od kilku lat w trudnej sytuacji m.in. z braku finansowania bankowego i możliwości realizacji zamówień. Do czasu nałożenia sankcji wprowadzonych w związku z kryzysem na Ukrainie była ona wiodącą w świecie stocznią budującą lodołamacze.  

Jak poinformowano w poniedziałkowym komunikacie, holding Algador przejął 100 proc. udziałów, a nowa nazwa stoczni to Helsinki Shipyard (wcześniej Arctech Helsinki Shipyard AHS). Właścicielami zarejestrowanego na Cyprze holdingu są Riszat Bagautdinow i Władimir Kasjanienko, działający w sektorze przemysłu i transportu morskiego.

Historia stoczni Arctech / Wartsila:

Fińskie media podkreślają, że jeden z nich ma rosyjskie obywatelstwo, a drugi ma także belgijski paszport.

"Jesteśmy uczciwą spółką" - zapewnił prezes zarządu Wiktor Olerski, cytowany przez Fińską Agencję Informacyjną STT.

Nowi właściciele wierzą, że stocznia wreszcie będzie mogła otrzymać finansowanie z zewnątrz, ponieważ Algador jako prywatna spółka nie jest objęta sankcjami.

Dotychczasowy dyrektor zarządzający stocznią Esko Mustamaki, który po zmianach transakcyjnych przeszedł do zarządu nowej spółki, przyznał, że rozmowy o sprzedaży stoczni rozpoczęły się trzy lata temu, a poszukiwany był właściciel, który miałby ponad połowę udziałów i nie byłby objęty sankcjami.

"Teraz gdy właściciel stoczni jest jeden, Algador Holdings, dyskusja o roli sankcji jest zamknięta i możemy skupić się na przyszłych zamówieniach" - dodał Mustamaki.

Zmiana właściciela, jak podkreślono w komunikacie, "jest znaczącym krokiem w przyszłości stoczni i fińskiego przemysłu morskiego". Stocznia ma koncentrować się na budowie lodołamaczy, statków wycieczkowych oraz gazowców do transportu LNG. O pierwszych swych zamówieniach spółka ma poinformować w ciągu miesiąca.

Stocznia w Helsinkach została założona w 1865 r. Pierwszy lodołamacz zbudowała w 1910 r. Dotychczas powstało w niej ponad 500 statków, z czego największa część to lodołamacze - 60 proc. eksploatowanych na świecie tego typu okrętów zostało wybudowanych w Helsinkach.

Z Helsinek Przemysław Molik